Zo'n 20 jaar geleden heb ik een borstverkleining gehad. Ik heb het ziekenhuis al gebeld of er nog een ok verslag aanwezig was, maar ze hadden niets meer van de operatie. het geen wat ik nog weet is dat mij tepels op een stokje zijn gezet. Bij de ene borst is er 550 gram weggehaald en bij de andere bijna 700 gram. er is mij toendertijd wel aangegeven dat de kans om borstvoeding te kunnen geven heel klein zou zijn. hoe groot zal de kans zijn om borstvoeding te geven en is het het risico waard, voor als het niet lukt met alle klachten / problemen als gevolg.
We kunnen nu niet met zekerheid zeggen wat er zal gebeuren. Kun je verandering waarnemen nu tijdens de zwangerschap? En wat zijn die veranderingen dan? borstgroei, gevoelige tepels, verkeuring van de tepelhof, ontwikkeling van kliertjes van montgommery (witte talgkliertjes op en rond de tepel) Ik zou een lactatiekundige in de arm nemen die je gaat begeleiden de eerste dagen. Kolven met de hand, aanleggen (kan sowieso voor troost en bondig!) en zien wat er gebeurt. Je bent er snel genoeg achter wat je mogelijkheden zullen zijn: 1: er komt geen productie op gang 2: er komt een productie op gang maar er zijn geen melkuitgangen: je zult stuwing krijgen en je lichaam zal stoppen met produceren omdat je geen melk afneemt (vraag- aanbod principe) 3: er komt een deel productie op gang waarbij je zult kijken tot op welk niveau je volledig kunt voeden 4: je kunt volledig voeden en zelf in alle productie voorzien voor je kindje. Je ziet: meerdere opties dus! Go with the flow, stel je zelf samen met je partner en een kundige lactatiekundige die je kan begeleiden een aantal doelen en kijk hoever je komt. De grootste vraag zal zijn of er melkuitgangen zijn. Veel succes, geniet van je bevalling en je kindje straks!