dit stond op nu .nl Drie baby's overleden na inenting AMSTERDAM - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft consultatiebureaus opgedragen om een bepaald vaccin buiten gebruik te stellen, nadat in anderhalve week tijd drie baby's overleden die met het middel waren ingeënt In de tweede helft van oktober stierven drie baby's in de leeftijd van drie tot zes maanden nadat ze tegen zes of zeven infectieziekten waren ingeënt. Volgens de website werden de baby's allen behandeld met spuiten met het pseunokokkenvaccin Prevenar, die afkomstig waren uit dezelfde partij. Het Centrum Infectieziektebestrijding (CIb) van het RIVM heeft de consultatiebureaus dinsdag opdracht gegeven om vaccins uit de betreffende partij niet meer te gebruiken en voorlopig apart te zetten. De vaccins zijn door het hele land zijn verspreid. Dat het RIVM een vaccin 'on hold' laat zetten, komt zelden voor Opmerkelijk Het RIVM bevestigt de ingreep tegenover NU.nl. Volgens vaccinatiearts Martina Konijn van het Rijksvaccinatieprogramma is het "heel opmerkelijk" dat zo kort achter elkaar drie zuigelingen overlijden na een vaccinatie. "Het is daarom ook heel belangrijk om de zaak goed te onderzoeken." Het zal vermoedelijk enkele weken duren voordat dat onderzoek tot resultaat leidt. Ze laat weten dat jaarlijks vijf tot tien jonge kinderen sterven na een inenting. Een verband is echter niet aangetoond. Meestal gaat het volgens het RIVM om toeval: baby's krijgen in hun eerste levensjaar meermalen vaccinaties, en kunnen door allerlei redenen overlijden. Voorzorg Volgens de woordvoerster zijn vaccins uit de betreffende partij in de afgelopen maanden "tienduizenden keren" in binnen- en buitenland gebruikt zonder dat dat tot problemen leidde. Ook een van de overleden baby's was al eerder met het vaccin behandeld. De betreffende partij wordt uit voorzorg voorlopig niet gebruikt. Inmiddels zijn consultatiebureaus voorzien van nieuwe vaccins. Het pneumokokkenvaccin beschermt baby's tegen een aantal gevaarlijke infecties, zoals hersenvliesontsteking of middenoorontsteking. Die aandoeningen kunnen leiden tot ernstige bloedvergiftiging. Sinds 2006 is de inenting opgenomen in het vaccinatieprogramma.
Lekkere timing dit nieuwsbericht. Zal menigeen weer doen nadenken over het vaccineren van jonge kinderen. Charlie
Pfff word er helemaal akelig van... En inderdaad wat een timing, net nu ik min of meer besloten had ons dochtertje te laten enten als het kan. Ik weet het allemaal echt niet meer...
Had dit bericht ook al gezet bij het andere bericht over mexicaanse griep, maar hier past hij beter denk ik Vandaag kreeg ik een brief van onze verloskundigen praktijk dat zwangeren in aanmerking komen voor vaccinatie. Op mijn werk kreeg ik vorige week een oproep om de "gewone" griepprik te halen, dit ivm de werkzaamheden die wij doen. Doordat ik als zwangere die werkzaamheden niet meer mag doen heb ik gevraagd of zwangeren ook de "gewone" griepprik kunnen/moeten halen. Ik kreeg als antwoord dat het bij zwangerschap niet verstandig is om een griepprik te krijgen omdat ze niet weten wat de bijwerking is voor de baby. Dan lijkt mij dat het voor de mexicaanse griepprik niet anders is. Dit vaccin is nog maar zo kort op de markt, hoe kunnen ze in zo'n korte tijd een studie doen naar de bijwerkingen bij zwangere vrouwen? Groetjes Bregtje
Ja, jouw bericht bedoelde ik Snoopy. natuurlijk vind ik ook niet dat je gewoon kunt roken en drinken en wat al niet meer als je zwanger bent. Ik heb zelf nog geen paracetamol aangeraakt, maar ja, dat was ook niet nodig. Ik ken echter wel mensen die gewoon rookten en dronken, een ziekte hebben waardoor ze hun medicijnen echt nodig hebben of niet wisten dat ze zwanger waren. Ook die baby's hielden er niks aan over (tenminste niet iets heel duidelijk aanwijsbaars, wat je nu al kunt weten). Daarmee wilde ik idd zeggen dat het bijna niet zo kan zijn dat alles rechtstreeks bij de baby komt, anders zou er veel meer mis gaan. Ik wilde daar uiteraard niet mee zeggen dat je er maar flink op los moet gaan drinken/roken/blowen, want ik zou hier geen enkel risico mee nemen als het niet noodzakelijk is.
ja een rot bericht gastie het zal je baby maar wezen. ik blijf er bij dat ik verloppig ook geen mg prik gehalen. het is wel wat voor de ladys die in november en december moeten bevallen ik val er zelf ook onder. en voor de andere die in het nieuw jaar zijn uit gerekent. is het nog wel veilig om in het ziekenhuis tebevallen met die mg?
pff me meisje moet volgende week ook 2 prikken halen op het CB maar na dit bericht ben ik er wel een beetje huiverig voor!
