Wel of geen borstvoeding?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Braam0, 15 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Ik twijfel er ook aan, maar heb besloten het toch te gaan proberen. Het lijkt me erg zwaar, maar stoppen kan altijd nog

2. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Ik heb 2,5 jaar zelf gevoed. Ik vond het ontzettend speciaal om mijn zoontje zelf te voeden, voor mij was dat een heel mooi onderdeel van het moederschap. Maar het was met tijden ook zwaar, kloven, borstontsteking, kolven, het altijd alleen moeten doen, de afhankelijkheid. Ik had het er allemaal graag voor over hoor, zo fijn vond ik het om het te doen. Maar het is ook goed om te weten dat als je het graag wilt doen, je soms ook gewoon moet doorzetten. Vooral de kloofjes die je in de eerste week kunt krijgen kunnen erg pijn doen en hierdoor stoppen er in mijn omgeving veel moeders met voeden. Jezelf goed inlezen en als het niet helemaal loopt meteen een lactatiekundige inschakelen!

3. IJsthee

IJsthee Bekend lid

23 feb 2014
    711
    0
    0
    Verschilt waarschijnlijk per vrouw. Hier hebben we het na zo'n 6 weken gedaan, inderdaad 1 voeding afgebouwd. Flinke stuwing gehad maar daarna liep de bv erg goed. En na 1,5 jr nog steeds ;) ik vond het ideaal.

4. Issie

Issie Actief lid

16 mrt 2015
    324
    93
    28
    Je kan er vanuit gaan dat het voor veel vrouwen funest is voor de productie om kv bij te geven in de eerste maanden. Dit is dus alleen een aanrader voor vrouwen die niet per se een aantal maanden willen voeden, en het risico van helemaal moeten stoppen dus voor lief nemen.

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik begon bij de oudste met het idee 6 maanden te voeden. Ze heeft het 2jr en 3mnd volgehouden. De jongste is nu 20mnd en drinkt ook nog. Heb er totaal geen spijt van, het begin was echt even ploeteren, maar daarna was het zooo makkelijk!

6. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Ik denk toch dat je het ploeteren voor groot deel kan voorkomen door goede voorbereiding. Volgens mij sneuvelt bij veel vrouwen de borstvoeding door de opstartproblemen, in mijn familie iig wel, ik ben de eerste van deze en de twee generaties boven me die borstvoeding geeft.

Ik had bijvoorbeeld na twee dagen gevoelige tepels, tegen kloven aan. Maar had op cursus geleerd moedermelk erop en drogen aan de lucht, dan eventueel purelan er op. Dus het zette niet door. Denk dat het met echte kloven echt bikkelen is.
    Ook over houdingen etc. Al veel kennis. En tuurlijk is theorie anders dan praktijk, je moet er handigheid in krijgen .

7. Bloem178

Bloem178 Lid

9 jul 2015
    66
    0
    6
    NULL
    NULL
    Voor mij persoonlijk was het geven van borstvoeding geen keuze. Als het lukt doe je het en als het niet lukt geef je kunstvoeding en daar wordt jouw kindje ook groot van. Er zijn allerlei mogelijke voorbereidingen om de borstvoeding te laten slagen en na de bevalling is er hulp mocht het niet lukken. Het is wel even doorzetten idd vaak gaat het niet van een leien dakje. Vind het altijd erg verdrietig om te lezen als borstvoeding niet lukt bij moeders. De borstvoedingsperiode gun ik iedereen! Wat mij wel stoort dat ik lees dat het niet uitmaakt borst of fles. Dat is natuurlijk onzin, moedermelk speciaal afgestemd op jouw baby is niet te vergelijken met een chemisch nagemaakt iets uit een fabriek.

8. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik heb onze tweeling 6 maanden gevoed wat heel goed ging. Vriendinnen vragen me vaak of het echt zo moeilijk en zwaar is.

