oh nee echt? Zoals ik al zei is mijn zwager neuroloog en wordt zijn zwangere vrouw ook ingeent. Ik denk dat het weer een kwestie van risicoberekening is...
Hahaha, blij dat ik iemand weer iets heb kunnen leren . voor mij is dit doorslaggevend om geen prik te laten zetten. Maar die afweging moet een ieder voor zichzelf maken. Wat ik maar bedoel te zeggen is dat Klink claimt dat het vaccin volkomen veilig is....... maar mijn huisarts mij het ten zeerste afraadt om te vaccineren. Het RIVM wisselt nog steeds met adviezen aan de huisartsen....
http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/focetria/package_leaflet/emea-pl-h385nl.pdf Kijk bij aanvullende informatie
Dank je! Er staat Thiomersal en dan tussen haakjes (alleen in multidosisflacon). En ik dacht dat ze hier 'pre filled seringues' hadden, maar dat valt te bezien. Ik geloof het vaccin sowieso pas als het voor mn neus ligt. Maar goed. Ieder maakt zn eigen risicoberekeningen dus. Ik acht de kans dat er met het vaccin iets mis kan gaan veel kleiner dan dat er wat mis kan gaan als ik nu in mijn 3e trimester die griep krijg.
Hier vanalles over thiomersal in pandemische vaccins. Ik vind het wel geruststellend. http://www.rivm.nl/cib/binaries/Thiomersal%20in%20vaccins_tcm92-63606.pdf
Ik citeer: pagina 2: .........Bij kinderen is bovenstaande niet anders dan volwassenden. Wel is de ontvankelijkheid voor kwik van het zich ontwikkelende zenuwstelsel van de foetus groter dan dat van pasgeborenen. Zo gerustgesteld ben ik niet. Maar goed, nogmaals het is een afweging die een ieder voor zichzelf moet maken. Ik ben in ieder geval al blij dat er niet met vingers gewezen wordt
En het is toch zo dat juist die hersentjes in het laatste trimester nog een ontwikkeling meemaken? Thiomersal, is dat nou dat goedje wat in het vaccin wordt gestopt om bacterie-vorming te voorkomen? Dat wordt uit een ampul gehaald en in het vaccin gespoten, toch? Toen ik voor de griepprik ging en twijfelde, was ik blij dat ik het vroeg en de bijsluiter mocht inzien. Ik kreeg 'm uiteindelijk niet, maar het lezen en zien van de bijsluiter is wel fijn ja. Niet die op internet, maar die bij de vaccins wordt bijgeleverd bij de huisartsen.
Er staat ook, op blz 3: In ontwikkelingslanden worden zwangeren routinematig gevaccineerd met tetanusvaccin dat thiomersal bevat om neonatale tetanusinfectie te voorkomen. Hierbij is geen enkele twijfel gerezen over schadelijke invloed op moeder en kind. En op de website van het CDC (omdat het vooral de amerikanen waren die twijfelden bij thiomersal toch?) staat het volgende. CDC H1N1 Flu | General Questions and Answers on Thimerosal Is thimerosal safe when used as a preservative in vaccines? CDC places a high priority on vaccine safety, surveillance, and research. CDC is aware that the presence of the preservative thimerosal in vaccines and suggestions of a relationship to autism has raised concerns. These concerns make the decisions surrounding vaccinations confusing and difficult for some people, especially parents. Numerous studies have found no association between thimerosal exposure and autism. Since 2001, no new vaccine licensed by FDA for use in children has contained thimerosal as a preservative and all vaccines routinely recommended by CDC for children under six years of age have been thimerosal-free, or contain only trace amounts, except for some formulations of influenza vaccine. Unfortunately, we have not seen reductions in the numbers of children identified with autism indicating that the cause of autism is not related to a single exposure such as thimerosal. Maar goed, we kunnen wel heen en weer blijven gooien met bronnen waarop we zelf onze beslissing baseren, maar dat heeft niet veel nut. Ik houd gewoon de officiele richtlijnen / adviezen aan, en laat me dus vaccineren. Of dat uiteindelijk nodig is geweest zullen we waarschijnlijk nooit weten, want je kunt natuurlijk ook gewoon de griep niet krijgen.
Minny, kon jij je nou al nu laten vaccineren? Want jij schreef volgens mij dat de huisarts je had gebeld?
