Vanochtend laatste keer bij het cb geweest en gewogen en gemeten. Zijn lengte was prima, maar zijn gewicht was wat aan de hoge kant. Ik moest maar wat op gaan letten met snoepen en zoete dranken. Nu wil ik me er niks van aantrekken, maar merk dat ik het toch doe. Mijn zoontje drinkt alleen maar water en een glas optimel bij het ontbijt. Nooit sap of limonade. En hij krijgt vrijwel nooit snoep, soms een koekje of peperkoek, maar dat is één of twee keer in de week. Verder eet hij gewoon goed en normaal in mijn ogen, op de boterhammen ook geen chocolade ofzo, wel af en toe stroop of jam, maar ook graag kaas, worst of ei. Na het warm eten krijgt hij een klein bakje vla. Hij is 1.04 meter en 18.3 kilo. Ik vind hem er zelf gewoon super goed en gezond uitzien. De opmerking raakt me toch merk ik, omdat ik zelf echt wel bewust met zijn voeding bezig ben. Wat vinden jullie, naast me neer leggen of nog extra op gaan letten?
Ik vind dat je het prima doet hoor, sommige kinderen zijn nu eenmaal wat zwaarder en hebben een bredere bouw. Een hoger gewicht betekent niet automatisch dat hij ook te dik is. Ik denk dat je lekker moet doorgaan zoals je doet, zo te lezen eet hij gewoon normaal en gezond.
Is het al weer even geleden dat hij in de lengte is gegroeid? Ik merk dat bij mijn zoon. Dan maakt hij een groeispurt en oogt hij wat dunner, dan komt zn gewicht ineens om de hoek kijken en oogt hij wat voller. Ik kom regelmatig bij de kinderarts op controle voor wat anders. En daar komt hetzelfde uit en de kinderarts bevestigt het. Niemand die het wat uitmaakt daar, sommige groeien om en om En al zou het niet zo zijn en is hij wat voller op papier, zolang hij een goede voeding krijgt en af en toe wat lekkers, dan maakt het toch niet uit. Zolang hij niet ziek is en goed oogt qua bouw Sommigen hebben een andere bouw.
Ik heb even bij mijn zoontje gekeken en hij woog 18,2 bij 103 cm, ongeveer hetzelfde dus. Nooit in me opgekomen dat hij te zwaar zou kunnen zijn en ook nooit iets van gehoord van anderen. En volgens de curve zit hij helemaal gemiddeld. Volgens mij dus niets om je zorgen over te maken, alhoewel ik wel begrijp dat het je even bezighoudt als er zoiets wordt gezegd hoor!
Dochter is bijna vier, meet 107cm en weegt net geen 20 kg. Twee maand geleden kreeg ik vanuit de school ook de opmerking dat ze te zwaar was. Ik vond het sowieso onzin, maar toch even nagevraagd bij de kinderarts die haar al van bij haar geboorte opvolgt, en die vond het ook complete onzin. Dochter zat altijd al op het 95e percentiel qua gewicht en op het 80e qua lengte, dus ze zag het probleem echt niet. Sommige kinderen zijn nu eenmaal groter en zwaarder, en andere kleine en lichter. Zo komen ze nu eenmaal aan gemiddelde...
Bedankt voor de reacties. Ik ga het maar loslaten. Heb het nog met mijn ouders en vriendinnen over gehad en iedereen vindt het ook echt onzin. Hij is gewoon echt niet te zwaar, niet eens stevig, gewoon een mooie sterke bouw.
Elk kind is anders gebouwd. Mijn jongens zijn nu lang en slank en als baby dik en rond Ze kunnen alles weten wat ze willen en blijven zo slank. Misschien zelfs aan de magere kant. Je kunt het e rniet in duwen en bij jullie is het andersom, eet hij gezond en groeit prima, toch? Ene oor in, andere oor uit. Jouw kind is geen statistiek, hij is lekker zichzelf
Ik kan me vreselijk kwaad maken over dit soort dingen. Naast je neer leggen, denk er niet langer over na. CB's zouden in gevallen waarbij ze vraagtekens hebben (in jouw geval onterecht) eens moeten doorvragen naar het eetpatroon. In jouw geval hadden ze meteen gehoord dat het prima gaat. Mijn dochter groeit sinds haar geboorte qua lengte op de -1 lijn en qua gewicht op het gemiddelde. Ze is erg atletisch gebouwd, echt gespierd. Ze blijft dit lijntje volgen, prima dus.
Zoals het nu beschreven is klinkt het normaal. Misschien optimel vervangen omdat het bomvol suiker zit. Hoeveel boterhammen eet hij? Wat krijgt hij als tussendoortje?
