wel/niet inenten voor de mexicaanse griep

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Kiezelsteentje, 20 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alpenmama

Alpenmama Fanatiek lid

27 aug 2009
    1.782
    0
    0
    Mijn gynaecoloog en een medisch adviseur van de kliniek waar ik werk adviseren het WEL te doen. Ook zij geven aan dat de risico's van de griep zelf groter zijn en dat het vaccin in principe net zo is opgebouwd als de gewone griepprik die zwangere vrouwen ook al jaren krijgen.....ik vind het een erg moeilijke discussie en heb heel lang getwijfeld, maar hier adviseert iedereen het wel te doen.....

2. Eliza1986

Eliza1986 Bekend lid

12 mei 2009
    517
    0
    16
    Zoetermeer
    Dank je Co1977.

Natuurlijk loop je het risico dat je kindje er iets aan overhoud aan dat vaccin. Maar je weet ook niet wat de griep zelf met je ongeboren kindje doet.

Daarbij vind ik het hypocriet dat we met dit vaccin wel om ons kindje denken terwijl de dktp en de bmr vaccins ook niet echt 100% te vertrouwen zijn en wel gewoon zonder erbij na te denken dit aan ons kindje geven met alle mogelijke gevolgen van dien.

Er is gewoon zoveel heisa over omdat het zo snel ontwikkeld is.

Ik kan 9 november tussen 2 en 5 uur komen voor het eerste vaccin.

3. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lonit27, dank voor je heldere verhaal, ik heb ongeveer dezelfde overwegingen + het feit dat men zegt dat je kindje na de geboorte zelf ook profijt heeft van het vaccin.
    Jammer dat ik nog moet wachten tot de week van 16 november, in NL zijn ze nu een week eerder met enten dan waar ik woon.

4. Co1977

Co1977 Lid

28 okt 2009
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    het neemt natuurlijk niet weg dat ik het ook eng blijf vinden maar ik wil ook echt niet op IC of mortuarium belanden. Ik merk voor mezelf dat ondanks dat ik nog nooit een griep gehad heb mijn weerstand nu tijdens de zwangerschap wel veel lager is dan normaal (heb al 2 keelontsteking gehad in 3 weken tijd nou dat had ik voor ik zwanger was zelden zo kort op elkaar).

En waarom zou trouwens het RIVM al die tegenstrijdige berichten naar huisartsen mailen of sturen. Mijn huisarts heeft hier niets over gezegd. En ik denk dat als ze dat wel zou krijgen ze dit niet zomaar tegen een patient gaat zeggen maar er dan een andere draai aan zou geven waarom ik evt niet zou moeten enten.

5. Jewel83

Jewel83 Fanatiek lid

22 jan 2009
    1.847
    0
    36
    Ik denk dat je ook op je eigen gevoel moet afgaan. Vooral omdat de één wel zegt en de andere niet zegt. En iedereen heeft wel weer een goede reden of niet.
    Mijn gevoel zegt heel sterk nee. Waarom precies weet ik niet, ik lees ook dingen waarvan ik denk, ja dan kan ik het maar beter wel doen. Maar mijn gevoel blijft nee zeggen.

Ik ga vanmiddag ook maar even naar de DA voor Sambucol. Al krijg ik genoeg fruit en vitamines binnen, iets extra's kan geen kwaad ;)

Oh ja Eliza, die vaccins waar jij het over hebt: dktp en bmr. Zijn dat vaccins die ieder kind krijgt?
    Die zijn misschien ook niet 100% betrouwbaar (van jou uitgaande) maar die worden al wel meer dan 20 jaar (of misschien wel langer) gegeven. Daar is veel meer over bekend. En dat is nou het gedoe rond deze prik; je weet niet wat de consequenties op langere termijn zijn. Als het geen kwaad kon dan kunnen ze dat toch gewoon hardop en met zekerheid zeggen? Tenminste dat vind ik. Daarom blijft het een persoonlijke keuze

6. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, maar zoals Lonit27 al schrijft wordt het vaccin Focetria gebaseerd op het seizoensgriepvaccin Fluad nog wat, wat al jaren wèl wordt gebruikt. Ze hebben alleen het ene virus vervangen voor het andere, en dan is dus alleen deze combinatie niet getest maar de bestanddelen en toevoegingen zijn al langer gebruikt, ook bij zwangeren dus.

