Goedendag, Ik val een beetje met de deur in huis, want ben al heel lang niet actief geweest op dit forum, maar ik heb enorme twijfels over het wel of niet geven van bv omdat dit vorige keer totaal mislukt is. Bij mijn vorige zwangerschap werd me gevraagd, wil je bv geven? Waarop ik reageerde: natuurlijk! Alleen het beste voor m'n moppie en waarom niet? Nou... IK heb het geweten; Ik heb m'n dochter direct na de bevalling aangelegd, maar op dat moment zonder succes. Ivm totaalruptuur en enorme nabloeding (3L) naar de OK, onder narcose en eenmaal weer terug op de afdeling weer opnieuw lekker relaxed proberen en ja, het lukte maar oei wat een pijn. Lactatiekundige erbij en alles leek in orde, moest even wennen werd gezegd. Maar helaas, bv bleef een ware hel van pijn met bloedende tepels en als een geluk bij ongeluk na een week een heftige borst- en baarmoeder ontsteking, antibiotica toegediend en m'n kleine meid wilde m'n (afgekolfde) borstvoeding niet meer. Dus overgegaan op de fles. Vreselijke pijn aan m'n borsten, ingezwachteld, afgebouwd mbv kolven, maar m'n rechter borst bleef pijn doen. Veel anti b kuren later bleek groot abces te hebben dus weer op de operatietafel en abces schoon gemaakt. Heel veel gehannes en gedoe dus. Wil ik daar weer aan beginnen? Het lijkt me zo mooi als het wel goed gaat, maar ben bang voor de gevolgen. Wil dit keer gewoon van m'n kraamtijd genieten.... Ik denk nu: ik probeer het gewoon en gaat het niet stop ik meteen. Maar m'n melkproductie was vorige keer al zo snel flink op gang, dat 'gewoon' stoppen zit er dan ook niet meer bij. Wat moet ik doen??
Jeetje, wat een ervaring... Ik snap dat je dat in ieder geval niet weer wilt meemaken. Wat je kunt doen is heel voorzichtig starten: zorg dat je nu al weet welke lactatiekundige je kunt bellen om vanaf dag 1 desgewenst mee te kijken. Over de pijn kan ik nu niet veel zinnigs zeggen, andere opties zouden kunnen zijn kolven of kolven met de hand, of gebruik van bijv. een tepelhoedje. Los daarvan had je vorige keer wel heel veel tegen zitten en pech Het is niet gezegd dat je dat nu weer zult meemaken. Maak met je partner een plan: wat willen we wel/niet investeren: tot hoever willen we gaan, hoe lang kijken we aan. Dat biedt houvast straks, als jij het een wil en anderen je lijken te overreden. Dan kun je je vasthouden aan wat jullie zelf besloten hebben!
ps los daarvan zou ik in ieder geval de eerste voedingen geven: colostrum. Dat heeft je kindje dan maar mooi binnen! van daar uit kun je verder kijken. Of per voeding.