Wanneer zichzelf kunnen afvegen na het poepen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ariel3, 13 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ariel3

ariel3 Actief lid

27 mrt 2009
    477
    0
    0
    Frankrijk
    Mijn zoontje is nu 3,5 jaar en mijn man en ik vegen hem nog steeds zijn billetjes af na het poepen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hem eigenlijk ook nog helemaal niet gestimuleerd heb om het zelf te doen. Ik ben er eigenlijk een beetje bang voor dat het dan elke keer een enorme smeerboel wordt op de toilet :oops: Maar ja hij moet het toch eens gaan leren, dus ik vraag me af op welke leeftijd jullie kindjes dit zelf konden?

2. kikker28

kikker28 Actief lid

10 okt 2007
    302
    0
    0
    Hoi, mijn dochter van 3,5 jaar, doet het ook nog niet zelf. zelfde probleem dus. Las ze het zelf doet heeft ze binnen een half uur jeuk, want het is niet goed schoon :rolleyes: of inderdaad zit het overal :( dus ik weet niet, maar herken het dus wel

3. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Wat ik van mijn nichtje en neefje weet, is dat ze dat zo'n beetje rond hun 5de jaar zelf gingen doen.

4. ariel3

ariel3 Actief lid

27 mrt 2009
    477
    0
    0
    Frankrijk
    Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ben echt een beetje opgelucht nu hihi, ik vreesde al dat al zijn leeftijdsgenootjes dat wel al zelf konden. Ik denk dat ik nu maar eens ga beginnen met hem eerst zelf te laten afvegen en dan zelf nog even na veeg de eerste tijd, totdat ik echt merk dat hij zich echt goed zelf kan afvegen.

5. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Hoi Ariel,

Het is denk ik wel een goed moment om te gaan oefenen. Ik werk zelf op een naschoolse opvang met kids van 4-5 jaar. De meeste kinderen kunnen het zelf, wanneer dit niet het geval is, moeten ze het zelf doen en controleer ik daarna wel, even navegen met vochtig toiletpapier. Houd er rekening mee dat dit op school vaak (meestal) niet gebeurt. Wanneer ze naar school gaan wordt er wel verwacht dat ze het zelf kunnen.

Veel succes!
    Liefs, Huismus

6. ariel3

ariel3 Actief lid

27 mrt 2009
    477
    0
    0
    Frankrijk
    Hoi Huismus,

Bedankt voor je reactie!
    Mijn zoontje gaat overigens al sinds 7 maanden naar school. Ik heb trouwens niet het idee dat ze hem daar erg stimuleren zelf zijn billetjes af te vegen, terwijl ze hem voor de rest wel stimuleren zo zelfstandig mogelijk te zijn. Hij zegt dat hij het op school niet zelf hoeft te doen en dat de juf hem zijn billetjes afveegt. Hij vindt het wel lekker makkelijk zo, want hij vindt het veel te vies om zelf te doen :) Maar ja vandaag gaan we beginnen om het met hem te oefenen dus ben eens benieuwd.

7. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Hahaha, ja.. een man he, vinden het wel goed zo. ;)
    Heel veel succes met oefenen.

8. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    toevallig vandaag in een groter groeien gelezen,
    dat kinderen pas rond hun 5e jaar motorisch aan toe zijn om zelf hun
    billen goed te vegen.
    onze dochter was ook rond die leeftijd.

toen ze met de 4 naar school ging, deed ze het op school ook wel eens zelf,
    maar dat was dan echt nooit goed schoon.

9. ariel3

ariel3 Actief lid

27 mrt 2009
    477
    0
    0
    Frankrijk
    Bedankt voor de reacties :D
    We zijn inmiddels wel al begonnen met oefenen. Ik had hem dat al van te voren aangekondigd en toen meneertje me dus de eerst volgende keer riep na het doen van de grote boodschap en ik zei dat ik wilde dat hij nu eerst zelf zijn billetjes eens probeerde schoon te vegen keek hij me met erg grote oogjes aan :confused: Maar mama dat is vies! Toen depte hij eens tussen zijn billetjes met een stukje wc papier en toen hij zag dat daar poep op zat dacht hij direct dat zijn billetjes nou goed afgeveegd waren en wilde hij meteen opspringen en zijn broek aandoen :) Ik heb dus nog eens heel goed kunnen navegen. Ik kijk het wel een tijdje aan, als hij het over een tijdje niet al een beetje beter kan dan stoppen we er gewoon een tijdje mee en proberen we het over een poosje nog eens. :D

10. ManonGJ

ManonGJ Actief lid

16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    Had ik helemaal nog niet over nagedacht. Lana wordt 4 in juli en gaat dus eind augustus naar school. Ik doe het altijd voor haar. Ga er eens over nadenken hoe ik dat het handigste kan doen. Want op school is natuurlijk van dat dunne toiletpapier dus ik zal haar maar niet leren om het nat te maken ........ :confused:

11. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Mijn dochter van 5 kan het wel, maar denkt ook al gauw dat het wel goed is zo (vooral als er vriendinnen op haar staan te wachten...). Als ze het niet goed afveegt dan gaat wat er achterblijft erg bijten in haar huid, wordt het knalrood en gaat het jeuken. Dus thuis check ik het vaak nog even (regelmatig staat ze gebukt met blote billen in de woonkamer en vraagt of ik even wil kijken haha). Het is inderdaad handig als ze met 4 jaar een beetje kunnen, want op school moeten ze het zelf doen. Maar zodra ze dan thuiskomen voor de lunch en/of na school, gauw even een check doen!

12. kristel

kristel Niet meer actief

Mijn zoontje van net 4 weigert ook om zelf zijn billen af te vegen. Ik probeer het al een half jaar te stimuleren, maar zonder succes. Mijn oudste had hetzelfde en op school moest hij het zelf doen. Toen heeft hij het uiteindelijk vanzelf geleerd, omdat hij wel moest.

13. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    Mert is 5 en doet het nog steeds niet zelf. Zegt dat ie dat vies vind. Hij poept ook alleen thuis, niet op school of BSO. Hij houdt het gewoon op

14. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    ons meisje is al ene hele tijd zindelijk (net 3) maar vegen doe ik echt nog zelf hoor. wil idd niet risico lopen dat ze last ervan krijgt een beetje oefenen wil wel maar verder echt nog neit. pas als we dr naar school doen dan vind ik eht echt nodig want je kunt het ook neit verlangen van de juffen vidn ik dat ze de hele dag konten staan te vegen.

15. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ik heb ook wel eens les gegeven aan de kleuters en regelmatig billen staan vegen. Het is fijn als ouders het stimluren en dat ze het kunnen als ze naar de basisschool gaan.

16. Karina

Karina Fanatiek lid

31 mrt 2006
    1.987
    0
    0
    Mamma & masseuse
    Rotjeknor
    Mijn dochter van net 4 doet al geruime tijd der eigen billen afvegen, denk zeker al een dik half jaar als het niet langer is! Heb hier eigenlijk nooit op geoefend, het ging gewoon vanzelf en we hebben hier nooit problemen gehad! Mijn dochter van net 2 is nu zindellijk aan het worden en wilt der eigen voorkant ook al afvegen, dus ik hoop dat het met haar net zo snel gaat ;) ! Ik denk dat het ook per kind verschilt gewoon, zoals alles eigenlijk!

17. misstiana

misstiana Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.565
    0
    0
    Meestal verwachten de kleuterjuffen dat ze het zelf kunnen.

Deel Deze Pagina