Wel of geen alcohol?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Milouu, 28 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Milouu

Milouu Actief lid

7 dec 2010
    112
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo, ik hoor en lees verschillende verhalen over het gebruik van alcohol rondom het zwanger worden. Wij zijn bezig om zwanger te worden van ons eerste kindje. We zijn nog maar net bezig en ik zit in mijn 1e ronde. Ik denk (ik weet namelijk niet hoe het voelt) dat ik mijn eisprong heb gehad afgelopen weekend. Mag ik dan wel of geen alcohol drinken met oudjaarsdag?

Groetjes Milou

2. Whitney

Whitney Actief lid

7 dec 2010
    198
    0
    0
    woonbegeleiding
    Limburg
    Ze zeggen dat het geen kwaad kan in het begin van een zwangerschap. Heel veel mensen weten namelijk niet eens dat ze zwanger zijn. Maar echt weten doe ik het niet.
    Een drankje kan naar mijn idee helemaal geen kwaad, zou je alleen niet helemaal laten gaan.
    Veel heb je hier waarschijnlijk niet aan, sorry.

In ieder geval wens ik jullie heel veel succes en hopelijk lukt het snel.

Liefs Whitney

3. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    ik zelf hou er wel rekening mee en drink geen alcohol na mijn eisprong.
    ik denk niet dat het echt kwaad kan omdat je nog geen bloedband hebt met met het vruchtje maar ik moet zeggen omdat ik mij netjes aan 'de regels' hou van het zwanger worden ik ook geen schuldgevoel had na mijn missed abortion.

4. moorske

moorske Actief lid

4 jan 2008
    479
    0
    0
    mijn vk vertelde toen dat je de eerste paar weken helemaal geen bloedband hebt met je kind, dus alcohol kan geen kwaad zei ze!

Ik heb 5 dagen carnaval gevierd met heel veel biertjes haha...en bleek toen zwanger te zijn, voelde me toen heel schuldig maar dat hoefde niet van de vk......en heb een pracht van een dochter hihi...

5. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Ik denk niet dat 1 of 2 drankjes kwaad kunnen. Zelf doe ik het niet, puur omdat mn gevoel zegt dat het niet goed is hihi.

6. Milouu

Milouu Actief lid

7 dec 2010
    112
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Ik heb er zelf helemaal geen problemen mee om geen alcohol te drinken, en ik vind ook dat ik gewoon de alcohol moet laten staan. Maar het is zo dat ik het geheim wil houden dat we bezig zijn (ik krijg al elke keer van die blikken!) en helemaal nu we nog maar net begonnen zijn. Normaliter drink ik altijd wel een aantal glazen alcohol met dit soort dagen, vandaar!

7. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Ik zelf drink nu alleen in de periodes dat ik ongie ben ;)
    Maar ik ging wel ff nadenken van je vraag....ik ga oud en nieuw doorhouden bij mijn ouders (mijn man moet werken) dan komen ze natuurlijk ook met champagne aan...ben blij te lezen dat een glaasje in het begin geen kwaad kan ;)

8. happy79

happy79 Fanatiek lid

19 nov 2008
    2.334
    0
    36
    Ergens in Brabant
    Hier ook na mijn ei tot ongesteldheid gewoon niet. Geeft geen goed gevoel als ik het wel zou doen. Erg persoonlijk dus.

9. Luanti

Luanti Actief lid

21 jan 2008
    154
    0
    0
    Je moet doen waar je zelf een goed gevoel bij hebt.

Ik heb bij beide zwangerschappen alcohol gedronken totdat ik positief had getest. Al heb ik er bij de tweede zwangerschap bewust wel meer rekening mee gehouden. Dus als ik een wijntje of zo dronk, zo maar een en niet uitbundig veel of sterke drank.
    Ik kan niet zeggen waarom bij de tweede wel en bij de eerste zwangerschap niet, maar dat was m'n gevoel op dat moment.

