wel/niet inenten voor de mexicaanse griep

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Kiezelsteentje, 20 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Ik denk trouwens niet dat ik Louise zou laten enten als het erdoor komt dat kids tot de risico groep behoren. Ik vind het niet zo nodig voor haar.

2. Eliza1986

Eliza1986 Bekend lid

12 mei 2009
    517
    0
    16
    Zoetermeer
    Heb je voor de rest geen klachten onsukkie?

Ik ben best zenuwachtig ervoor.

3. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Ik stik altijd van de klachten, maar dat komt omdat ik echt een fobie heb voorbijwerkingen.

4. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Dus ik ben geen beste om dat aan te vragen, hihi.

5. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nu lees ik net op internet (ok, in een niet heel betrouwbare krant, maar toch) dat voetbalclub AZ zn spelers maandag laat inenten. Sinds wanneer zijn zij opeens een risicogroep??? Wat een onzin zeg! Bewaar die prikken voor mensen die het nodig hebben...
    Verder willen nagelbijters als risicogroep erkend worden? Wat is dat nou weer? Dat ze het sneller krijgen, ok, maar ze hebben niet meer risico op ernstige complicaties omdat ze nagelbijten toch?!

6. Eliza1986

Eliza1986 Bekend lid

12 mei 2009
    517
    0
    16
    Zoetermeer
    Hihi ik heb dat ook met bijwerkingen hoor. Ik let dan overal op.

Wat ik wel vaag vind is dat ze voor de mex.griep zo snel een vaccin kunnen ontwikkelen maar voor buikgriep wat voor sommige net zo gevaarlijk is niet. Vind dat wel heel maf

7. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    @ Arianne, ik vond dat ook raar, dat die man daar niets over kwijt wilde ... zet mij ook aan het denken ...

8. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Tja, dat is niet iets nieuws... en ik denk dat buikgriep ook niet 1 griepsoort is.

9. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Maar ja, zit ook altijd overal op te letten en word er bloednerveus van. Zo irritant...

10. liebrando

liebrando Niet meer actief

Ik vind het ronduit belachelijk voor woorden. Als maandag word besloten om kinderen te enten hebben ze lang niet genoeg en willen ze eerst de groep tot 2 jaar laten enten en dan halverwege december pas de rest!! Alsof het dan niet al te laat is. Nee er is veel te weinig beschikbaar op dit moment, maar die akelige voetballers kunnen ze wel enten echt ongeloofelijk!!! Hoeveel slachtoffertjes moeten er vallen voor ze gaan beseffen dat ze toch beter kinderen eerst hadden kunnen enten. Maar me man zei ook al, alles met geld gaat voor, zo is het gewoon nou ze moeten zich doodschamen!!

11. Eliza1986

Eliza1986 Bekend lid

12 mei 2009
    517
    0
    16
    Zoetermeer
    Hahaha ik ken dat probleem:p

Heb je er nu veel last van? En weet je ook welk merk je hebt gehad? Focetria of pandemrix?

12. liebrando

liebrando Niet meer actief

Iedere griepuitbraak begint bij de kinderen

Tijdens een milde jaarlijkse griepgolf overlijden ongeveer 800 mensen

Gepubliceerd: 7 november 2009 12:28 | Gewijzigd: 7 november 2009 12:39

De griepgolf heet nog steeds een milde epidemie van een milde griep. Toch stierven deze week zeven mensen en neemt de ongerustheid toe. Vijf vragen en antwoorden.

