De natuur tegenwerken?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Pitahaya, 31 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pitahaya

Pitahaya Niet meer actief

Ik hoop dat dit bericht niet gevoelig ligt bij alle dames die de medische molen in gaan, maar ik moet het toch even kwijt. Nogmaals, ieder zijn of haar eigen keuze daarin.. Maar zo gaan mijn gedachtes de laatste tijd.

In oktober 2015 ben ik bevallen. Sinds de bevalling ben ik enorm aan het kwakkelen met mijn gezondheid. (Ga ik verder even niet op in). De PCOS is daarnaast heftiger dan ooit. Voor de zwangerschap ging het best aardig en ben dan ook op de natuurlijke manier zwanger geraakt. Maar nu lijkt er niet echt een eisprong te zijn steeds en mega lange cyclussen. Ik heb niet het idee dat ik op de natuurlijke manier zwanger ga raken. Dus gyn gebeld en kan 19 juni terecht. Waarschijnlijk gaan wij de molen in....

Maar.. ik zit er de hele tijd mee in mijn hoofd. Moet ik dit wel doen? Werk ik hiermee niet gigantisch de natuur tegen? Want mijn lijf kan het blijkbaar niet zelf op dit moment. Logisch ook, als je kijkt naar mijn gezondheidsproblemen dan zou je denken dat mijn lijf er gewoon nog niet aan toe is? Moet ik niet nog meer aan mijn gezondheid werken? Wat ik eigenlijk al doe? Gezonde voeding, sporten, stressvermindering... Het lijkt allemaal bijna geen invloed te hebben op de PCOS.

Ik sta hierin zo dubbel. De natuur tegen werken en kostte wat het kost een kindje willen? Ja, de wens is groot. Maar kan mijn lijf het op dit moment wel aan? Geeft mijn lijf niet gewoon aan van, nee nog even niet?

Wat is jullie gedachte hierover?

2. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Denk dat je zo niet moet denken. Misschien een heel rare vergelijking, maar bekijk het eens zo. Als je ziek bent dan ga je toch ook voor een behandeling om jezelf beter te maken. Ik denk dat het je zal helpen als je het meer zo bekijkt. Blijkbaar lukt het niet vanzelf, dus heb je een 'behandeling' nodig.

Natuurlijk moet je er alles aan doen om zelf zo gezond mogelijk te leven. Maar het is natuurlijk niet zo dat het je dan wel gegeven is, dat weet je niet. Stel dat het zonder ziekenhuis nooit zou lukken? Je weet het gewoon niet en kun je denk ik het beste alle middelen aangrijpen die binnen je grenzen liggen.

Uiteindelijk bepaal je zelf natuurlijk waar je grenzen liggen, maar zou die niet al willen leggen bij de natuur een handje helpen. Dat laatste is overigens mijn eigen mening, kunnen anderen anders in zitten.

3. Baby dream

Baby dream Niet meer actief

Ik herken mezelf wel in jouw verhaal. Wij zijn ondertussen 15 maanden bezig voor een tweede kindje en wij hebben bewust nu een periode ingelast waarin we de natuur haar gang laten gaan, gebruik alleen homeopathie. Bij ons is alles oké, alleen mijn progesteron is vrij laag. Ik heb daar utrogestan voor gekregen en we hebben een half jaar in de molen gezeten waarvan drie maanden met utro. Alleen raakte ik er zo gestresst van en had veel last van bijwerkingen vd utro dus we zijn daar voorlopig mee gestopt. Ik had het gevoel dat ik de natuur ook aan het tegenwerken was, want ik zat niet lekker in mijn vel en wilde zo niet verder.

Maar het is en blijft dubbel. Voor mijn gevoel zijn de kansen met hulp van het zkh en medicijnen groter, maar voor nu is het het mij niet waard aangezien het mijn hele leven ging beheersen. Ik hoop nu juist dat het toch spontaan gaat lukken, het is ook spontaan gelukt bij mijn eerste kindje. (Weliswaar heb ik nu een nieuwe partner) We gaan eventueel over een tijdje wel weer de MMM in.

Ik begrijp dus hoe je je voelt, het is echt een kwestie van naar je gevoel luisteren. Maar wel heel lastig! Sterkte.

Pitahaya vindt dit leuk.
  4. Liva

Liva Fanatiek lid

5 dec 2016
    2.018
    3.042
    113
    Mag ik vragen hoe je eetpatroon is?

5. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Het ligt eraan met welke gezondheidsklachten je rond loopt. Heb je bijvoorbeeld last van je botten, dan is dat heel wat anders dan last hebben van je maag/darmen.

