Hallo, Mijn zoontje is 's morgens geboren, maar omdat hij zuurstof tekort had omdat hij niet ademde is hij in een couveuse gelegd. Hij is hierdoor pas 's avonds laat voor het eerst aangelegd. Ze hebben me in het zh maar wat laten aanklooien en me niet eens uitgelegd hoe ik hem goed moest aanleggen. Na 3 dagen mochten we naar huis en pas daar is de kraamhulp me gaan uitleggen hoe ik het beste kon aanleggen. Maar het was toen al te laat. Ik had flinke tepelkloven. Op sommige plaatsen leek het wel of mijn tepel er zo vanaf zou kunnen vallen (Daar zijn nu nog kleine littekentjes van te zien) Ik heb 2 weken geprobeerd om het vol te houden, maar de pijn was niet prettig meer. Ik zag op tegen iedere voeding en zat letterlijk de hele tijd met gekromde tenen van de pijn te voeden. Ik heb toen besloten om te stoppen met het geven van bv. Nu ben ik zwanger van de 2de en wil toch weer heel graag proberen om bv te geven. Wat kan ik er aan doen om tepelkloven te voorkomen of iig dat het niet zo erg wordt als toen. Ik zou het deze keer zo graag langer vol willen houden. Groetjes Chantal
HAllo Chantal, Jeetje wat een start heb je vorige keer gehad meid! Ik denk dat het goed is om je nu al goed voor te bereiden. Tepelkloven komen altijd door verkeerd aanleggen en meestal doordat er een niet groot genoege hap wordt genomen. Ik raad je een lacatiekundige in de buurt te zoeken en daar een informatie afspraak te maken. Zij kan je heel goed uitleggen hoe het principe van borstvoeden in zijn werk gaat, ze zal ook aandacht besteden aan hoe je goed kunt aanleggen en voor jou situatie belangrijk, kijken of de stukjes van jouw puzzel in elkaar vallen en dat je over jouw negatieve ervaring heen kan stappen. Het is niet erg als je niet alles onthoudt wat ze vertelt maar je weet dan in elk geval wel dat in geval van pijn (pijn en BV horen niet samen) je direct bij een vertrouwd iemand aan de bel kan trekken. Succes Ilse