Wel/niet kinderen uitsluiten activiteiten bij niet betalen vrijwillige ouderbijdrage?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Janna, 28 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.343
    28.562
    113
    Alle kinderen op school zijn gelijk, er moet geen onderscheid gemaakt worden tussen arm en rijk. Als de school iets organiseert dan moeten alle kinderen mee kunnen, ook de arme kinderen.

Manque, Lieke1989, Blijdorp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Maar waar moet dan alles van bekostigd worden? Ik snap je punt dat alle kinderen gelijk moeten zijn maar er moet toch ergens geld vandaan komen om de dingen te kunnen doen die ze nu doen op school?

3. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik ben het daar ook wel mee eens.€ 50 euro over een heel jaar is echt helemaal niets. Je kan ook gewoon voor jezelf al het hele jaar kleine beetjes opzij zetten zodat je het uiteindelijk kan betalen.

Strandbal vindt dit leuk.
  4. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.343
    28.562
    113
    Dan moet de school goedkopere uitstapjes maken. Liever naar een speeltuin waardoor de hele school mee kan dan naar een pretpark waardoor er sommige niet mee kunnen.

Manque, merah, Syane en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.343
    28.562
    113
    je kan voor een ander niet bepalen wat teveel geld is.
    Stel je hebt 3 kinderen op school dan is het alweer 150 euro. Sommige hebben dat geld gewoon niet.

lies276 vindt dit leuk.
  6. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    #46 Strandbal, 1 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2018
    Maar hoe groot (of klein) zou dat precentage zijn? 1-5% misschien?
    Er word de hele tijd gezegd ja het is oneerlijk voor mensen die geen geld hebben.
    Maar zoals gezegd, daar zijn al regelingen/mogelijkheden voor. Moet dan een hele school lijden omdat er misschien een paar ouders zijn die het niet hebben?
    En hebben die ouders het dan ook echt niet, of roken ze ondertussen wel een pakje sigaretten per dag weg? (Bijvoorbeeld)
    En mensen die niet willen betalen vind helemaal raar.

Het klinkt heel crue, maar ik vind het heel normaal om een bijdrage te betalen.

Zara75, Debaky en DastyQueen vinden dit leuk.
  7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Voor die mensen is er een potje. Hier vanuit de gemeente én ook nog eens vanuit school voor een groep die bij de gemeente toch geen subsidie krijgt (er zijn enkele ouders die op papier een prima inkomen hebben, maar door aflossen van schulden en bv hoge kosten voor bv medische zorg uiteindelijk netto erg weinig over houden; dan springt school dus bij).

Debaky vindt dit leuk.
  8. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    #48 Debaky, 1 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2018
    Nee ik kan inderdaad niet bepalen wat veel is voor iemand, dat doe ik ook helemaal niet maar waar een wil is is een weg zeg ik altijd. Leg iedere week €2.50 opzij en je hebt aan het eind van het jaar €130 gespaard, dat kan je dan voor het volgende schooljaar gebruiken. Als je dat ieder jaar doet dan is er niets aan de hand.

De gene die het geld niet hebben kunnen aanspraak maken op de speciale potjes die hier voor zijn. En ja ze kunnen misschien de kosten minderen door naar een plaatselijke speeltuin te gaan maar daar kom dan toch ook kosten bij kijken? Wie moet dat betalen dan? Je kan dan toch niet verwachten dat een school alle kosten op zich neemt?

Wij wonen hier op een locatie waar je niet op loopafstand een speeltuin hebt zitten, ja een speeltuintje misschien waar je de kinderen een uurtje zoet kan houden of een kleine kinderboerderij maar een excursie zie ik niet als een '' even '' een uurtje erop uit.

Maar wacht dat je van de sportdag dan? Een school moet ook de locatie afhuren waar het word gedaan, wie moet dat betalen dan?

En de hapjes en drankjes die ze op alle feesten geven?

9. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Is hier inderdaad ook zo. Bij ons staat er altijd onderaan de brief dat als je iets om wat voor reden dan ook niet kan betalen je ten alle tijden een afspraak kan maken met de directrice en dan kan er een oplossing gezocht worden.

10. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.343
    28.562
    113
    Al is het er maar 1. Dat ene kind is gelijk aan alle andere kinderen. Als de school een schoolreis organiseert dan moeten alle kinderen meekunnen.
    Als niet alle kinderen meekunnen dat moet de school iets anders organiseren.

En hoe moet ik nou weten of de ouders roken?

Ik vind het ook normaal om de bijdrage te betalen, maar als je het niet kan betalen dan kun je het niet betalen.

11. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Maar nogmaals, die ouders die het dus niet kunnen betalen die kunnen gewoon aanspraak maken op een speciaal potje. Dat is een wettelijk iets dus in principe zou ieder kind gewoon op excursie kunnen.

KleineLai vindt dit leuk.
  12. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik zeg niet dat jij dat moet weten of mensen roken.
    Het was alleen als voorbeeld, dat veel mensen die geen cent te makken hebben wel dingen kopen zoals sigaretten of andere dingen die eigenlijk niet nodig zijn.

Zie je ook vaak op tv, klagen dat ze niks hebben maar wel pal voor de camera roken of ze hebben een huis vol dure spullen.

Vandaar mijn opmerking hebben mensen het echt niet, of kopen ze vanalles waardoor ze niks meer hebben.

Zara75 en DastyQueen vinden dit leuk.
  13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Dan betekent dat hier dan er een groep ouders zou zijn die gewoon vertikt te betalen, de rest betaalt wel en er zit 0 consequentie aan niet betalen... dan volgen er snel meer die niks meer betalen en houden al die extra activiteiten gewoon op. Geen Sinterklaas, geen schoolreisje, geen eten/drinken bij de sportdag.

14. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.343
    28.562
    113
    Dan moet de school met die ouders in gesprek. Kinderen moeten daar niet de dupe van worden.

15. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik denk inderdaad dat het percentage '' Ik betaal bewust niet '' ouders hoger ligt dan ouders die het echt niet kunnen betalen.

DastyQueen vindt dit leuk.
  16. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Maar straks is toch ieder kind de dupe? Zowel het kind van de niet kunnen betalen ouder als het kind van het wel kunnen betalen ouder. Dat is toch ook niet de bedoeling?

17. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.343
    28.562
    113
    Waarom is ieder kind dan de dupe? De meerderheid van de ouders betaald gewoon, de ouders die niet kunnen betalen is een regeling voor, en voor de ouders die niet willen betalen moet de school achteraan gaan.
    Kinderen moeten hierbuiten gehouden worden. Zolang de school iets organiseert doen alle kinderen mee.

Manque en Syane vinden dit leuk.
  18. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Dat gebeurt natuurlijk al lang, kinderen uitsluiten is écht de allerlaatste stap.

19. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Als dingen aangepast of zelfs geschrapt gaan worden omdat alle kinderen gelijk moeten blijven dan zijn daar toch alle kinderen de dupe van? Je moet gewoon als school zijnde een oplossing zien te vinden waarin je iedereen de mogelijkheid kan geven tot betalen op verschillende manieren. Ik denk dat je kinderen in groep 7/8 nou niet echt blij maakt met een hele dag bezoek aan een speeltuin. Althans, als ik kijk naar mijn zoon met zijn vrienden, die hangen dan de hele dag op een bankje te '' chillen '' , dat is nu niet echt wat ik voor mij zie als ik denk aan een jaarlijks schooluitje.

Maar goed, iedere ouder moet gewoon zorgen voor de ouderbijdrage, kun je het niet betalen dan is daar een potje voor en wil je het niet betalen dan moet je niet gaan zeuren dat je kind niet mee kan doen. Geld groeit helaas nog steeds niet aan een boom en je kan niet verwachten dat een school dit gaat bekostigen voor je.

Strandbal vindt dit leuk.
  20. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw

En hoe zit dat dan want als dat op bruto salaris bv wordt bekeken en je zou dan net teveel verdienen en het dus niet krijgen, maar door bepaalde kosten houd je netto te weinig over waardoor je het zelf niet kan bekostigen? Hoe betaal je dan?

Of werkt het niet op die manier? Nog geen idee dochter gaat binnenkort pas naar de psz (subsidie gebaseerd op bruto salaris).

Deel Deze Pagina