wel/niet zwangerschapscursus

Discussion in 'Zwangerschap' started by SaschaH, May 16, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. essie1973

essie1973 Actief lid

Dec 14, 2009
    258
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben n u bezig met de cursus, dit is de 2e keer, bij de eerste keer vondt ik het erg leerzaam en leuk om ervaringen te delen, we waren toen met 8 dames, en ik was veel jonger dan nu.
    Deze keer is de groep veel groter en voor mijn gevoel is er weinig ruimte voor ervaringen, we hebben wel uitleg gehad over wat er gebeurt tijdens de bevalling maar ja dat was mij al duidelijk;)
    Ik twijfel nu of ik wel verder ga, mischien nog 1 keer samen met mijn man, is voor hem wel leuk, maar verder zie ik het niet zo zitten, heb eigenlijk niet zo veel zin meer.

2. Sijke

Sijke Bekend lid

Als het je eerste zwangerschap is zou ik het zeker doen. Als je er echt geen zin in hebt hoeft het natuurlijk niet, maar je haalt er toch wel dingen uit en ik vond het ook leuk om andere zwangeren te zien, ben je weer even niet de uitzondering!
    En voor je partner is het ook fijn om wat dingen te horen die hij kan doen als je gaat bevallen. Nou, toen ik het toe moest gaan passen was ik ook weer kwijt hoe je moet puffen, maar als je vk dat dan weer even noemt heb je toch al snel zo iets van 'o, ja!'.

En zwangerschapsyoga vind ik echt een aanrader, dat vond ik echt heel fijn om te doen, het is nu een beetje te ver weg ivm verhuizing, maar ik zou er graag weer heen gaan! Superontspannend en ook zinvol.

3. tihany

tihany Fanatiek lid

Jan 25, 2007
    1,465
    0
    0
    zorgkundige
    Belgisch Limburg
    kheb het bij mijn dochter wel gevolgd, en heb er uiteindelijk toch niks aan gehad, want ben met een spoedkeizersnede
    en nu wordt het een geplande keizersnede

4. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

Feb 19, 2008
    3,365
    0
    36
    essen
    ook ik heb nooit cursus gevolgd. bij de bevalling zelf raakte ik beetje in paniek door de weeënstorm maar de verpleegsters hebben mij prima opgevangen. ik vind het dus niet nodig. tis misschien allemaal leuk om te weten wat je moet doen in welke situaties maar iedereen is anders, en sommige dingen zullen dus bij jou niet zo goed werken als bij iemand anders.... en dan heb je ook nog het feit dat je het niet zeker weet dat je die dingen gaat gebruiken als het straks eenmaal zover is...

5. Emmamick

Emmamick Bekend lid

Oct 24, 2009
    814
    0
    16
    Ik volg geen cursus en ga het ook niet doen. Om 'in shape' te raken voor de bevalling denk ik dat zon cursus sowieso niks voorstelt. Het leren puffen en bijbehorende technieken, omgaan met weeen enzo, lijkt me dan weer wel iets waar je wat van op kan steken, maar daarvoor ben ik dan weer teveel ingesteld op: als het moment daar is weet je heus wel wat je moet doen!

6. SaschaH

SaschaH Actief lid

Aug 13, 2009
    461
    0
    0
    Hier in Brabant kun je lid worden van Thebe voor een klein bedrag per maand (waarmee je ook nog collectief verzekerd kunt worden bij CZ) en van daaruit en vanuit de WMO van de gemeente wordt het betaald.

Ik denk dat het bij iedere gemeente anders is, want mijn viendin moest het wel zelf betalen.

7. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Niet gedaan en ook zeker niet gemist.

Ik ben niet zo'n clubjes-mens, dus had al nachtmerries bij het idee van moeten leuk doen met andere zwangeren, alleen maar omdat ze toevallig ook zwanger zijn ;) Daarbij was de enige reden dat ik er uberhaupt over na heb gedacht dat het misschien voor mijn man fijn kon zijn om alvast wat meer info te krijgen, maar die had er zo mogelijk nog minder behoefte aan dan ik, hahaha!

Tijdens de bevalling heeft de verpleegkundige me uitgelegd hoe ik moest puffen en wanneer het tempo omhoog moest enzo; ging uitstekend en vond het fijn dat ik niet iets moest 'afleren' wat ik op zo'n cursus had geleerd ofzo.

Ieder z'n ding, maar mijn mening = die cursussen zijn totaal overbodig.

8. happymama79

happymama79 Fanatiek lid

Mar 19, 2010
    2,399
    0
    0
    Ik heb een cursus zwangerschapsyoga gevolgd. Dit omdat ik een controlfreak ben en graag wilde weten wat ik een beetje kon verwachten. Verder vond ik het prettig om mijn ervaringen met zwangere vrouwen te delen.
    De cursus was mezelf een beetje te zweverig. Mijn vk begeleidde mij prima tijdens de bevalling en ik heb haar gevolgd ipv wat ik tijdens de cursus had geleerd. Mocht ik ooit nog een keer zwanger raken dan zal ik geen cursus meer volgen.

9. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Hier ook een 'Yogiste'. Deed al aan zeer intensieve yoga voor de zwangerschap dus was een logische stap. Geen gepuf en gehijg, maar gewoon lekker tijd voor jezelf en je lichaam en daarnaast tips en tricks van andere zwangeren. Ik voel me er goed bij, maar als jij zoiets hebt van: moet dat nou? Gewoon lekker niks doen ;)

10. Sijke

Sijke Bekend lid

@shining; ben ik het helemaal mee eens, ik heb dus bij de eerste zo'n kruiszorgcursus gedaan, yoga en een borstvoedingscursus, alledrie echt wat aan gehad. En ook echt alles gelezen wat los en vast zat. Bij een volgende zwangerschap is dat wel minder en ook wel lekker om een beetje los te laten, maar nu lees ik ook weer dingen hoor, is het toch ook weer leuk om te weten wat er precies in je buik gebeurd.

11. Seth

Seth Niet meer actief

niet gedaan....

Ben niet zo'n groepjes mens.... :)

hier ging trouwens goed beide bevallingen... gewoon goed luisteren wat vk zegt....

Heb twee generale repetities gehad hier.... zou dan toch weer moeten lukken nu.... :)

belangrijkste is "gewoon rustig blijven"...... :)

12. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Ik betaalde geloof ik iets van 90 euro voor 15x. Dit wel omdat ik lid ben van de thuiszorg, anders is het geloof ik iets van 130 euro.
    Dit zijn 9 lessen voor de bevalling en dan straks als iedereen bevallen is, nog 6 lessen na de bevalling voor het trainen van bekkenbodemspieren en de rugspieren enz enz. Volgde een cursus zwanger en fit.

xx sas

13. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

Mar 3, 2010
    1,950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het ruim acht jaar terug wel gedaan bij de eerste, moet zeggen niet veel geleerd maar vond het wel heel gezellig;)

Nu zijn er van de groep nog vijf over en wij gaan nog zeker twee keer paar jaar samen uit eten. Best gezellig.

Bij de tweede niet gedaan en ben het nu ook niet van plan.

14. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,861
    19,268
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik heb wel eens gelezen dat van de vrouwen die een 'pufclub'-cursus hadden gevolgd, een groter percentage met een positief gevoel op de bevalling terugkijkt dan de vrouwen die geen cursus hebben gevolgd. Het zal voor een deel van de vrouwen (bij een eerste zwangerschap) dus echt wel zin hebben. Voor een tweede lijkt het me een ander verhaal, dan ga je hooguit voor de gezelligheid.

Daarom ben ik blij dat ik kan gaan Mensendiecken, zo wordt ik toch nog voorbereid, zonder dat ik gezellig moet doen met andere zwangere vrouwen. Want zoals iemand al eerder zei: nachtmerries ;) Vraag me niet waarom, maar het lijkt me vreselijk. Terwijl ik anders graag nieuwe mensen ontmoet of dingen onderneem met mensen die ik (nog) niet (goed) ken. Maar in dit geval... BRRRRR!!!

15. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Je moet vooral goed bedenken wat je ervan verwacht.
    - Wil je info over bevallen? Dat kan je ook uit een boek leren of van internet.
    - Wil je gezellig met andere zwangeren ervaringen delen / mensen leren kennen? (niet voor TS :))
    - Wil je sportief bezig blijven? Doe vooral geen fit zwanger clubje. Een vriendin deed dat, maar er waren zoveel meiden en vragen dat ze nooit aan het sportgedeelte toekwamen...
    - Wil je info over je lichaam en tips om klachten te voorkomen? Doe dan mensendieck!

Ik heb vorig jaar dus mensendieck gedaan en was er heel blij mee. Tijdens de bevalling niet heel veel aan gehad, ik heb helemaal niet gepufd, dat werkte gewoon niet voor mij. Wel heb ik wat gehad aan de persles: ik had op een gegeven moment geen weeen meer, dus moest ik op eigen kracht persen.
    Maar tijdens de zwangerschap heb ik wel veel wat ik daar geleerd heb toegepast. Zo wist ik bijvoorbeeld hoe ik met mijn bekkenpijn moest omgaan en is het niet erger geworden.

Dit keer doe ik geen cursus, tenzij mijn huis toch nog verkocht raak en ik snel ga verhuizen. Dan doe ik het om nieuwe mensen te ontmoeten.

Share This Page