Dus... zie eerste regel ;)

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.958
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Alcohol kan de vruchtbaarheid verminderen. Ook (of misschien wel vooral) als je alcohol drinkt voor de eisprong. Om die reden heb ik zelden alcohol gedronken in de periode dat ik zwanger probeerde te raken.
    Voor je kindje kan het, zoals eerder gezegd, geen kwaad. Als je maar stopt zodra je positief test. (waarbij ik er vanuit ga, dat je niet pas test als je al drie maanden

11. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    Er is inderdaad nog geen navelstreng, dus ook nog geen bloedband de eerste paar weken....trucje van de natuur, omdat het ook kan zijn dat je niet weet dat je zwanger bent. Het kan dus inderdaad geen kwaad voor je kindje.

12. snelly

snelly Fanatiek lid

10 aug 2010
    1.854
    0
    0
    achter mijn zoontje aan hollen
    ergens in zuid holland
    Dames :

Hoewel het niet onomstotelijk bewezen is, zijn er aanwijzingen dat het gebruik van één glas alcoholhoudende drank per dag al effecten kan hebben op de vruchtbaarheid bij man èn vrouw. Het risico op miskramen lijkt bovendien verhoogt als er regelmatig alcohol gedronken wordt door man of vrouw. Daar een ondergrens van wat wel veilig is niet te stellen is, is het advies om in de periode dat jullie proberen zwanger te worden beiden niet te drinken.
    Voor een man geldt dat hij zeker niet moet drinken in de periode dat jullie proberen zwanger te worden tot de zwangerschap is vastgesteld. Als er eenmaal sprake is van een zwangerschap heeft het alcoholgebruik van de man uiteraard geen gevolgen meer voor de baby.
    Mag je dan als vrouw helemaal niet meer drinken als je zwanger probeert te worden? Natuurlijk kan het best wel eens moeilijk zijn om niet te drinken. Als je een feestje hebt bijvoorbeeld. Vind je het heel moeilijk om niet te drinken nu je nog niet zwanger bent? Bedenk dat juist de eerste weken van je zwangerschap (en zelfs al iets daarvoor) enorm belangrijk zijn. Direct nadat je ongesteld bent geweest begint een nieuwe eicel te rijpen. De bevruchting vindt plaats ongeveer 14 dagen vóórdat je weer ongesteld moet worden. In de eerste weken van de zwangerschap worden alle belangrijke organen van de baby aangelegd. Dit is dus een heel belangrijke periode waarin veel mis kan gaan. Door in die periode zeker geen alcohol te gebruiken verminder je de risico’s dat er iets misgaat in de ontwikkeling van al die organen. Bovendien heeft alcohol een ongunstige invloed op je vruchtbaarheid.

Ik drink ook gewoon een glaasje voor dat ik weet dat ik zw ben

13. disney1986

disney1986 Fanatiek lid

29 okt 2010
    1.527
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat ik mij dan afvraag, doen jullie na ei, dan ook geen kattenbakken meet schoonmaken? geen filet americain eten? en brie?

Ik vind dat je je niet ladder zat moet drinken (vind ik sowieso niet netjes) maar ach paar wijntjes voor je test, moet kunnen, word je heerlijk ontspannen van, en dat lijkt mij veel beter voor het vruchtje.

Ik ben geen drinker, dus als ik nee zeg valt het gewoon niet op!
    Als ik ja zegt, kijken mensen veel vreemder.
    Mijn man heeft gewoon doorgedronken, nu trouwens weer, als die nee zegt, dan denk ik dat iedereen zich heel erg zorgen gaat maken:D

14. devil81

devil81 Actief lid

20 mrt 2010
    374
    1
    18
    Hoi meiden,

Nou heb hier het eerste half jaar heel erg veel rekening mee gehouden, en ben een echte levensgenieter wat betrefd een wijntje op zijn tijd, zelfs met de vakantie met vriendinnen bijna geen alcohol genomen..., die keken ook héél vreemd!!
    Maar na dat half jaar dacht ik, dit werkt ook niet, of het heeft in ieder geval weinig effect, (misschien na-ief) dus drink nu gewoon wanneer ik zin heb, voor/na mijn ei, en wanneer er gelegenheid is tot een wijntje, (en da's gemiddeld 1x per week)!
    En ben vandaag weer ongi geworden, dus ga vrijdag aan de CHAMPAGNE.., ik moet zeggen dat ik er wat makkelijker over ben gaan denken! Wil natuurlijk super graag een baby, maar als dat nog een jaar duurt, moet ik mezelf nog een jaar iets op gaan leggen, en daar heb ik geen zin in!
    Ik leef gezond, sport 2x per week, BMI is perfect en rook niet! Wat moet je nog meer doen!