7. Eliza1986

Eliza1986 Bekend lid

12 mei 2009
    517
    0
    16
    Zoetermeer
    Ja deze vaccins krijgen alle kinderen. Ik ken ook genoeg kinderen die er gehandicapt door zijn geraakt. (heb in de gehandicapte zorg gewerkt en mijn ex de vader van mijn zoontje vervoerd gehandicapte kinderen en heeft 2 kids die door 1 van deze inentingen ehandicapt zijn geraakt). Daarbij is het ut broertje van mijn moeder overkomen door de dktp inenting dus ja. Hier hoor je NOOIT wat over terwijl dit wel bij heeeeeel veel mensen bekend is. Daarom ga ik me wel laten inenten want gif krijgt een kind zoiezo door die inentingen.

8. bianca3006

bianca3006 Bekend lid

20 aug 2009
    535
    2
    0
    Ommen (OV)
    Wat ontzettend fijn om te lezen dat jullie het allemaal gaan doen!!!! Het blijft lastig en ik word er gewoon moe van, van al die meningen en uitspraken in de media. Het maakt je alleen maar onzeker en angstig.
    Ik ben nu 18 weken zwanger en wanneer ik de prik ga halen ben ik 20 weken, dus ik doe het gewoon.
    Ook gezien mn prive- en werkomstandigheden.
    SUPER OM NU EENS EEN PAAR REACTIES TE LEZEN WAARIN VROUWEN HET WEL GEWOON DOEN!!!!

9. Jewel83

Jewel83 Fanatiek lid

22 jan 2009
    1.847
    0
    36
    Eliza, Ja daar heb ik ook wel wat over gehoord ja. Maar is het echt zeker dat door de vaccinatie komt? Ik heb mij er niet in verdiept, maar ik heb wel eens gelezen dat dat nooit bewezen is. Niet dat ik jou nu niet geloof hoor!
    Maar sommigen vergelijken de prik voor de m-griep met de DES dochters, en daar is wel bewezen dat het door dat medicijn kwam wat toen aan die moeders is gegeven. Tenminste dat is mij verteld.

Maar dit is weer een hele andere discussie ;)

10. Eliza1986

Eliza1986 Bekend lid

12 mei 2009
    517
    0
    16
    Zoetermeer
    Ja dat is zeker dat het door die vaccinaties gekomen dat is toen onderzocht.

11. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Uiteindelijk is het ook ieders keuze, daar zijn we gelukkig vrij in!
    Vanmorgen was er een GGD arts op de radio en had het over het feit of je nu wel of niet de m-griep nog een keer kan krijgen als je 'm al hebt gehad.
    Hij zei hierop dat je alleen weet dat je de m-griep hebt gehad als daartoe laboratoriumonderzoek is gedaan.
    Pas dan weet je het zeker.
    Bij geen onderzoek mag je er niet vanuit gaan dat je het hebt gehad en dat je het hele griepsseizoen alert moet zijn.
    Ook als je al een keer alle symptomen van griep hebt gehad.
    Op de vraag of je je moet laten vaccineren gaf hij alleen antwoord met 'als uit een onderzoek blijkt dat je de m-griep hebt gehad, dan niet, dan ben je beschermd'
    Heb je al griep gehad, maar je weet niet welke, ja, dan vaccineren, als je in de risicogroep valt.
    De kans is dan wel dat je een vaccin krijgt die je misschien niet nodig had. Maar de kans is ook dat je een vaccin krijgt die je nog wel nodig had.

12. Jewel83

Jewel83 Fanatiek lid

22 jan 2009
    1.847
    0
    36
    Okay, dat wist ik niet.
    Het blijft gewoon moeilijk hè. Dat we hier nou weer mee geconfronteerd worden, kunnen we nou niet gewoon van onze zwangerschap genieten? Al doe ik dat nog wel hoor ;)

13. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Zo ervaar ik het ook. Meiden om mij heen die vorig jr zwanger waren, kijken mij eens glazig of verbaasd aan, snappen niet dat ik er mee bezig ben. Als ik dan uitleg dat ze dit nog wel gaan begrijpen als hun kind opgeroepen zou worden, dan word het een ander verhaal.
    Toch snap ik ze wel, het is en blijft moeilijk om je in te leven, vooral in het feit dat de zwangerschap net even minder ongedwongen is he?

Vanmiddag naar h.a, gewone griepprik halen.
    Vraag ik meteen welk vaccin ze hebben.
    gelukkig heb ik een week uitstel gekregen om te beslissen, al zal dit dan ook niet makkelijk zijn.

Meiden, nemen jullie de beslissing met je man/vriend?
    Wij bespreken het veel en vanmiddag gaat mijn man ook mee de prik halen. En als we besluiten om de m-griepprik wel te nemen, dan gaat mijn man ook mee. Puur voor de steun, want ook al kies je voor wel, het feit dat je iets laat inspuiten blijft toch moeilijk. Ik vind het dan fijn om mijn man bij mij te hebben.

