Hoi, Wie van jullie heeft er wel of juist geen chromosomenonderzoek gehad/gedaan? Wij hebben nu in totaal 2 miskramen gehad en het Radboud biedt heel lief een chromosomen onderzoek aan. Wij hebben 1 dochter. Wij zijn erg aan het twijfelen wel of niet. Wat zijn/waren jullie beweegredenen om het wel of niet te doen? Graag jullie advies. Melanie
Chromosomenonderzoek wordt standaard aangeboden na 2 miskramen. Wij hebben het na drie miskramen laten doen. Het is een persoonlijke keuze. Voor mij en mijn partner was er geen twijfel mogelijk want als er iets niet goed zou zijn, dan zouden we het wel willen weten, anders zouden we blijven proberen terwijl dat geen zin had. Heel veel sterkte met het verwerken van je miskramen meid. Het hakt er altijd zo in. Dikke knuffel van Treintje
Hoi, Als allereerst sterkte met alles! Wij laten ons op alles testen wat maar kan.. heb vandaag bloedgeprikt (23 buisjes!!!!) ze testen allerlei dingen in het bloed en tevens doen we de chromosomenonderzoek. Ik heb daar niet zo lang over nagedacht, ik wou het gewoon weten als er iets mis is. Ik ben het type vrouw die dan gaat nadenken en gaat twijfelen van had ik het nu maar wel gedaan etc. Nu is het gewoon alles controleren. En dan erbij het wil niet zeggen dat wanneer er iets uit komt bij het chromosomen onderzoek dat je dan geen kans hebt op een gezonde zwangerschap!!!! Alleen ze kunnen je geen medicatie of iets dergelijks geven om het `probleem`op te lossen... Tja het is een keuze wat je maakt maar na de onderzoeken weet je wel precies of het allemaal goed is of niet!! Succes.. en volg je hart!
Wij hebben het ook laten doen na 2mk's. Ook stollingsonderzoek. Bij ons kwam er niets uit. Ze hielden het op pech.
Ik heb al wel 2 Prius onderzoeken gehad. Dus mijn hart lever nieren homo cysteine etc. is allemaal nagekeken en wat aangedaan nav hellp en pre eclampsie. We hebben ook een gezonde dochter. Dat maakt het voor mijn wat lastiger. We weten dus dat het kan. Wil ik dan ook de rest nu al weten. Gynaecoloog geeft ook aan dat er vaak niets uitkomt. En ook al komt er wat uit dan kun je er eigenlijk niets mee. Ze geeft aan dat je een chromosoom toch niet kunt maken. Vind het daarom dus lastig. Op de 1e plaats hebben we dus al een kindje en weten we dat het kan en op de 2e plaats als er iets uitkomt kun je er eigenlijk niets aan doen.
Wij hebben gekozen voor een chromosomenonderzoek. Ook al waren de gyn'en in het ziekenhuis niet echt enthousiast over het onderzoek. Wij hebben hiervoor gekozen, niet omdat we denken dat er een afwijking gevonden wordt, maar meer om e.e.a. uit te sluiten. De uitslagen krijgen we pas eind juni. Ik heb ook een schildklieronderzoek en een glucose onderzoek gehad. En eind mei laat ik me prikken voor een bloedstollingsonderzoek (je mag dan 3 mnd niet zwanger zijn geweest/ hormonen gebruikt hebben). Ik hoop dmv de onderzoeken weer positief vooruit te kunnen kijken en het vertrouwen in mijn lichaam/ een eventuele volgende zwangerschap weer terug te krijgen.
Wij kregen het aangeboden na twee miskramen, maar hebben er bewust voor gekozen om het toen nog niet te doen. We zouden dan ook alleen het chromosomenonderzoek krijgen en pas na drie miskramen krijg je het 'volledige' pakket aan onderzoek (sommige ziekenhuizen maken uitzonderingen op dit protocol). Ik was er toen nog niet toe aan om het zwanger worden/ zijn 'medisch te maken' en de kans dat het toeval was leek me veel groter. Toen ik voor de derde keer zwanger raakte, had ik hier spijt van. Ik had relaxer in de derde zwangerschap gestaan als een chromosoomprobleem was uitgesloten. Toen die zwangerschap ook fout ging, hebben we het wel gedaan plus nog een boel onderzoeken. Overigens vonden we pas na de 7e miskraam de oorzaak. Overigens is niet helemaal waar dat je niks kan doen als er niks uit het chromosomenonderzoek komt. Je hebt bijv. ivf-pgd waar alleen bevruchte eicellen zonder deze afwijking worden teruggeplaatst. Niet dat je dat meteen zou moeten doen, want dit is een hele zware behandeling en niet iedereen kiest hiervoor. Alleen dat er na een slechte uitslag geen behandelingsmogelijkheden zijn, hoeft dus niet.
Ok dank je wel Trees! Is toch wel erg verhelderend al deze inzichten. Ik zit er alleen mee dat ik eerst een miskraam heb gehad daarna onze dochter Eliz gekregen en nu dan weer een miskraam. Vind het daarom nog een beetje lastig. Maar ik lees met veel interesse jullie berichten en zal ze ook aan mijn man laten lezen. Bedankt alvast. Melanie
Alleen het chromosomenonderzoek is een kort bezoekje aan de gynaecoloog en bij ieders twee buisjes bloed afnemen. De uitslag is over het algemeen telefonisch en duurt gemiddeld 3-6 maanden (uitzonderingen daargelaten). Misschien is dit ook nog iets om mee te nemen in jullie beslissing? Succes ermee!
En mocht je snel weer zwanger raken, dan kunnen de resultaten versneld worden opgevraagd door je gynaecoloog. Dan heb je ze binnen een paar weken. Suus
hier al die testen niet gedaan wou een zorgeloze zwangerschap hebben klinkt ook wat egoistisch van me sorry daarvoor de zwangerschap van mijn meisje was niet gepland maar wel heel welkom wou van deze zwangerschap extra genieten en als het kindje iets mankeerde waar het wel mee kon leven had ik haar toch gehouden groetjes jolanda
Ik denk dat je in de war bent met andere onderzoeken. Dit gaat over onderzoek naar de oorzaak van herhaalde miskramen voor het zwanger worden en niet over de standaardonderzoeken tijdens de zwangerschap.
Wij hebben ook een chromosomenonderzoek laten doen ivm meerdere miskramen. We waren toch benieuwd of er misschien iets niet in orde was. Maar gelukkig was dat allemaal goed. Daarnaast ook nog bloedstollingonderzoek gedaan, maar ook dat was goed.
wij hebben na 2 MA ook een chromosomenonderzoek gedaan. helaas bij ons is er wel een afwijking uitgekomen, bij mijn man. wij zijn nu bezig met de voorbereidingen voor IVF-PGD, dit omdat wij toch wel erg graag een kindje willen en nog geen kindje hebben..... hopelijk is dit voor ons de manier om een kindje te kunnen verwelkomen! gr laura