Ik heb daar altijd maar 1 antwoord op: het is 6 weken doorbijten en wennen en bezuinig niet op lactattiekundig advies. Ik heb wel 6 consulten gehad. Voor de mensen die aan de financieen denken, 6 consulten is altijd goedkoper dan 6 maanden kV, flessen, sterilisatoren en noem maar op.

Na die 6 weken is het echt routine. En wat sliep ik altijd lekker door de bv hormonen.

9. Logan

Logan Niet meer actief

Ik sluit me hier bij aan, ik heb er nooit over na hoeven denken ook. Mijn vriend vond het in het begin wat jammer omdat hij zich al zag zitten met flesje geven maar er is nog zoveel wat een vader kan doen. :)

10. LMI

LMI Bekend lid

21 jan 2014
    655
    54
    28
    Vrouw
    Je moet jezelf denk ik afvragen: Ga ik er spijt van krijgen als ik het niet probeer? Als het antwoord ja of misschien is, dan zou ik het sowieso proberen. Stoppen kan idd altijd nog en wie weet hoe bijzonder je het gaat vinden.
    Ik heb bij mij eerste 4,5 maand bv gegeven, wat van een leien dakje ging. We hebben 1 consult gehad van de lactatiekundige voor tips omdat ik zo'n sterkte toeschietreflex had, maar verder was mijn dochter een natuurtalent. Uiteindelijk moeten stoppen omdat ik moest gaan werken en ze de combinatie borstvoeding/kunstvoeding niet accepteerde . (Kolven op mijn werk was geen optie) Maar verder heb ik 4,5 maand genoten.
    Inmiddels geef ik 2,5 maand bv aan mijn tweede en hierbij heb ik al de nodige hobbels gehad. De eerste maand tepelkloven die niet wilden herstellen, bij 2,5 week een borstontsteking en nu alweer 1,5 week bezig om spruw weg te krijgen. Maar desondanks heb ik steeds doorgezet, omdat ik weet dat ik het bij mijn eerste zo fantastisch heb gevonden. Bovendien doet hij het er fantastisch op, zowel qua groei als qua tevredenheid dus ik ben ook een beetje huiverig om te stoppen.

Wat ik wel op wil merken is dat je niet aan de bv moet beginnen omdat je denkt dat dat hoort. BV geven terwijl je er zelf niet achter staat is bijna nooit een succes. En in dat geval is er niets mis met flesvoeding.

11. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik geef inmiddels voor de derde keer bv. De eerste twee keer veel problemen gehad, oa door slechte voorlichting en begeleiding. Hierdoor al na een paar weken gestopt.
    De derde keer heb ik tijdens mijn zwangerschap veel gelezen en al een afspraak gemaakt met een lactatiekundige. Zij heeft me de eerste weken echt zo goed geholpen. Het was in het begin niet altijd makkelijk. Ik heb vaak op het punt gestaan te stoppen. Maar ben zo blij dat ik niet heb opgegeven. Inmiddels gaat het geven van bv zo makkelijk en vanzelf! Ik en mijn baby genieten er echt van. Ik heb altijd melk voor haar en ik kan haar goed troosten. Een paar slokjes en het meisje is weer tevreden.
    Daarnaast vind ik het geven van bv een vanselfsprekende keuze. Het geven met mensenmelk aan een baby vind ik logischer dan geven van melk voor kalfjes. Uiteraard ben ik wel heel blij dat er een goed alternatief is met kv, want zo kon ik met oudste twee kinderen voeden. Maar ik zie dit echt als alternatief. Bv blijft voor mij een logische keuze.