Ik weet niet veel van pcos, maar wat ik er wel vanaf weet is dat als je lekker in je vel zit, de klachten af kunnen nemen. Het is een moeilijke keuze. En ik denk dat het meest belangrijke in deze vraagstelling is: wat wil je zelf?

Is je kinderwens groot genoeg om de ongemakken van de mmm te weerstaan? Of wil je de natuur zijn beloop laten gaan met het risico dat je geen tweede kindje krijgt?

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk dat het best mogelijk is dat je lichaam niet zwanger 'wil' worden als het ergens tegen moet vechten. Weet natuurlijk niet wat voor klachten je hebt.
    Ik vind je cyclussen trouwens niet belachelijk lang, maar je hebt dus geen eisprong? Ik heb namelijk ook pcos en ik ben 2 keer zwanger geworden in zo'n lange cyclus. Maar had wel elke keer een eisprong. Je kan ook eerst je cyclus laten volgen (echo's, bloedprikken) en als dan blijkt dat je wel een eisprong hebt, nog even zelf proberen.

7. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Tsja denk wel dat dit afhankelijk is van je andere klachten.. mentaal als in depressie oid is een ander verhaal dan bijv overgewicht.

8. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik zie het niet als "de natuur tegenwerken", maar meer als "de natuur een handje helpen". Zoiets is hiervoor ook al gezegd. Wellicht is er iets "onnatuurlijks" in je lichaam waardoor het zwanger worden nu niet lukt? En dan is het niet gek om de natuur dan een handje te helpen uiteraard. Je werkt dan de natuur niet tegen, maar helpt juist!

Je kunt uiteraard ook het zo laten begaan en hopen dat je alsnog uit jezelf zwanger wordt. Maar als er wel een "blokkade" in je lichaam zit welke het zwanger worden bemoeilijkt danwel onmogelijk maakt, zou je dan nog in het ergste geval jaren willen en kunnen wachten totdat "de natuur het wellicht zelf oplost, als dat al mogelijk is?" Ik denk dat je dit ook in je overweging mee moet nemen.....

9. Pancakes

Pancakes Bekend lid

25 dec 2011
    988
    515
    93
    @Pitahaya, ik herken me enorm in jouw verhaal. Ik denk dat als ik al een kindje zou hebben, dat ik er ook zo over zou denken. Toch zie ik het zelf meer, zoals al 1000x gezegd hier, als: de natuur een handje helpen.

De arts zei het zo tegen me; er zijn zo vreselijk veel vrouwen met PCOS. Je lichaam functioneert niet helemaal naar behoren, omdat er iets toch niet 100% in de haak zit. Jouw eierstokken doen niet wat ze moeten doen, dus waarom zou je dan geen middel nemen dat ervoor zorgt dat je eierstokken wél weer gaan doen wat ze moeten doen? Dat is juist de natuur een handje helpen.

Ik hoop zo voor je dat het snel raak is, echt waar. En denk je dat als je die positieve zwangerschapstest in je hand houdt, dat je dan nog baalt van het feit dat je de mmm ingestapt bent?

Een paar maanden geleden, toen ik net de diagnose PCOS had gekregen, vertelde ik het mijn zus. Ik vertelde ook dat ik baalde van de MMM en zij zei letterlijk: "Ja dat snap ik wel, maar baal je ook nog als je dat baby'tje straks in je armen hebt? Aan die baby hangt geen label pcos baby, hoor. Dat wordt gewoon een mooi klein roze mensje."

Ik ben sinds maandag bezig met een diëtiste, ik weet dat jij al supergoed voor jezelf zorgt qua eten. Kortom; de natuurlijke manier werkt niet, waarom dan niet de manier een handje helpen?

10. roever

roever Niet meer actief

Mijn gedachte hierover is heel nugter denk ik...
    Zelf zou ik niet de mm in willen.

Ja wij prijzen ons gelukkig met een gezonde zoon. Maar ook niet zonder slag en stoot.
    1keer ma na 10 weken en pas na 4maand gecureteerd, na enkele maanden weet zwanger, werd in eerste instantie weer een ma geconstateerd. ... na veel verdriet hadden we besloten om met zn 2 een mooi leven op te bouwen... bij afspraak maken voor die 2de curettage bleek alles dus wel prima te zijn..

Nu willen we voor een tweede gaan...maar, met de voorwaarde dat wanneer het ons niet "gegund" word, het ook prima is.