Rotterdam, 7 Nov. Het aantal griepdoden neemt toe. Deze week overleden zeven mensen met Mexicaanse griep, onder wie twee kinderen en drie 50-plussers. Voor de derde achtereenvolgende week verdubbelde het aantal ziekenhuisopnamen: deze week 277. Een sterke stijging, maar de griepgolf heet nog steeds een milde epidemie van een milde griep. De griep lijkt nu door te zetten, maar het is nog afwachten of deze griepgolf doorgroeit naar een matige, of zelfs grote epidemie. Vijf vragen en antwoorden over de Mexicaanse griep.
    1. Tot nu toe zijn er zes kinderen en jongvolwassenen van jonger dan 20 jaar overleden die de Mexicaanse griep hadden. Is dit een griep waardoor vooral jongeren sterven?
    Dat lijkt waarschijnlijk zo omdat Nederland nog maar aan het begin van de griepgolf staat. Iedere griepuitbraak begint bij kinderen en jongeren. Peuters en kleuters houden zich nu eenmaal niet aan het overheidsadvies om uitsluitend in een papieren zakdoek te hoesten of niezen en die daarna weg te gooien. Pubers zoenen en gaan naar disco’s. Directeur Roel Coutinho van het RIVM stelt dat de dood van kinderen „niets nieuws” is aan het begin van een griepgolf. De laatste cijfers bevestigen dat: het aandeel ouderen neemt al toe. Er zijn inmiddels ook zes mensen in de leeftijdsgroep 50 tot 65 overleden.
    2. Overlijden er tijdens een gewone griepgolf ook zoveel kinderen en jongeren?
    Het zijn er in ieder geval zo weinig dat ze onvindbaar zijn in de sterftestatistiek van Nederlandse kinderen. Tijdens de jaarlijkse griepgolf is er geen verhoging van de kindersterfte te zien. Wel vertoont de sterfte van ouderen dan een piek. Omdat er geen meetbare griepkindersterfte in Nederland was, adviseerde de Gezondheidsraad in 2007 om kinderen geen jaarlijkse griepprik te geven. Er is wel Amerikaans onderzoek waaruit blijkt dat er op iedere 100.000 nuljarigen jaarlijks 2 tot 7 aan de griep sterven. En dat er van 100.000 1- tot 4-jarigen jaarlijks één kind aan griep dood gaat.
    Nu zeggen deskundigen dat jonge Nederlandse griepdoden er sporadisch altijd wel waren, maar niet werden gezien. Het probleem is dat er in gewone griepjaren niet op griep getest wordt. Nu de Mexicaanse griep heerst, gebeurt dat wel en daardoor is de eventuele sterfteoorzaak ook duidelijk.
    3. De afgelopen week zijn zeven mensen aan de Mexicaanse griep overleden. Hoe moet je dat getal interpreteren? Is dat veel of weinig? Hoeveel mensen zijn de afgelopen week aan gewone griep overleden?
    De afgelopen week overleed er in Nederland niemand aan gewone griep. De gewone wintergriep is domweg niet in het land. De laboratoria die influenzatests doen vinden alleen het Mexicaanse griepvirus.
    Tijdens een milde jaarlijkse griepgolf overlijden ongeveer 800 mensen aan de griep. Een winterse griepgolf duurt ongeveer acht weken en kent twee of drie piekweken. In zo’n piekweek kunnen er best meer dan honderd mensen aan griep overlijden. Die patiënten sterven doorgaans aan een longontsteking of een hartstilstand.
    4. De Gezondheidsraad beslist volgende week of ook kinderen moeten worden ingeënt. Kan dat nog?
    Als de Gezondheidsraad een reëel advies geeft, houdt ze er rekening mee dat de Mexicaanse griep binnen een paar weken al kan pieken en dat er maar 5,8 miljoen vaccins beschikbaar zijn. Dan kan de conclusie alleen zijn dat er niet genoeg vaccins zijn om alle kinderen te vaccineren. Na vaccinatie van de al vastgestelde risicogroepen blijven er hooguit enkele honderdduizenden vaccins over. De volgende grote levering van vaccins is in de tweede helft van december.
    Veel huisartsen stellen dat baby’s tot twee jaar het meest kwetsbaar zijn. Zij zouden het meest in aanmerking komen voor een prik. Als de Gezondheidsraad adviseert die jongsten in te enten, zal dat vanaf de leeftijd van een half jaar zijn. Het vaccin is niet geregistreerd voor de allerjongsten. Daarvoor zouden 300.000 vaccins nodig zijn. Het besluit kinderen al dan niet te vaccineren, is het belangrijkste besluit dat de minister maandag neemt op basis van het Gezondheidsraadadvies. De raad is voorzichtig, omdat van het nieuwe vaccin minder goed dan bij volwassenen bekend is wat de bijwerkingen kunnen zijn.
    5. Moet een zwangere zich laten inenten? Huisartsen zeggen dat vrouwen dat zelf moeten beslissen. Wat moeten zij doen?
    Het ministerie van VWS en het RIVM geven geen concreet advies, anders dan: „Alle vrouwen die 13 weken of langer zwanger zijn, mogen zich laten vaccineren tegen Mexicaanse griep.” Het vaccin is bij zwangere vrouwen niet goed onderzocht. Wel bij zwangere proefdieren en daar ging niks mis. Mogelijk komt de Gezondheidsraad nog met een concreter advies.

13. Eliza1986

Eliza1986 Bekend lid

12 mei 2009
    517
    0
    16
    Zoetermeer
    Pardon?? Zwangere proefdieren??? In wat voor wereld leven we

14. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoezo? Dacht je dat het daar niet op getest werd dan?

15. moon85

moon85 VIP lid

5 jul 2006
    6.811
    0
    0
    Alles word op dieren getest hoor.

16. Boulevard

Boulevard Niet meer actief

Ja helaas gebeurd dat nog.

17. moon85

moon85 VIP lid

5 jul 2006
    6.811
    0
    0
    Sja leuk is anders.
    Maar zou jij je opgeven als proefpersoon?

18. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland

Alle instellingen zoals verpleegtehuizen, ziekenhuizen en instellingen voor verstandelijk gehandicapten, enten hun medewerkers ook. Er was toen toch sprake van dat er alleen dozen van 100 vaccins beschikbaar waren? Als dat zo is, zouden al die instellingen toch vaccins over moeten hebben? Zouden ze die dan niet kunnen gebruiken voor de kinderen?

19. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Wij zijn via het werk ook opgeroepen om ons te laten inenten.
    Tenminste, ze gingen een inventaris maken met wie zich wil laten inenten.
    Nu werk ik op een school, maar onder de stichting vallen meerdere scholen en ook een revalidatiecentrum. Omdat zorgpersoneel in aanmerking komt, heeft de stichting besloten om dan 1 lijn te trekken en de mogelijkheid voor ieder personeelslid binnen de stichting te geven.
    Ik heb werkelijk geen idee wat collega's gaan doen, hoor alleen geruchten dat er weinig gebruik gemaakt van zal gaan worden.

20. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Inderdaad schandalig dat zo'n groep voetballers (die toch wel een goede gezondheid hebben omdat ze prof zijn en een erg uitgeballanceerd leven hebben) voor gaan op onze kinderen. Mijn zoontje is 3, dus zou dan pas half december geent worden ? Het heeft als voordeel dat je even kunt kijken hoe andere kinderen erop reageren ... ik wil er gewoon wat meer over weten, heb er zo'n raar gevoel bij om hem te laten enten ...

Deel Deze Pagina