hoe vaak sterilliseren jullie je kolf?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door evaatje, 6 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evaatje

evaatje Bekend lid

23 feb 2007
    872
    0
    0
    Zoals de titel zegt... Ik heb zelf een avent handkolf en nu kook ik hem iedere keer uit na gebruik. Weet niet of dit nodig is. Hoe doen jullie het?

2. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    In het begin elke dag... langzaam aan steeds minder. Nu 1 tot 2x per week met 9 maand

3. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Inmiddels om de dag zo'n beetje. Maar ik gebruik hem dan ook intensief, elke dag.

Het is verstandig om hem 1x per dag uit te koken nu je meisje nog zo klein is.

4. Joaney

Joaney Actief lid

15 aug 2006
    455
    0
    0
    Ik gebruik 'm iedere dag en kook alles iedere ochtend uit

5. evaatje

evaatje Bekend lid

23 feb 2007
    872
    0
    0
    Ik kolf nu ongveer 3x per dag. 1x uitkoken is dus voldoende? Ik kook hem nu steeds na gebruik uit.

6. marsja

marsja Actief lid

26 mrt 2007
    114
    0
    0
    Volgens mijn kraamhulp hoeven tegenwoordig flessen en kolven niet meer uitgekookt te worden. Weet iemand of dat klopt?

7. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ikzelf zou het wel doen... kolf kan best lastig zijn schoon te houden en kan een broedplaats zijn van bacetrieën en oud vuil... is toch een kleine moeite?

Evaatje als je hem dan elke keer goed afspoeld is 1x uitkoken per dag voldoende.

8. lintjezuur

lintjezuur Actief lid

5 nov 2006
    430
    0
    0
    Ik gebruik hem vrijwel elke dag minimaal 1x, op werkdagen meerdere keren. Ik kook hem 's avonds uit voor de volgende dag. Als ik meerdere keren kolf per dag spoel ik hem om. Koud-warm(met een sopje)-koud. Eerst koud omdat anders de eiwitten in de melk stollen.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee dat klopt niet.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je de melk langer dan een paar uur wilt bewaren, of als je de melk wilt invriezen moet je je kolfspullen elke dat steriliseren.

Na elke keer kolven, eerst afspoelen met koud water, en daarna met heet water. Eerst koud om de eiwitten weg te spoelen, dan heet om de vetten er af te krijgen. Als je eerst heet doet, dan stollen de eiwitten en krijg je je kolf moeilijker schoon.

11. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    ik spoel hem om na gebruik en doe hem dan in de magnetronsterilisator. paar minuten in de magnetron en dan laat ik de sterilisator dicht. zo blijft het een dag steriel en heb ik gelijk een plek om mn kolf op te bergen. ik steriliseer dus waarchijnlijk vaker dan nodig maar vind dit handig. en af en toe een sopje of in de vaatwasser mee.

12. Nemo

Nemo Niet meer actief

Mijn cb zei dat in de vaatwasser ook voldoende zou zijn. Maar borstschelpen spenen e.d. willen nog wel eens verkleuren in vaatwasser. En zelf vind ik in de sterrilisator toch wat frisser dat doe ik dan ook altijd.

13. tiruja

tiruja VIP lid

28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    ja elke keer en daarna steriel opbergen (in een schone droge theedoek of bijv in de koelkast).

uitkoken kan idd ook in de vaatwasser mits je warmer dan 60 graden het programma draait.

14. sim

sim Niet meer actief

ik kookte alles elke dag uit.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voor je gaat steriliseren WEL goed schoonmaken, alleen afspoelen is niet genoeg. Ander gaat h et aankoeken.

16. liefzonnetje

liefzonnetje Fanatiek lid

17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    als ik thuis kolf, stereliseer ik na elke keer kolven...maar ik kolf niet vaak thuis (toevallig nu op het moment wel ;) ) na een dag werken en dus 2 keeer kolven gaat hij ook in de sterilisator en laat ik hem daarin zitten... handig extra kastje ;)

ohja steriel in de koelkast bewaren... ik neem aan dat je het dan wel in een schoon doosje of afgesloten zak doet... niet in een theedoek, want een koelkast is vaak een bron van bacterien als je hem niet vaak schoon maakt (2kkeer in de week bv en eerlijk gezegd mezelf kennende doe ik dat echt niet heel vaak ;) )

17. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik steriliseer de kolf ieder dag.
    En 1x in de 2 weken maak ik de motor schoon dmv een sopje.

Deel Deze Pagina