Wel/niet kinderen uitsluiten activiteiten bij niet betalen vrijwillige ouderbijdrage?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Janna, 28 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Met het overgrote deel compleet eens, maar niet met "vraag aan de rest een hoger bedrag". Dus iemand die wel de "vrijwillige" eigen bijdrage betaalt, moet dan maar de dupe worden van iemand die de vrijwillige bijdrage niet WIL betalen (maar het dus wel kan).
    Daar ben ik het dan weer totaal niet mee eens. Wij kunnen de "vrijwillige" eigen bijdrage nog wel betalen aangezien het bij ons nog niet zo duur is (25 euro per kind), maar zodra het hoger wordt, wordt het voor ons ook lastiger. En zo zijn er denk ik meer ouders. Dus dan zijn er steeds minder ouders die de "vrijwillige" bijdrage betalen en het groepje ouders wat overblijft, kan dan steeds meer gaan dokken voor andermans kind wiens ouders het bij een lagere bijdrage zelf ook wel kunnen betalen?
    (Heb het hierbij dus niet over ouders die het niet KUNNEN betalen.)

Voor de rest....ik weet niet hoe het met financiën van scholen zit en hoe dat allemaal geregeld is, maar onze basisschool wil al jaren het verouderde schoolplein opknappen en daar houden ze ook al allerlei acties voor om geld binnen te sprokkelen. Blijkbaar krijgen ze daar geen (afdoende) subsidie ofzo voor?
    Want als ze voor dit soort dingen ook al acties moeten houden + voor de ouders die schoolreisjes niet kunnen betalen, waar eindigt het dan?

Marchella en DastyQueen vinden dit leuk.
  2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Toevallig gisteren hier over vergaderd op school, en school neemt het van de OV over. OV stuurt 1 betalingsherinnering, wie daarna niet betaalt heeft pakt school dus op en vervolgens zorgt school dat geen enkel kind wordt buitengesloten - zonder dat de OV dus weet wie wel/niet betaalt. School zorgt dus dat het hele bedrag (€25,- per leerling) voor de OV beschikbaar is - hetzij via subsidie van de gemeente, hetzij via school zelf.
    Mooi zo dus!

Marchella, lies276, DastyQueen en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Manque

Manque Niet meer actief

De school kan het toch vragen? Als ze hier zouden zeggen dan het minimum 25 euro was, maar dat iedere euro extra heel erg welkom was, dan zou ik sowieso meer over maken.

En of mensen niet kunnen of niet willen betalen vind ik geen interessante discussie, want de bijdrage is vrijwillig. Er wordt voor een aantal kinderen niet betaald, dat is wat telt. En de school kan er voor kiezen om die kosten op een andere manier op te vangen of om het programma erop aan te passen. Meer opties zijn er niet. Mijn voorkeur gaat naar de eerste optie, kijken of de kosten op een andere manier opgevangen kunnen worden.

4. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

En dat laatste zie ik dus graag veranderd.

lies276 vindt dit leuk.
  5. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.024
    5.233
    113
    Om eerlijk te zijn vind ik dat school er is voor onderwijs. Als ouder heb ik geen belang bij tal van dure excuries of uitstapjes. Zeker op de middelbare school zijn de bedragen soms echt extreem. Hoe wil je dat als ouder doen als 30 nu al teveel is?

Ik betaal het (kan ook prima). Maar voor mij hoeft het niet. Ik onderneem tal van activiteiten met mijn kind. En dat vind ik leuker om zelf te doen dan dat school dat doet.

Oceanna, Lieke1989, lies276 en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Manque

Manque Niet meer actief

Helemaal mee eens hoor. Maar hoe sta je tegenover deze mogelijke nieuwe wet? Ben ik wel benieuwd naar. Dus áls de school toch iets organiseert, mogen kinderen wiens ouders de vrijwillige bijdrage niet voldaan hebben, deelname worden ontzegd?

7. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.024
    5.233
    113
    Ik vind dat school met ouders in gesprek moeten. Waarom betalen ze de bijdrage niet? Kunnen ze dat niet dan kan school verwijzen naar een regeling of fonds. Wil een ouder niet betalen? Dan moet gekeken worden naar de reden. Misschien moet een school zijn progamma aanpassen als er veel ouders niet kunnen of willen.

lies276 en KleineLai vinden dit leuk.
  8. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.024
    5.233
    113
    Ik vind dat scholen ook beter kunnen kijken naar de hoogte van de kosten. Waarom moet je met een groep kleuters of groep 3 naar de Efteling??