Zeg nu zelf, als ik in mijn omgeving kijk, hoeveel ongezonde, rokende, drinkende en dikke vrienden wij hebben, en binnen 1 ronde zwanger worden, kan ik alleen maar concluderen dat de ene nu eenmaal meer geluk heeft dan de ander, en dat je vruchtbaarheid echt niet aangetast word door een wijntje op zijn tijd, geen fles vol natuurlijk!!!

XXX

15. Nientjje

Nientjje Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.743
    3
    38
    Ik sluit me aan bij Devil. Ik dronk in het begin bijna geen alcohol meer, terwijl ik daarvoor elk weekend wel wat dronk. Maar na een half jaar was ik er klaar mee, want zwanger werd ik niet. Nu drink ik wanneer ik er zin in heb.

Ik zou geen flessen drank naar binnen gooien, maar een paar glaasjes in het weekend kan vast geen kwaad.

16. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Sterker nog, bij beide kinderen heb ik rond de "bevruchting" gedronken.... Normaal drink ik niet maar bij de eerste was er een feestje waar ik me een keer had laten gaan en bi de tweede gewoon een wijntje, omdat ik tocch dacht dat ik geen eisprongen meer had (die maand wel en meteen zwanger! Hoezee!)

Ik denk nu zwanger te zijn maar heb nog geen posi test, mn hele schoonfamilie komt dus als ik vrijdag nog geen positest heb neem ik een glaasje, anders doe ik met de bobs mee aan de J&J champie ;)

het kan dus geen kwaad, het is maar net hoe je jezelf erbij voelt...

17. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Zelfde soort vraag is op zp een tijdej geleden aan 1 van de verloskundigen gesteld, heb het antwoord even voor je gekopieerd, want het maakt dus wel degelijk uit als je nu gaat drinken.

Kopie Mirjam adviserend verloskundige van ZP!

Re: Alcohol tijdens 1e weken zwangeschap
    hoi

de gezondheidsraad adviseert om vanaf het moment dat je zwanger WILT worden (dus zo lang mogelijk voor de bevruchting) te stoppen met alcohol. Dit omdat alcohol invloed heeeft, onder andere op de vruchtbaarheid, op de kans van innestelen en op de kans op een miskraam. Dit geldt niet alleen voor de vrouw maar ook voor de man. De mans kan weer alcohol nuttigen vanaf het moment dat de vrouw zwanger is. alcohol heeft dus al invloed op de kwaliteit van de zaadcel en de eicel!
    Dus het beste is om bij een zwangerschapswens al te stoppen.
    natuurlijk worden veel vrouwen onverwacht zwanger en is er in de eerste periode nog wel alcohol genuttigd. Dat geeft lang niet altijd een miskraam gelukkig.
    Alcohol kan ook al invloed hebben als er nog geen bloedband is omdat er ook vochtuitwisseling plaatsvindt tussen de eicel en de omgeving. Dat heeft wel minder invloed dan wanneer er bloedcontact is. Vanaf 4 weken zwangerschap is er bloedcontact. Daarna geldt het volgende ( ik kopieer van de site alcohol en zwangerschap):

Hoe beïnvloedt alcohol de ontwikkeling van mijn baby?
    Alcohol wordt via de maag en de dunne darm in je bloed opgenomen. Als je drinkt terwijl je zwanger bent, komt de alcohol via de placenta in het lichaam van je ongeboren kind. Het promillage bij de baby is op dat moment net zo hoog als bij jou.
    Omdat de organen van de baby nog niet volledig zijn ontwikkeld, waaronder de lever, scheidt het kind de alcohol uit. Die alcohol komt terecht in het vruchtwater, wat de baby vervolgens weer drinkt. De hersenen zijn in volle ontwikkeling en zijn in elk stadium gevoelig voor alcoholgebruik.
    Dus gedurende de gehele zwangerschap kan door alcoholgebruik van de moeder blijvende schade in de hersenen van de baby ontstaan.