12. daan23

daan23 Bekend lid

23 mrt 2010
    988
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik geef nu 19,5 maand borstvoeding
    Het is na de zwangerschap het meest mooiste wat ik ervaren heb
    Het is de eerste weken echt investeren en doorzetten maar dan wauw
    Ik ben nu zwanger van de 2e en ondanks dat ik lichamelijk een beperking heb gaat ook deze kleine straks borstvoeding krijgen in elk geval minimaal 6 maanden

13. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees mee. Zit nog behoorlijk in de twijfel of ik bv wil geven. Aan de ene kant wil ik het graag maar als ik dan terug denk aan de periode dat ik mijn 2 oudste bv gaf. Brrrrrrr. Was alleen maar aan het klooien ermee en werd er echt niet vrolijker op. Moet wel zeggen dat ik geen hulp van een lk had ingeschakeld want tsjah..Hoe moeilijk kon het nou zijn om bv te geven. Heb het niet lang kunnen volhouden en ben toen overgestapt op fv. Ook als ik verhalen hier las van mama's bij wie het wel super verliep werd ik zo onzeker.
    Nu dus echt in de twijfel, als ik eenmaal besloten heb ga ik zeer zeker een bv cursus volgen en me zo goed mogelijk voorbereiden.

14. weer

weer Bekend lid

1 mrt 2014
    512
    0
    0
    Ik wil in de kraamweek wel borstvoeding geven maar daarna over op de fles. De eerste melk schijnt erg belangrijk te zijn dus dat wil ik mijn baby niet onthouden maar weet ook dat ik zsm geen polonaise aan mijn lijf wil. Vorige keer had ik veel pijn, en ellende er van

15. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    BV in de kraamweek is vaak nog niet genieten. Kost moeite, doet vaak nog pijn. Juist de periode daarna heb ik het als heel positief ervaren! Eenmaal de kraamweek door zeg maar.

16. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoelang duurde het ongeveer voordat je van bv geven kon genieten? En wanneer dacht je van mijn productie is niet voldoende

17. koekenpan

koekenpan Bekend lid

13 okt 2010
    909
    2
    18
    Randstad
    Hier 8 maanden met liefde borstvoeding gegeven. We hebben een moeizame 1e week gehad. Max was te vroeg geboren en had moeite met drinken en aanhappen. Ik had enorme overproductie door het kolven. Uiteindelijk heb ik 3 maanden met tepelhoedjes gevoed.
    Ik heb geen moment gedacht aan stoppen. Het moment van stoppen is uiteindelijk plotseling gekomen doordat Max doodziek in het ziekenhuis lag en ik geen prioriteit had bij het in stand houden van mn productie. Ik kolfde alleen bij stuwing en toen was t na 2 weken wel over.

18. LMI

LMI Bekend lid

21 jan 2014
    655
    54
    28
    Vrouw
    De eerste keer vrijwel vanaf het begin. Deze keer vanaf een week of 6.

Ik heb geen enkel moment gedacht dat mijn productie niet voldoende is, want ik heb vrijwel iedere voeding moeite mijn borst goed leeg te laten drinken. Hij stopt eigenlijk altijd eerder.

19. julia26

julia26 Bekend lid

30 okt 2010
    692
    2
    18
    juf in het basisonderwijs
    zwolle
    Ik lees ook even mee!! Was ervan overtuigd dat het flesvoeding zou worden, maar nu toch aan het twijfelen.... Fijn om wat ervaringen te kunnen lezen

20. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Bij de eerste wilde ik borstvoeding geven, maar omdat ik bijna 3 liter bloed ben verloren kwam het niet op gang.
    Dus toen zijn we overgestapt op flesvoeding en dat beviel prima.

Bij de 2e had ik geen keus, ik slikte medicijnen waarbij ik geen borstvoeding mocht geven. Dus toen heeft mijn zoontje gelijk flesvoeding gekregen.

Ik gebruik nu nog steeds dezelfde medicijnen, maar er wordt nu gezegd dat ik wel borstvoeding mag geven. Maar ik weet eigenlijk niet of ik dat ga doen. De fles is me de vorige keren prima bevallen en ik ben geen type die gaat zitten voeden in gezelschap. Dus ik denk eigenlijk dat ik weer flesvoeding ga geven. Maar misschien bedenk ik me nog op het laatste moment.

Deel Deze Pagina