Optimel is toch juist met zoetstoffen enz? Niet net als yoghi met suiker. Er is zelfs optimel puur zonder zketstoffen. Hier drinken ze geen zuivel maar ik vind optimel niet echt schokkend eigenlijk En zijn gewicht ook niet heel erg schokkend. Mijn kindjes zijn een stukje kleiner en daarbij ook lichter maar elk kindje groeit in eigen tempo toch? Als ze gezond eten, veel spelen, dan trekt het bij de volgende groei spurt wel weer bij. M'n dochter was bij de vorige meting ook wat mollig. Nu is ze de lengte in gegaan en gewoon weer helemaal in verhouding.
Ach nee toch alsjij weet dat je hem niet volpropt met zoete troep dan zit het echt goed hoor. Ik heb twee kinderen de één is te groot de ander te klein. Grote paniek op het cb... maar ik vind ze hierdoor zo ongeloofwaardig geworden. Zo lang je je hersenen blijft gebruiken qua voeding loopt het allemaal wel los.
Mijn zoontje was een dikke baby en als peuter wat aan de stevige kant. Vanaf de kleuterschool is hij alleen maar slanker geworden. Nu is hij zeven en is slank. Hij eet wel als een bootwerker, maar is ontzettend beweeglijk. Overigens zeiden ze bij het CB er nooit iets negatiefs over, ze zeiden dat hij wel wat boven de gemiddelde lijn zat, maar dat het gewoon in verhouding was met zijn bouw. Je ziet trouwens wel meer dat ze vanaf een jaar of vijf slanker worden, zag ik op school ook bij veel andere kinderen.
Cb zou verboden moeten worden alleen die prikken geven en klaar! Bij mijn zoontje begonnen ze met 5 weken pud al hij is te zwaar overgewicht bla bla bla bij een baby van notabene 5 weken oud!! Heb niet naar ze geluisterd gewoon een koekje snoepje op zn tijd een lekker patatjes en pannekoeken gewoon zoals het hoort met mate. Nu bij 3 jarige bezoek moest ik extra komen want hij had zwaar ondergewicht ja doeiiiii Hun verteld dat ik rond 4 jaar terugkom voor de inenting en mocht ik eerder vragen hebben hun wel zou bellen. Ventje zit goed in zijn vel speelt goed is actief niks mis mee. Dochter werd met 4 kilo geboren bij het eerst cb bezoek werd ik op mijn vingers getikt waarom ze al wel 4.4 kilo woog dik was absoluut te zwaar ze mocht volgens de statistieken (zo is het ook benoemd door hun) niet zwaarder dan 4 kilo wegen. Even gevraagd of ze wil kijken naar het geboorte gewicht.... o mevrouw o sorry uw baby is zwaarder dus deze statistieken kloppen niet... Je snapt ik ben klaar met cb!
Heel goed, niks van aantrekken! Volgens het cb is mijn dochter bijna ondervoed, terwijl ze eet als een bouwvakker...
Ach ja ze doen maar wat bij het cb. Mijn dochter is 1 cm kleiner en 1 kilo lichter, en de arts bleef maar zeggen dat ze zo mooi slank was 😂
Pas bij de kinderarts geweest en deze vond mijn dochter een heerlijk, prima, gezond kind. Ze is 104.5 cm en weegt 20 kg. Ja ze is stevig gebouwd en zit al bijna (te vroeg geboren) vanaf geboorte af aan op de +2 lijn. Dat is haar bouw. Hier is het ook wel benoemd door het consultatiebureau maar ik ben daar heel duidelijk in: mijn kind blijft kind en ik bepaal wat goed voor haar is. Aan de voeding ligt het niet en ze gaat ook niet naar diëtisten of op dieet. Helaas heb ik dat vroeger wel gemoeten en dat is nooit ten bate geweest. Gelukkig heb ik ook nog een andere (tweeling)dochter die een totaal andere bouw heeft en heel fijntjes is, zodat ik mezelf niet hoef te bewijzen ten opzichte van voeding of leefstijl naar andere toe. Dus maak je niet druk en leg het naast je neer, dat is voor jouw zoontje het allerbeste.
Yogho yogho is gezonder ( gemaakt van magere yoghurt) Maar goed dat wilde ik niet zeggen. Mijn zoon was 9 mnd toen we op het bureau naar het weeguurtje gingen. Hij was te zwaar (al met de geboorte) en ze pakte al de BMI erbij om het aan te tonen! BMI bij een kind van 9mnd! Ze zijn daar echt op hun achterhoofd gevallen (ik toen ook van verbazing)! Laat het los. Ze slaan daar door.