Dus echt wel reden genoeg om ook dat ene glaasje met kerst en oud& nieuw te laten staan. Tegenwoordig is er ook alcoholvrije wijn/bier/champagne.

Mirjam

18. devil81

devil81 Actief lid

20 mrt 2010
    374
    1
    18
    Interessant....,

Toch kan ik er het wijntje niet voor laten staan tijdens de feestdagen, ja klinkt misschien naief.., maar ik denk dat je ook gewoon geluk moet hebben, ik heb een vriendin, is inmiddels al 2,5 jaar bezig, en krijgt nu ICSI..., en is net als ik een echte levensgenieter.., de Gyn heeft tegen haar gezegd dat een wijntje op zijn tijd helemaal niet zo veel kwaad kan,(niet als je zwanger bent natuurlijk) het heeft haar vruchtbaarheid totaal niet beinvloed, zij is super vruchtbaar, alleen manlief, die niet rookt, drinkt en gezond leeft heeft een slecht zaad produktie......,
    Echt het zal wederom allemaal bewezen zijn, maar als je inmiddels een jaar bezig bent, ga je er wat anders mee om, je wilt er niet alles voor aan de kant schuiven omdat je een kinderwens hebt!

Maar laat ik voorop stellen dat een fles wijn weer het andere uiterste is, en natuurlijk houd je er rekening mee als je na je ei zit, maar als ik dan op een feestje ben of verjaardag, drink ik 1 wijntje en THAT'S IT!!

XXX

19. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    nou ik zou dat glaasje gewoon drinken, je weet nog geeneens of je dan echt al zwanger bent, ik zou niet ladderzat worden maar een glaasje champagne of een wijntje met die periode kan echt wel hoor ;)

In de zwangerschap drinken als je weet dat je al zwanger bent vind ik dan echter weer not done.. maar ik houd zelf niet van alcohol dus kan het makkelijk laten staan hihi

20. framboos

framboos Actief lid

19 nov 2010
    468
    0
    16
    België
    Ik zie het zelf zo: een kennis van mij voelde zich na een nachtje stappen 's ochtends misselijk vroeg zich af of dat nou van die paar glaasjes alcohol was.. enkele dagen later testte ze positief, vandaar dus de misselijkheid. Ik weet dus niet of het het waard is om je vanalles te ontzeggen. Wat komt, komt, zeker? Zijn de dames die prijs hebben in de eerste ronde allemaal kwezeltjes? En degene die alcohol drinken, doen zij er direct langer dan een jaar over? Volgens de studies misschien.. maar er zullen wel genoeg andere redenen zijn waarom het niet meteen lukt, volgens mij.

We zijn nu 15 maand bezig en had ik al die tijd niks mogen drinken, dan had ik al veel gezellige avondjes gemist. Door eens iets te drinken ontspan ik me een beetje en pieker ik mezelf eventjes niet onnozel over het waarom en hoe van niet zwanger worden. En ik mag er al helemaal niet aan denken dat ik al anderhalf jaar als een strenge juf mijn man zou moeten controleren en berispen hebben als hij iets drinkt.. ;)

Ze zeggen dat alcohol effect heeft op zwanger worden.. toch zijn er genoeg die van de eerste maand zwanger zijn ook. Misschien gaan degenen die er langer dan een jaar over doen, allerlei redenen gaan bedenken waarom het niet lukt.. tot je zelf nergens nog lol in hebt? Dan denk ik ook aan het laten staan van rauwe groenten, de kattenbak, bepaalde sporten (zelf heb ik het duiken ook al 1,5jaar opgegeven aangezien het ongezond is voor een ongeboren kind)..
    Als je een glaasje drinkt voor je eisprong, is er dan een chemische verandering in het ei waardoor de zaadcel er plots niet meer in kan? Wie weet er daar het antwoord op..

Ik denk dus zo (is misschien verkeerd, wie zal het zeggen): er niet teveel op letten kan zorgen dat je ontspannender bent (en dus meer kans hebt op zwangerschap) dan dat je jezelf al op voorhand vanalles oplegt en ontzegt (en er dus constant mee bezig bent).. wat jammer is als blijkt dat het maand na maand niet lukt.

Deel Deze Pagina