Wat zijn die richtlijnen dan Ninette? Want ik vind het HOOGST raar dat mijn eigen huisarts geen advies geeft. Dat is dus geen richtlijn. Ik MAG de prik, maar moet het zelf beslissen, niemand die mij bij die keuze helpt. Ik vind het overkomen alsof iedereen er zijn handen vanaf trekt, en ik zit er mooi mee. Ik zit op de grens van het 3e trimester en ben dan dus 'risico'.
Dat is in Nederland inderdaad zo en ik vind dat ook verwarrend en vervelend voor jullie! In veel andere landen raden ze zwangere vrouwen wel met klem aan zich te laten vaccineren. Ik noem als landen waarbij dit zo is ter voorbeeld: Amerika, Canada, Australie, Frankrijk, Zwitserland, Engeland. Dat zijn de landen waarvan ik het weet. Sommige landen hebben vaccins zonder adjuvans, maar anderen ook weer niet. Verdere organisaties die toch duidelijk aanraden zijn de Wereldgezondheidsorganisatie en ECDC. Ik heb zelf vanochtend mijn gyn gebeld en die zei nogmaals dat zodra ze het vaccin binnen had ze dan snel de zwangeren in 3e trimester ging oproepen om te komen. Maar ja, dat is mijn gyn hier. Hier raden alle gynaecologes het aan, maar in nederland is ook tussen de artsen onderling weer verwarring enz. Ik snap zeker van nederlanders dat ze twijfelen.
Ik had het er met mijn gyn over van het LUMC en die liet het aan mij over. Maar ik had al mijn standpunt kenbaar gemaakt dat ik het niet wil.
Straks in Een Vandaag zit Coutinho van het RIVM, gaat over het wel of niet laten inenten van kleine kinderen. Ik hoop dat de twijfels die hier besproken worden, ook daar aan hem gesteld worden.
Ik heb geen oproep van de verloskundige of huisarts gekregen, maar omdat ik gemaild heb met mijn huisarts heeft ze me gebeld dat ik mag komen voor de vaccinatie. Wel vreemd, want ben toch al 18 weken zwanger deze week. Ik moet donderdag weer naar de VK, dus zal eens vragen hoe het zit met die oproep! Maar mijn huisarts vaccineert in ieder geval volgende week en dan 3 weken later de 2e prik. Heb de assistente vanmorgen gesproken en gevraagd wat ze adviseren en zij zeggen heel duidelijk dat ze het wel adviseren!! Ze zei dat de jaarlijkse griepprik ook ieder jaar opnieuw wordt gemaakt en dat daar nooit rare dingen uitkomen. Maak me nu alleen nog zorgen over mijn kleine meisje. Ze is nu 17 maanden. Ben echt bang dat zij de griep krijgt.
Minny, je moet idd zelf bij je huisarts aangeven dat je het vaccin wil, dat komt doordat Nederland het vaccin 'beschikbaar stelt' voor zwangeren en het niet 'adviseerd', precies dat onzekere gedoe waar evenstar op doelt. Zelfs de verloskundigen wisten pas vorige week dat het zo zou gaan, zij moeten vertellen dat het beschikbaar is en als je de prik wilt, bel je je huisarts.
Mijn moeder heeft vandaag eindelijk de uitslag gekregen....... Geen MG gelukkig!!!! Echt ontzettend opgelucht
Hoi Meiden, Mijn zwager werkt bij het RIVM en als je zwanger bent krijg je als je 13 weken zwanger bent een oproep, Maar je kan ook naar 0800-1100 bellen en daar kunnen ze je meer zeggen voor meiden die zwanger zijn en ermee zitten, Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen. Groetjes SUn
Nou vanmiddag bij de huisarts geweest en werd daar ook absoluut niet wijzer van. Hij raad het me wel aan maar laat de keus aan mij fijnnnnnnn NOT! Hij denkt dat de bijwerkingen op lange termijn nog wel mee zullen vallen en dat ik er zelf voor moet kiezen. Ook zei mijn huisarts dat de kans om de mex.griep te krijgen 10% is en dat de kans is dat je in het ziekenhuis komt 5% is en dat je eraan doodgaat al helemaaaaaal klein is. Dus met andere woorden het valt allemaal wel mee en hij raad het mij in zekere zin in een andere verwoording af. Als ik nu achteraf zo nadenk.