Ik kwam dit artikel nog tegen over de inenting kinderen versus ouderen waar we het laatst over hadden. Onderaan het artikel staat trouwens dat het vaccin na 5 of 6 dagen in werking treed, ik dacht 3 weken, weet iemand dat? http://www.nd.nl/artikelen/2009/november/04/wie-krijgt-de-prik-zestigers-of-baby-s-
Apart, tegen mij is juist gezegd dat de gewone griepprik mag, dit is al jaren bekend, wordt al jaren gedaan. Ik heb vandaag ook deze prik gehaald. En nee, ik vond het niet makkelijk, maar ik wilde toch beschermd zijn. Na die prik heb ik nogmaals advies gevraagd. Na mijn uitleg over mijn verbazing over waarom ik bij hun op de risicolijst sta, vroeg zij aan mij wat voor medicatie ik gebruik. "geen enkele". Vragende ogen en meteen de uitleg dat ik dan zeker niet in de risicogroep val. Als je eigenlijk dagelijks medicatie nodig hebt vanwege een onderliggend probleem zoals hart-en vaatziekten, of iedere dag een pufje nodig hebben, ja, dan is het een risico. Zeker bij de mexicaanse griep. Ik ben opgeroepen voor de mexicaanse prik omdat ik daar op de lijst van risico sta en zwanger ben. Maar die oproep was dus niet nodig, dit heeft mij veel 'onrust' gegeven. Bij ons in de praktijk roepen ze alleen vrouwen op van de risicogroepen. Ik heb de oproep, als ik wil mag ik er nu wel gebruik van maken. Daarna de vraag welk vaccin. Ze hebben Focetria. En ik kreeg zonder te vragen een bijsluiter mee. Alleen spaans en engelstalig. Bijsluiterstukje over zwangerschap: Pregnancy and breastfeeding: There is no information on the use of focetria in pregnant women. Your doctor needs to assess the benefits and the potential risks of giving you the vaccine if you are pregnant. Please tell your doctor if you are/may be pregnant or intend to become pregnant. The vaccine may be used during lactation. Toen ik daar hoorde Focetria leek ik, door internet verhalen, wat meer opgelucht, het lezen van de bijsluiter geeft aan dat dit niet getest is onder zwangere vrouwen en/of er geen resultaten zijn.
Mexicang, ik denk dat de zwitsers focetria aanraden voor zwangeren en kleine kinderen omdat Focetria wel meer getest is dan Pandemrix bij kleine kinderen. Bij Pandemrix staat ook bij kleine kinderen in de bijsluiter dat er 'no sufficient data for this age group' is.
Heb even het zwitserse document weer opgezocht en zij adviseren Focetria omdat Focetria gebaseerd is op een seizoensgriep vaccin genaamd Fluad waar wel al veel ervaring mee is. Het klopt dus dat met Focetria zelf geen ervaring is in die zin omdat de combinatie van dit virus met de adjuvants nieuw is, maar gezien het feit dat het gebaseerd is op een bestaand vaccin raden ze deze aan. Overigens is het dus zo dat Pandemrix in de EU wel vanaf 6 maanden wordt aangeraden en aangeboden evenals Focetria, maar dat ze in zwitserland Pandemrix dus pas vanaf 18 jaar aanraden.
De bijsluiter is enorm, al zeg ik het zelf, maar dat hebben meer medicijnen. Volledig engelstalig en spaans. Gelukkig spreekt mijn man vloeiend spaans en engels, dus voor hem een 'makkie' om te lezen. De assistente zei ook vooral niet op internet te kijken, omdat er vele spookverhalen de ronde doen. Dit was vanavond ook in 1 vandaag, en het werd van beide kanten toegelicht, een tegenstander en een voorstander. De toevoegingen, adjuvants, staan ook beschreven, Focetria heeft de volgende adjuvants: squalene,polysorbate 80 en sorbitan triolate in a citrate buffer. En dan bevat het nog een hele lijst andere ingredienten, waaronder thiomersal, bepaalde soorten chloride en nog heel veel andere dingen. Maar ook hier geldt, dit is met ieder medicijn zo. De lijst met bijwerkingen is wel lang, wat ook bij bepaalde medicijnen zo kan zijn. Blijft afwegen of de eventuele risico's van het m-griep vaccin opwegen tegen de eventuele risico's van de m-griep zelf. Ik zeg eventuele, want zowel bij het vaccin als bij de m-griep is het helemaal niet gezegd dat je bijwerkingen en/of complicaties krijgt.
Dit artikel/onderzoek van CDC moet iedereen even lezen. Heel informatief en nog onafhankelijk, aangezien het van januari 2008 is toen het Mexicaanse Griepgebeuren nog niet eens speelde. Wel volledig in het Engels: Pandemic Influenza and Pregnant Women | CDC EID En hier een verklaring van The European Agency for the Evaluation of Medicinal Products (EMEA) over Thiomersal, dat is uitgebracht in maart 2004 (!!) http://www.emea.europa.eu/pdfs/human/press/pus/119404en.pdf Ga nu naar bed, ben onwijs moe, maar deze info wilde ik graag nog even delen. Slaap lekker allemaal! Liefs, Lonit
Dank je wel, dit klink inderdaad als zeer onderbouwd en objectief. We hadden net besloten om toch voor het vaccin te gaan en als ik dit lees, denk ik dat we daar inderdaad goed aan doen (al zal je dat nooit van te voren helemaal zeker kunnen weten, maar goed.......)
Ik ben bij mijn huisarst geweest, een echte ouderwetse waarbij je echt op je knieën moet om medicijnen te krijgen als je ergens last van hebt... en hij zei volmondig "ja" toen ik vroeg ik me moest laten vaccineren. Dus ik ga op zijn mening af en laat me morgen enten.
Bedoel je morgen of maandag Mijn huisarts is ook niet makkelijk wat dat betreft met medicatie enzo. Toen ik blaasontsteking had kreeg ik niet eens een kuurtje dus ja. Hij zei ook inenten. Dus ga dat ook doen. Ik ga later vandaag naar mijn huisarts bellen om te vragen welk merk ze binnen hebben gekregen en of het kwaad kan als je al verkouden bent.