Hoi allemaal, Ik ben op advies van de kraamhulp en verloskundige in de kraamweek gaan voeden met tepelhoedjes vanwege vlakke tepels die onze dochter na 5 dagen nog niet te pakken kreeg. Nu ben ik bezig met afbouwen daarvan, mede omdat ik de indruk heb dat ze makkelijker lucht aanzuigt met tepelhoedje en ze zoveel krampjes heeft. Dat afbouwen leek top te gaan maar nu na 4 dagen toch een kloofje - au! Ik ben eens goed gaan kijken en nu valt het me op dat ze eigenlijk op alle manieren goed aanhapt, maar ze houdt tijdens het drinken een "stiff upper lip", hij krult niet naar buiten. Iemand tips wat hieraan te doen?
Als alles goed gaat met aanleggen zou ik gaan kijken of het lipbandje niet te strak zit.dus een lactatiekundige om hulp vragen.dan kan die meekijken met het drinken en kijken naar het lipbandje en evt ook meteen naar het tongriempje. En voor het kloofje even purolan van meleda halen.dat verzacht de pijn goed en je hoeft het niet af halen voor een voeding.
Zelf ook tepelhoedjes gebruikt. Fijn dat ze er zijn (anders had ik niet zelf kunnen voeden), maar het kan best een ding zijn om het gebruik af te bouwen, qua aanhap-problematiek. Dus inderdaad, vraag om hulp van een lactatiekundige . Wat betreft de lucht/krampjes, ik heb bij oudste dochter in eerste instantie de verkeerde maat gebruikt (te groot). Dit ging gepaard met krampjes en winderigheid (niet te harden 😛. Toen ik de juiste maat ging gebruiken, waren die problemen snel voorbij.Ze hapte gewoon te veel lucht mee. Dus dat is iets waar je ook even kritisch naar kan kijken 👍
Dank voor de tips allemaal! Als het niet gauw opschiet vraag ik inderdaad de lactatiekundige. Ik probeer het nog even zelf want ik weet ook wel dat ik een paar keer heb toegestaan dat ze echt slordig dronk omdat ze ongeduldig wordt en ik het dan zielig vind. Lekker dom, maar ja Als er nu nieuwe kloofjes bij komen weet ik dat ik het nog steeds onvoldoende doe en vraag ik er een professional bij De maat van het tepelhoedje is idd een heikel punt: ik heb een week met een kleinere maat gevoed maar dat gaf rondom de tepel net wat schuurplekjes. Maar deze grotere is ook écht meteen een héél eind groter..
Nou, het gaat veel beter. Blijkbaar moesten we het nog even leren! Ze doet het 90% van de tijd goed en ik heb ondertussen ook uitgevonden hoe ik haar lipje naar buiten kan wippen zodat hij daarna goed zit. Het is bij 1 kloofje gebleven en de tepelhoedjes zijn verleden tijd!