14. Franka83

Franka83 Fanatiek lid

2 nov 2009
    3.644
    0
    0
    Decaan op middelbare school
    Arnhem
    Door mijn huisarts wordt het halen van de beide vaccinatie (dus zowel de gewone als de mex.griepprik) als je zwanger bent afgeraden als er geen sprake is van onderliggend ziektebeeld.

Hiermee bedoeld ze dat als je bijv. astma o.i.d. hebt (waardoor je sneller complicaties op zou lopen bij het krijgen van de griep,gewoon of mexicaans) dat er sprake is van een onderliggend ziektebeeld naast je zwangerschap. In dat geval: wél inenten...

Ik heb geen onderliggend ziektebeeld, dus ik laat me voor beide griepen niet inenten. Mijn gevoel zegt heel sterk: bij twijfel, niet doen...Advies van de huisarts sluit hier dus op aan...

15. Eliza1986

Eliza1986 Bekend lid

12 mei 2009
    517
    0
    16
    Zoetermeer
    Wel grappig dat huisartsen allemaal een ander advies geven.

16. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

#636 meidenhuis, 5 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 nov 2009
    dat is wat mijn huisarts nu ook zegt.

Nadat ik hem vorige week gebeld had met vragen over het vaccin zei hij mij absoluut niet in te enten zolang het RIVM zelf niet weet wat ze nu willen.

Dagelijks krijgen zij nieuwe adviezen die in grote lijnen alsvolgt werden uitgestippeld:

Alle zwangere vaccineren
    Alleen vaccineren in het 2e en 3e trimester
    Alleen vaccineren in het 3e trimester
    En nu...

alleen vaccineren indien de zwangere een onderliggende ziekte heeft of een risicoberoep uitoefent waarbij de kans op besmetting reëel hoog is. Of wanneer de foetus een afwijking heeft (hartaandoening, down etc...) om de kans op besmetting en overlijden na de geboorte uit te sluiten. Dus een afwijking waarbij het risico op de Mexicaande griep niet genomen mag worden. Kindjes met Down en hartafwijkingen zijn heel erg vatbaar voor de meest onschuldige virussen en hebben hierdoor een veel grotere kans op overlijden als gevolg van een griep.

Mijn huisarts houdt dit laatste aan totdat de testresulaten bekend zijn.

17. loesjej

loesjej Actief lid

12 dec 2008
    416
    0
    0
    ik dacht het te weten en ga dus weer twijfelen, vanmorgen bij de vk geweest die zegt wij adviseren niets, wij informeren, het blijft je eigen keus, ze weten alleen wat een flinke griep voor gevolgen kan hebben, premature weeen, etc maar niet wat het vaccin betreft...
    als ik onderstaande lees, van mijn gyn gekregen, die zelf overigens zegt em wel te halen maar zo laat mogelijk, ga ik dus weer twijfelen...hopelijk heeft iemand er wat aan!

http://www.nvog.nl/patienten/item?urlProxy=/leden/nvog/persberichten/aangepast-standpunt-nvog-nieuwe-influenza-a-mexicaanse-griep2&objectSynopsis=Qd-j-tRfuBne3ISRQIXrbQ#6YZQ5VhLK7BZlWJqS97kiA

18. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mexicang, ik heb het ook met mijn man besproken. Het gaat niet alleen om mij maar ook om onze kinderen (de baby in utero + ons oudere zoontje die ook ingeent gaat worden). Verder ook met naaste familie besproken omdat daar artsen bij zitten, maar dat is puur voor feedback, het blijft onze keuze.

19. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Nou, ik mijn lachen wel inhouden eerlijk gezegd;), was er maar een éénduidig advies, nu blijven we twijfelen. Wat is een hoog risicoberoep dan precies? Zijn a.s. broertjes en zusjes op de basisschool ook niet een 'hoog risico'?
    Wij nemen de beslissing overigens zeker samen, sterker nog ik ben vooral degene die me heb ingelezen in alle stukken en hier op het forum schrijf. Desalnietemin komen we er nog niet uit.

20. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

je mag je ook niets voor niets NIET inenten als je nog geen 13 weken zwanger bent....

Dan zijn alle organen nog in aanleg, dus ze weten dat er iets met die aanleg kan gebeuren als je het vaccin als zwangere voor de 13 weken krijgt. Na de 13 weken zijn de meeste organen aangelegd en is het tijd om te rijpen.... maar zouden die vaccins dan niets kunnen aanrichten op de rijping van de hersenen?

Want een baby onder de 6 maanden mag ook geen vaccin vanwege de nog rijpende hersenen... zoals dus ook in de zwangerschap het geval is.

Ik vind het eigenlijk een simpele optelsom :(

Deel Deze Pagina