Hallo B is nu inmiddels alweer 4 weekjes jong en heb toch een paar vraagjes over de borstvoeding. ik heb er al veel over gezocht en gelezen maar nog niet echt gevonden ik hoop dat jullie me kunnen helpen. hij krijgt ongeveer 6 tot 8 voedingen per dag de laatste ergens tussen 23:00 en 24:00 en dan slaapt hij meestal door tot de volgende ochtend tussen 6:00 en 7:30. links drinkt hij met een tepelhoedje smorgens ook aan de rechterkant. die zit dan zo vol dat hij het niet aankan zeg maar. zonder hoedje laat hij steeds los. ik lek dan zoveel dat vind ik dan ook weer zonde. Ik heb nu gemerkt dat hij niet echt goed meer aanhapt. hij wil zeg maar mijn tepel naar binnenzuigen en dan drinken. in het begin dus erg pijnlijk. als hij eenmaal drinkt doet het geen zeer meer. maar hoe zorg ik dat hij beter hapt? ook in het begin is hij soms zo gulzig dat hij ineens zn hoofd achterover duwd/trekt en echt een soort van op adem moet komen zn neus is ten alle tijden vrij. daarna gaat het weer goed en zijn er geen problemen. ook maakt hij vrij veel geluid soms maar dan echt van die steun en kreun geluidjes. terwijl ik juist begrepen had dat ze geen geluid horen te maken maar hij drinkt wel goed. hebben meer babys dit? en dan over het clusteren. Elke avond heeft hij enorme zuigbehoefte en wil drinken. alleen dit begint pas zo rond 22:00 22:30. ik had begrepen dat ik dit kon vervroegen maar hoe? ook werd hij gister soort van boos omdat er dus schijnbaar niet veel meer uitkwam maar hij had al zeker een uur liggen drinken. niet constant maar met tussenpozen. duurde dus even voor hij in slaap viel maar sliep wel door. hoelang drinken? ik houd nu nog steeds 10 min per borst aan en beide borsten per keer. meer mag maar minder alleen als hij de goed aan de andere heeft gedronken. is dit nog steeds voldoende? ook lees ik overal dat hij zelf moet loslaten als hij klaar is. maar dit doet hij dus maar soms. vaak stopt hij wel maar als ik mijn borst langzaam wil terugtrekken begint hij weer als een bezetene te drinken. voor 5 teugjes ongeveer en dan weer klaar dus dan doe ik hem met mijn pink losmaken. als ik dit niet doet hangt hij er rustig een uur aan maar wel slapend. hij groeit goed heeft volle plasluiers en soms ook flinke poepluiers. ohja boeren doet hij ook niet echt laat wel veel windjes en dan als laatste (al ben ik bang dat ik het antwoord al wel weet) wanneer stop ik met lekken en heb ik geen pads meer nodig? soms word ik smorgens wakker heb ik weer een natte plek in mn bed. poeh heel verhaal geworden maar ik loop toch met die vragen en dingen rond hoop dat jullie me tips en adviezen kunnen geven (of bevestigen dat ik het toch nog wel goed doe ) Groetjes
Hier ook een dame die graag klein aanhapt en de tepel naar binnen zuigt. Ik probeer het steeds te corrigeren en haar pas te laten happen als ze haar mondje goed open doet. Hier nog wat tips: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - Je baby aanleggen en succesvol borstvoeding geven Dat geluid maken is normaal hoor, hier heeft ze soms ook veel lawaai, vooral een hoop gebrom en gesteun haha. Hier stroomt de melk ook flink als ze begint met drinken en dan moet ze soms ook even op adem komen. Het clusteren zou je kunnen proberen vervroegen door hem s avonds bij je te houden en vaak de borst aan te bieden. Ik probeer hier in elk geval overdag max. 3 uur tussen de voedingen te houden en ik pak haar voor de nacht vaak wat eerder maar hier heeft het nog niet zoveel effect haha. Ik hou geen tijd bij qua voeding. Ik pas borstcompressie toe wanneer er wat minder melk komt of ze langzaam gaat drinken. Ik laat haar niet sabbelen ivm gevoelige tepels dus als de borst leeg is of ze valt in slaap, koppel ik haar af. Als ze daarna nog wil, geef ik haar nog een borst. Als de 1e nog niet leeg is, geef ik dezelfde en anders de 2e borst. Ze heeft hier in principe genoeg aan 1 maar door veel zuigbehoefte vraagt ze vaak om meer maar die spuugt ze weer uit. Dezelfde borst aanbieden trek ik niet altijd omdat we hier spruw hebben en het gevoelig is als ze aan een lege borst drinkt. Lekken heeft bij de oudste 10 maanden geduurd Heb er dit keer vrijwel geen last van.