Wij (man en ik) vinden onze relatie samen het belangrijkste, je kiest immers voor elkaar. Mocht hier iets moois uit ontstaan, is dit natuurlijk een mooi cadeau...maar geen "moetje" voor ons.
    :)
    Vertrouw op je gevoel...

Pancakes en vrouwvan vinden dit leuk.
  11. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Brrr, van sommige reacties hier krijg ik de kriebels, blegh.

Maar om op je vraag in te gaan TS. Ik herken je gevoel in zoverre, dat de MMM er voor ook vppr kan zorgen dat mensen die niet meer zwanger zouden moeten kunnen worden, dat wel worden. En dna denk ik aan een voorbeeld als Janet Jackson, die op een behoorlijke leeftijd nog moeder werd. Maar andersom, vind ik niet dat de MMM ingaan betekend dat je niet zwanger zou moeten worden.

Vergeet ook niet dat een diagnose als PCOS ook ontstaat door externe oorzaken en dat je daar niet altijd invloed op hebt. Ik denk dat je, zeker bij PCOS de verantwoordelijkheid moet nemen om voor jezelf te zorgen. Je geeft aan dat er wel iets speelt, daar zou ik goed over nadenken. Maar dat zegt niet meteen dat je daarom dan een kindje uit je hoofd moet zetten.

Pancakes vindt dit leuk.
  12. Myhappyfamily

Myhappyfamily Fanatiek lid

28 okt 2016
    3.723
    1.218
    113
    Vrouw
    ik snap het heel goed hoe je je voelt. het is ook niet niks allemaal. Je moet doen waar je je het beste bij voelt. 19 juni heb je de intake ik zou afwachten hoe het gaat en wat eruit komt. je kan je altijd nog bedenken wat je dan echt wilt. maar ik zou het wel doen als je er echt 100% achter staat. niet dat je er spijt van krijgt. ze zijn er om je te helpen om je wens proberen in vervulling te laten gaan. maar kijk ook naar je gezondheid dat is ook belangrijk voor je. Al doe je al een hoop hieraan.

13. Pitahaya

Nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen reacties tussen vind zitten die ik niet vind kunnen hoor. Het is natuurlijk ook ieder haar eigen mening.

Wel mooi dat jullie zeggen, niet de natuur tegenwerken maar juist de natuur een handje helpen.. Zo had ik hem nog niet bekeken.

Qua gezondheidsproblemen. Ik heb na mijn bevalling een te traag werkende schildklier gehad. Hiervan ben ik eigenlijk net hersteld en afgebouwd met de medicatie. Ook heb ik een lichte postnatale depressie gehad. (Waarschijnlijk hadden deze twee met elkaar te maken). Dit ging met periodes goed en dan weer minder. En dan daarnaast rommel ik nu nog met vermoeidheid en darmproblemen. Spastische darmen en een parasiet in mijn darmen. En dan natuurlijk nog de PCOS. Dus ja, mijn lijf vind ik nu niet echt gezond.

We zijn nu sinds 7 maanden 'bezig' (en dus pas in ronde 5 door die lange cyclussen), maar ik moet toch eerlijk zeggen dat het misschien wel goed is dat ik niet al zwanger ben geraakt. De afgelopen 7 maanden heb ik een enorm herstel gemaakt.
    Maar ik ben er ook nog niet helemaal zeg maar. Zou nog fitter kunnen worden. Mja, misschien wil ik ook wel te veel en word ik nooit meer zo fit als voor de zwangerschap.

Maar wel grappig, gisteren en vandaag had ik een positieve ovulatietest (op dag 27 en 28) dus er lijkt (ondanks de lange cyclussen) toch iets te gebeuren. Dus misschien is die hele medische molen helemaal niet nodig.

En sowieso, als ik 19 juni naar die afspraak ga. Dan krijg je toch eerst nog echo's en onderzoeken en alles? Voordat je echt die molen in gaat, ben je toch al weer even verder toch? Dus misschien is dat voor mij ook wel goed, alles rustig aan.

We hebben nog steeds niet onze keus gemaakt maar we gaan 19 juni wel naar de afspraak toe. Hopelijk mag ik deze afbellen omdat ik zwanger ben maar anders gaan we gewoon de onderzoeksfase in. Tot op het moment dat ik de clomid nog niet slik, kan ik er altijd nog vanaf stappen toch?

