Wel/niet vertellen bij sollicitatie

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Blij ei, 23 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blij ei

    Blij ei Fanatiek lid

    20 aug 2008
    1.719
    0
    0
    Ben heel blij met jullie reacties...
    Heb me nu voorgenomen om het niet te zeggen bij mn aankomende gesprek...en mocht ik doorgaan naar de 3e ronde dan zal ik vast weer gaan twijfelen.

    Voor de nog niet zwangeren...veel succes ik duim voor jullie. Voor de zwangeren...veel genieten van de komende periode (ben jaloers op een goede manier)

    liefs Sharon
     
  2. limmeke

    limmeke VIP lid

    28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    succes met je sollicitatie
     
  3. Devana

    Devana Actief lid

    8 mrt 2008
    138
    0
    0
    Hey Sharon,

    Ben nu gewoon fulltime aan het werk, maar ze weten dat we bezig zijn ;) Dus als ik weer zwanger ben weten ze dat ik parttime wil gaan werken.

    Maar ik zou nu nog niks zeggen, mochten ze er zelf om vragen... Tja, dan is dat natuurlijk aan jou. Maar zoals je leest, weet je nooit hoelang het duurt voor het raak is.. Ik begrijp je gevoel wel, ik maakte me er ook al zorgen om voordat het raak was. Maar zou zonde zijn om daarop afgewezen te worden (ook al zouden ze dat nooooit zeggen)

    Heel veel succes
    liefs Devana
     
  4. debke83

    debke83 Fanatiek lid

    24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Nee ben nog niet zwanger maar moet naar gyn voor onderzoek omdat mijn cyclussen steeds langer worden!
    Daarom heb ik het op het werk ook verteld dat we graag in kindje willen:) Dan weten ze het en hoef ik me daar iig geen zorgen over te maken ;)

    Succes,

    Liefs Deb
     
  5. Blij ei

    Blij ei Fanatiek lid

    20 aug 2008
    1.719
    0
    0
    Ja ik zag het te laat. Fijn dat ze zo goed reageren op je werk. Jij ook veel succes bij de gyn. En hoop dat je snel een 9 maanden cyclus krijgt!

    liefs Sharon
     
  6. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Ik heb ook geluk gehad. Vorig jaar had ik naar deze baan gesolliciteerd. Er werd mij wel gevraagd of ik kinderen wilde. Ik heb toen gezegd dat ik daar geen antwoord op hoefde te geven, maar dat ik eerlijk ben en heb toen gezegd dat mijn vriend en ik wel bezig zijn voor een kindje. Mijn werkgever reageerde gelukkig ook positief. Scheelt ook natuurlijk dat hij zelf ook 2 erg jonge kinderen heeft. Laatst toen ik me ziek moest melden vanwege een flinke buikgriep, dacht hij zelfs dat het zover was, maar helaas.... (dat heb je als je op een tweemanskantoortje werkt... Alles valt extra op :) ).
     
  7. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Als je vanuit een luxepositie solliciteert (dus al je al een vast contract hebt) zou ik het wel zeggen. Ik heb aangegeven dat ik een concrete kinderwens heb voor een tweede kindje. Hier werd heel positief op gereageerd. Ik kan straks dus met een gerust haar naar m'n werk als het ooit (!) zo ver is.

    Als je echt om een baan verlegen zit, zou ik het zelf niet ter sprake brengen. Mochten ze het vragen dan zou ik wel aangeven dat ik een kinderwens heb.

    Pim
     
  8. Buikvlinder

    Buikvlinder Actief lid

    13 aug 2008
    145
    0
    0
    Verzorgende IG
    Leeuwarden
    Hoi, ik zou niet meteen melden dat je probeerd om zwanger te raken das niet zo handig bij het solliciteren, denk als een bedrijf/instelling, die willen geen werknemers die binnen een jaar al weer vervangers nodig hebben omdat ze met verlof gaan(hangt wel af van de sector moet ik zeggen)

    Ik zelf heb net een nieuwe baan, maar heb niet gemeld dat ik probeer zwanger te raken, ik ben binnen en mocht ik al snel zwanger zijn dan,...is dat nou eenmaal zo!
     
  9. Pinjo

    Pinjo Bekend lid

    5 jan 2008
    672
    0
    16
    Hoi, ik zou ook niets zeggen. Ik snap wel dat je het moeilijk vind om dan evt na twee of drie maanden al te vertellen dat je zwanger bent, maar ik vind ook dat dat eigenlijk niet hoeft. Zwanger worden hoort nu eenmaal bij het leven en ook anderen kunnen soms onverwacht langere tijd uitvallen door ziekte oid. Een werkgever weet dat als hij/zij jonge vrouwen aanneemt, dat er een kans bestaat dat ze met zw.verlof gaan.
    Ik vind zelf dat we ons helemaal niet schuldig hoeven te voelen als dat betekent dat we er een tijdje tussenuit gaan, ook als je ergens nog niet zo lang werkt. Zelf heb ik totnogtoe altijd met tijdelijke contracten gewerkt. Als ik zou moeten wachten totdat ik ergens echt steady zat had ik misschien op m'n 40e eens aan kinderen kunnen gaan denken. Overigens heb ik geen echt negatieve reacties gehad, maar wel heb ik soms het gevoel dat mensen willen dat je je verantwoord. Die vragen of het gepland was en of ik niet een beetje jong ben, en of mijn werkgever idd niet 'boos' was. (Hoezo boos? Gaat toch alleen mij en mijn partner wat aan?) Grappige is dat het vooral mannelijke collega's zijn die wat terughoudend reageren, vrouwen zijn vaak direct enthousiast.
     
  10. angelblade

    26 aug 2008
    18
    0
    0
    kassierster
    leuven
    hey ik persoonlijk heb het ook niet gezegd

    ben 1j5m aant proberen dus je ziet ben er nog altijd aant werken
    je weet nooit waneer het is en een baas weet vrouwen worden zwanger
    zoiets kan altijd gebeuren

    x angelblade
     
  11. Skye

    Skye Niet meer actief

    Waarom slapende honden wakker maken? Het heeft totaal geen nut om het nu al te vertellen dat je in de nabije toekomst misschien wel zwanger wordt. Heb je alleen maat kans dat ze je misschien daarom al bij voorbaat afwijzen.
     
  12. Tessa8

    Tessa8 Fanatiek lid

    21 mrt 2008
    2.457
    0
    0
    Erg fijn om te lezen dat jullie ook niks melden bij de sollicitatie!
    Jullie hebben helemaal gelijk, het gaat ze niks aan.
    En ze weten dat als ze jongere vrouwen aannemen dat ze het risico lopen dat ze (snel) zwanger kunnen zijn.
    Het hoort bij het leven.
    Maar het lijkt me wel moeilijk als ze vragen: Zou je graag kinderen willen?
    Dan lijkt me het lastig.
    Ik weet niet wat ik daarop zou moeten zeggen.. Straks vragen ze: wanneer?

    Maar heb je echt het recht om niks te zeggen? :oops: Want ik denk ook het gaat ze eigenlijk niks aan!
     
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Ze mogen het niet vragen, dus je hoeft het niet te zeggen.
     
  14. Blij ei

    Blij ei Fanatiek lid

    20 aug 2008
    1.719
    0
    0
    Hai allemaal, ik ben nog steeds blij met alle reacties, helpt echt. En ik weet dat ze het niet mogen vragen en dat het je goed recht is. Het ging mij meer om het gevoel van vertrouwen en dat ik me (misschien onterecht) al snel inleef in de werkgever en collega's en wat zij zouden denken als ik bv net ben begonnen en zwanger ben.
    Maar ik ben het eens met jullie dat ik voorlopig niets ga zeggen.
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Als je op het moment van gesprek zwanger bent, zou ik het wel zeggen persoonlijk, maar anders zou ik niks zeggen. Voor hetzelfde geldt duurt het nog erg lang.
     
  16. nata

    nata Actief lid

    22 okt 2007
    493
    0
    0
    Eigenlijk is alles hierboven al gezegd maar wilde toch nog even reageren.

    Het korte antwoord is:
    Een werkgever mag gewoon niet aan vrouwelijke kandidaten vragen of ze zwanger zijn of zwanger willen worden. [-X Punt uit. Is in hoge rechterlijke uitspraken bepaald, zoals eerder gezegd: het is pure discriminatie.

    En het lange antwoord:
    Een werkgever kan zich bovendien verzekeren en het praktische ongemak van tijdelijk een vervanger regelen valt echt volledig in het niet bij jouw vreugde als je het wonder van zwanger zijn mag ervaren.

    Als het wél gevraagd wordt heb je overigens ook nog het recht om niet direct antwoord te geven op de vraag. Je kan namelijk wel oprecht zeggen dat hij/zij het niet mag vragen maar misschien heb je dan het idee dat hij/zij daarom juist denkt dat het antwoord ja is.

    Ik heb het zelf trouwens meegemaakt. Was ook aan het solliciteren toen wij geen anticonceptie meer gebruikten. En maakte me ook zorgen, net als jij. En tijdens sollicitatiegesprekken werd het wel aan mij gevraagd, echt te asociaal voor woorden want het werd als volgt gevraagd: ik weet dat ik het niet mag vragen, maar..." Ik heb geantwoord dat ik wel kinderen wil maar niet gezegd wanneer. Dat werd vervolgens ook nog gevraagd. Ik antwoordde dat je een zwangerschap niet kan plannen dus dat ik dat niet kon zeggen. Toen werd er gezegd: "Maar niet binnen een jaar?". Eigenlijk moet je dan heel boos worden, maar ja, niet echt bevorderlijk voor de werksituatie, dus ik ben vaag gebleven: heb gezegd dat wat ik naast mijn werk doe niet van belang is, dat ik de baan graag wil en ook goed kan uitvoeren. Wat ook zo is.

    Ik snap wel dat een werkgever baalt als hij een fulltimer aanneemt die zwanger IS en weet dat ze na haar verlof wil gaan parttimen, maar dat niet zegt. Maar voor jou.. misschien duurt het nog wel maanden of langer voor je zwanger bent (hoop het niet voor je hoor :D maar het gebeurt vaker wel dan niet), dus je kan er nu werkelijk nog niks zinnigs over zeggen, dat zie je dan gewoon wel weer. En als je twee zwangere dames tegenover je had dan hoef je je m.i. al helemáál geen zorgen te maken, die vinden dat alleen maar geweldig natuurlijk. Misschien zitten ze ook wel op deze site!

    Kortom: uit je hoofd zetten en zo min mogelijk zeggen! Het is NIET JOUW probleem maar HUN probleem. Mooi, toch. Wij vrouwen hebben al genoeg aan ons hoofd. :)
     
  17. Blij ei

    Blij ei Fanatiek lid

    20 aug 2008
    1.719
    0
    0
    Nata super reactie! Ik heb over een paar uur mn gesprek, dus goede peptalk :) txs
     

Deel Deze Pagina