Daar ga ik zelf wel heen! En school kan prima naar een speeltuin of plaatselijk recreatiepark. Ook zijn er scholen die het ene jaar een spelletjesdag of fietstocht doen en het andere jaar een uitstap.

Hou je trouwens maar vast voor de middelbare. Ik ken scholen die meerdere buitenlandse reizen doen. 300 tot ruim 500 euro!! En als je niet betaald moet je dus een week op school verplicht opdrachten doen...

lies276, Syane en Caithy vinden dit leuk.
  9. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik heb niet alles gelezen.

Als je kinderen krijgt, weet je dat ze geld kosten.
    30 euro per jaar is 3 euro per mnd (gedeeld 10 mnd school), dat is niet veel geld en kan je prima sparen.

Ik ben dat ook niet van plan, zoals hierboven gesteld te betalen voor andere kinderen, omdat de ouders het niet kunnen betalen. Zij zijn verantwoordelijk voor hun kinderen en hun welvaren en niet ik.
    (over schuif ik met alle liefde kleding etc door naar mensen waarvan ik weet dat ze het niet breed hebben maar geld betalen voor iemand anders gaat me een brug te ver).

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Ik kon niet mee op werkweek vanwege een gebroken been, maar die week op school was écht heel erg leuk :D Leukste week ooit! Groep van 10-15 leerlingen ofzo, en gewoon echt super gezellig :D

Amberxx vindt dit leuk.
  11. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.343
    28.562
    113
    Ooit aan gedacht dat sommige pas in een financiële crisis komen nadat de kinderen er zijn?
    En jij kan dat misschien prima sparen, maar niet iedereen kan 3 euro x aantal kinderen per maand sparen.

Marchella, Oceanna, lies276 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Prima oplossing!

Wie (in persoon) zou deze acties moeten organiseren en begeleiden?
    Qua tijdinzet bedoel ik, 'zoeken naar sponsoren' is niet in een half uur geregeld over het algemeen.

Iets voor de betreffende ouders?
    Bijdrage aan school hoeft immers niet in geld te zijn. Het lijkt me een prima oplossing als ouders die niet bijdragen in geld, hun bijdrage in tijd en inspanning leveren om dat geld in te zamelen vanuit de school.

13. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.343
    28.562
    113
    Bij mijn zusje op de middelbareschool gingen ze inderdaad 2x op reis. 1x skiën , of mijn ouders even 400 euro wilde neerleggen, en een weekje naar Rome, 200 euro.
    Als tiener kun je gelukkig wel iets beter relativeren dan als kind waardoor mijn zusje wel snapte dat ze maar op 1 reisje kon.

14. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    #134 Debaky, 2 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2018
    Serieus? Dus ik zou meer geld moeten betalen voor een ouder die het wel kan maar niet wil betalen? Dacht het niet. Iets extra's geven voor ouders die het niet kunnen betalen vind ik prima, wil ik echt wel aan mee werken maar van die moedertjes die altijd klagen over van alles en nog wat, nooit op komen dagen op informatie avonden of met tips komen hoe het allemaal anders zou kunnen, daar betaal ik cent extra voor.

Waar ik het wel over eens ben zijn de verschillende manieren van het inzamelen van geld. Doen wij hier ook nog eens boven op de ouderbijdrage. Sponsorlopen, flessen verzamelingen, met de kerst stukjes verkopen etc etc.

En wat @amdaa zegt vind ik ook een hele goede. Laat de ouders die niet kunnen/willen betalen dan op een andere manier zorgen voor een alternatief van de ouderbijdrage. Laat die dan inderdaad een leuke sponsorloop organiseren, of laat ze samen om de tafel iets anders verzinnen, op die manier zet je je ook in voor de school. Dat zou ik nou een prima oplossing vinden.

Zara75, DastyQueen en Caithy vinden dit leuk.
  15. Manque

Manque Niet meer actief

Nee, want de bijdrage is vrijwillig. Iedereen die iets wil bijdragen, kan iets bijdragen. In de vorm van geld of inzet. Scholen zetten zich ook in voor Kinderpostzegels of andere goede doelen, dus ze zouden (als het echt nodig is) ook best iets kunnen doen voor de tekorten op schoolreisbudgetten.

Maar eigenlijk zouden de scholen zich achter de oren moeten krabben over de inhoud van dit extra curriculum, als jaar na jaar blijkt dat ouders de inhoud ervan niet onderschrijven óf als de kosten structureel niet te dragen zijn.

16. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hmm, maar nogmaals WIE binnen de school moet volgens jou operationeel gezien activiteiten organiseren om extra geld in te zamelen.
    'school' zelf organiseert niks namelijk.

Want 'vrijwillig' is ook gericht op het meedoen aan activiteiten. Het gaat om vrijwillige activiteiten.
    Als een groep geen enkele bijdrage (dus ook niet qua tijd of inzet) wil doen om hun kind mee te laten doen met vrijwillige activiteiten, zouden ze wel willen dat hun kind wel meedoet aan vrijwillige activiteiten?

Overigens zijn de activiteiten betaald uit ouderbijdrage helemaal geen onderdeel van het curriculum.
    Ze worden georganiseerd door de ouders, voor de kinderen. Als bepaalde gezinnen daar op geen enkele manier aan mee willen doen, is dat ook prima.

17. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ooit aan gedacht dat je ten alle tijden een buffer moet hebben!
    Wij hebben ontzettend veel schulden gehad en erg hard gewerkt om uit die positie te komen.
    Dus ja mijn kinderen gaat voor alles....

18. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.343
    28.562
    113
    Ooit aan gedacht dat die buffer een keertje op is?
    'Kinderen voor alles' heeft daar niets mee te maken.

Marchella, Athina en lies276 vinden dit leuk.
  19. Manque

Manque Niet meer actief

#139 Manque, 2 mrt 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mrt 2018
    Een kerstviering is een klassenactiviteit. Schoolreisjes e.d. worden meestal op een andere manier afgerekend door de school. De school biedt dan ook een alternatief programma voor die dag, als er kinderen zijn waar niet voor betaald wordt.

De ouderbijdrage is dus voor activiteiten die onder schooltijd (en vaak binnen de school of andere educatieve setting) plaatsvinden. Om binnen de klas te differentiëren heb je echt een andere/betere onderbouwing nodig dan geld. Je kunt niet op een schooldag, onder schooltijd, een betaalde activiteit aanbieden. Daarom mag de school de ouderbijdrage ook niet verplichten. En wie anders dan de school organiseert de kerstviering? Dat zijn hier toch gewoon de juffen en meesters, met ondersteuning van het secretariaat en andere medewerkers.

Kijk, ik vind het persoonlijk echt idioterie dat een openbare school (religieuze) feestdagen viert en hier nog geld voor vraagt ook, maar die mening ben ik als -zeer seculiere- volwassene toegedaan. Van kinderen kun je niet vragen dat ze een soort pion in je regeltjeswereld zijn, die moet je gewoon onderdeel laten zijn van de groep, ongeacht het standpunt of de financiële draagkracht van de ouders. Ik betaal gewoon, ik vecht mijn standpunten wel op een andere manier uit. Maar kinderen de dupe laten zijn van het gedrag van hun ouders deugt gewoon niet. En aangezien de school zelf kiest voor het organiseren van deze activiteiten, moeten ze het ook zelf oplossen als niet alle ouders hiervoor willen/kunnen betalen. Misschien met de hulp van welwillende ouders, dat kan ik me voorstellen. Zoals ik al zei: ik wil best iets extra's betalen voor het realiseren van de slotdag op school e.d. Dat ik het hele programma niet onderschrijf betekent niet dat ik niet meebetaal want ik snap dat het geen keuzemodules zijn.

Maar hoe dan ook: het is in den beginnen een budgetteringsprobleem van de school, dus als ze niet uitkomen kunnen ze niet meer dan
    1. Meer geld vragen van andere ouders;
    2. Inzamelingsacties organiseren (eigen medewerkers of vrijwilligers @amdaa);
    3. Hun programma versoberen.

Hier wordt de ouderbijdrage ook als een soort lief- en leedpot gebruikt voor medewerkers. Als er iemand in het ziekenhuis beland of met pensioen gaat wordt dit geld ook gebruikt om bloemen te kopen, dat staat zelfs zo in de schoolgids. Prima hoor, ik ben ook zuinig op goede juffen en meesters, maar ik kan me voorstellen dat ouders denken: los dat onderling op.

lies276, Syane, KleineLai en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Manque

Manque Niet meer actief

Ik vind overigens ook dat alle kinderen mee op schoolreisje moeten kunnen. Het is ook onder schooltijd en ik vind, nogmaals, dat je geen onderscheid kunt maken tussen leerlingen. Als de school dit financieel tekort niet kan oplossen door extra geld te verkrijgen, zouden schoolreisjes niet meer georganiseerd moeten worden óf de gemeente moet hier geld voor vrijmaken.

lies276 en Lieke1989 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina