Hahaha ja, zo'n oude tafelpoot! Of een hele stapel eierdozen/plastic bordjes van de barbecue om lekker verf in te kunnen mengen. Of een oude soepjurk, want daar kan ik dan leuk een etuitje van maken ofzo. Ik ben gestopt met al die rommel meenemen, daar zeg ik nu toch keihard nee tegen. Ik heb geen kunstacademie gedaan en een master Fine Arts & Design ed. gehaald om een leuke fruitschaal van je oude voetbal te maken. Het is vast aardig bedoeld, maar serieus... er zit toch wel een verschil tussen kunstacademie en 3D-kaarten maken? Phoe, even wat frustratie eruit Vragen ze jou ook om portretten te tekenen van baby's en overleden oma's enzo? Ik heb dat nog serieus een tijdje gedaan, want ja, dat lukt wel... Maar leuk? Nee, niet bepaald. En die cadeaus voor collega's (plakboeken, fotoboeken, persoonlijke kaarten, babyrompers) dat vreet een bak tijd en geld! Ik denk dat ik een keer aankondig dat ik het niet meer doe op een moment dat het niet gevraagd wordt. Zodat ik ook geen nee hoef te zeggen. Misschien is dat wel makkelijker
Hier werk ik op een locatie waar 10 groepen zijn. Ik heb 2 directe collega's en het hele team bestaat uit ongeveer 35 man (vrouw kan ik beter zeggen ) Attent zijn we zeker, werken ook in de zorg We hebben een lief en leed pot. Verder bij verjaardagen directe collega's; slingers, cadeautje, taart en friet. Jubilea van iemand van het hele team: zelfgeschreven lied, versieringen, taart, ''receptie" waar ook cliënten kunnen feliciteren. Bij verlof; versieringen, luiertaart, knutsels, cadeautjes, 'receptie'. Zo gaat het een beetje bij van alles wat er te vieren is Voor 1 bedrag iets uit de lief en leed pot, en verder regelen collega's van de groepen het een en ander. Altijd erg leuk.
Ik ben zelf wel heel erg attent. Een collega die zwanger is, heb ik zelf luiertaart met aantal leuke dingen erin gedaan. Een andere collega die vader wordt, heb ik een setje babykleding gekocht. Voor de rest als iemand weggaat, leg ik altijd €5 bij. Geef niks om als mijn collega’s mij niks geven.
Ik ben best wel attent vind ik zelf. Vind het super leuk om anderen blij te maken met een cadeautje, kaartje, compliment of iets anders. Ik neem ook vaak het initiatief hierin. Kan oprecht blij worden als ik anderen blij maak of van een cadeautje wat echt goed bij iemand past. Op werk regel ik 9 vd 10 keer ook alles.
Hier is het vrij extreem op het werk. Er wordt namelijk nul komma nul gedaan voor werknemers. Ik ben in 2016 een heel jaar thuis geweest omwille van gecompliceerde zwangerschap, bevalling en bevallingsrust en in die periode heb ik niks gehoord van mijn werkgevers en slechts 1 x van de collega's. En je zou dan denken dat we met een groot aantal hier werken maar nee hoor. De bazen zijn man en vrouw en dan heb ik welgeteld 3 mannelijke collega's. Mijn baas heeft nooit gevraagd hoe het was. En de collega's zijn juist eventjes op babybezoek geweest omdat het 'moet'. Een andere collega was een paar jaar geleden out met gebroken schouder. 6 weken thuis en ook nooit iets gehoord. Nu zijn we niet zo hecht buiten werk om, en dat hoeft ook helemaal niet van mij maar als je met zo weinig in een bedrijfje werkt, dan zou er best vanuit de werkgever uit wat interesse mogen zijn zou ik zo denken. Dus om je vraag te beantwoorden, nee, niks van collegialiteit hier.