14. papillons

papillons Fanatiek lid

6 aug 2014
    1.022
    159
    63
    Je bent baas over je eigen lichaam en kunt ieder moment stoppen met onderzoeken en behandeling

15. Pancakes

Pancakes Bekend lid

25 dec 2011
    988
    515
    93
    @Pitahaya, voordat je de MMM in gaat ben je echt wel weer even verder inderdaad hoor. 20 Maart is er bij mij PCOS vastgesteld en ik begin binnenkort pas met clomid.

16. Pitahaya

Ja, nou heb ik de diagnose wel al maar ik weet niet of ze die weer opnieuw gaan doen. Nou ja, ik laat het allemaal maar op mij afkomen.

Pancakes vindt dit leuk.
  17. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    :confused: Ik heb altijd lekker in mijn vel gezeten. Gezond gegeten, goed gewicht, gelukkig.. en toch vanaf mijn 11e onregelmatige cyclussen (soms maar 2 per jaar) en op latere leeftijd PCOS geconstateerd.
    Dit is dus echt grote onzin.

Maar TS, ik ben het verder eens met de rest. Ik zou het niet zien als de natuur tegenwerken, maar juist een handje helpen.
    Als je hoofdpijn hebt neem je ook een paracetamol.
    Ik heb echt nooit spijt gehad van de mmm of me daar naar onder gevoeld (ook al is het geen pretje natuurlijk).

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    In jouw geval zou ik denk ik nog even zelf proberen. Ik had na de bevalling van de oudste na 8,5 maand weer een cyclus, ongeveer net zo lang als die van jou. Ben 2 keer in de 3e ronde zwanger geraakt (1 miskraam gehad).
    Kan best dat je lichaam niet zwanger raakt omdat het nog hard aan het vechten is tegen iets anders. Misschien is het inderdaad ook beter dat je pas zwanger raakt als je wat gezonder bent. Een zwangerschap is natuurlijk ook best weer een aanslag op je lichaam.
    Wat betreft de medische molen, ik was er bij de eerste (had toen helemaal geen cyclus) naartoe gegaan voor de eerste onderzoeken, paar maanden later pas begonnen met clomid.

19. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Als A B betekend, hoeft B niet meteen A te betekenen natuurlijk.
    Pcos kan ontstaan door stressfactoren in het lichaam. Dat kunnen metabole stressfactoren zijn (overgewicht, insulineresistentie enz.) maar oo andere stressfactoren in het lijf zijn.
    Dus niet lekker in je vel zitten kan prima je pcos verslechteren. En dan kan die stressfactoren verbeteren of opheffen je vruchtbaarheid ook weer vergroten.
    Andersom betekend dat je geen stress hebt natuurlijk niet dat je geen pcos kan hebben.

20. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    @xElles Zoals Littlegirl1989 al omschrijft geld hetgeen wat ik geschreven heb niet voor iedereen. Ik heb al posts voorbij zien komen van vrouwen die geen overgewicht hebben, geen acne, geen overmatige lichaamsbeharing, maar wel pcos hebben. Het ene sluit het andere niet uit. Pcos is nog altijd een hormoonstoornis, en het hormonenspel in het lichaam is een gecompliceerde samenwerking. Dus als iemand veel stress ervaart en daardoor extra cortisol en adrenaline aanmaakt kan dit de menstruatie remmen/uitstellen, en let op ik schrijf bewust kan, het is mij nog nooit gebeurt maar een vriendin van mij wel (zij werd mishandelt door haar toenmalige vriend en is 4 maanden niet ongesteld geweest). Dat wil niet zeggen dat die vriendin van mij pcos heeft/had. Alleen dat stress wel degelijk van invloed kan zijn.

Dus meteen roepen dit is onzin vind ik erg kort door de bocht. Iedereen die toegang heeft tot google kon hetgeen wat ik schreef terug vinden op het internet, inclusief op websites die de richtlijnen van huisartsen omschrijven. Zoals eerder al geschreven: de hormoonhuishouding is een gecompliceerde werking, en een kleine disbalans kan de zaken al verstoren. En stress, vaker ook wel omschreven als irritatie of verdriet, ervaart iedereen wel eens. Een platte band met je fiets terwijl het regent en je nog lang niet thuis bent, een hoge rekening, sterfgeval in de naaste familie, je baan verliezen, liefdesverdriet, pijn door ongeval of blessure. En ga me niet zeggen dat jij nog nooit pijn ervaren hebt, want dat geloof ik niet. En pijn, als je dan de bloedwaardes gaat controleren dan vind je stresshormoon. Dus zelfs jij hebt al eens een vorm van stress ervaren. De persoon die nog nooit stress ervaren heeft is nog niet geboren.

Deel Deze Pagina