Als er bij ons 1:500 uit was gekomen, dan waren wij voor vervolg-onderzoek (de NIPT) gegaan en hadden dit uit eigen zak betaald. Wij hebben de combi-test dus echt als risico-inschatting gebruikt om te bepalen of we verder onderzoek nodig vonden.
Wij hebben het niet gedaan. Ik ben 35 en zou dus wellicht meer risico hebben maar heb er bewust voor gekozen om het niet te doen. Ten eerste is het enkel een kansberekening en zegt het eigenlijk nog niets. En ik wist al van te voren dat ik toch geen aanvullend onderzoek zou laten doen in de vorm van vlokkentest of vruchtwaterpunctie ivm de risico's die dat weer met zich meebrengt. Een kindje met down zouden we sowieso niet laten weghalen en als er bij de 20-wekenecho ernstige afwijkingen naar voren waren gekomen hadden we dan gehandeld naar de omstandigheden. Gelukkig is, voor zo ver dat te zien is, alles goed met onze kleine meid! Succes met beslissen!
Ik heb hem wel gedaan, wilde graag zo vroeg mogelijk weten of er eventueel iets mis zou zijn. Bij een volgende zwangerschap zou ik het weer doen, en bij een uitslag die me niet geruststelt zou ik naar België gaan voor een NIPT.
Ik ga de combinatietest wel doen, krijg 'm vanwege mijn leeftijd (37) sowieso aangeboden. Volgende week woensdag zal de nekplooimeting plaats vinden. Bloed heb ik al laten prikken. Mocht er verhoogd risico zijn dan laat ik een NIPT test doen. Vruchtwaterpunctie/vlokkentest zijn wat mij betreft geen optie vanwege risico's en zijn overigens ook niet 100% betrouwbaar
Wij krijgen hem ook vergoed Door de hogere kans op een kindje met een hartafwijking. En anders hadden we hem zelf betaald. als we verhoogd risico hebben laten we ook de nipt test doen. Maar krijg ook 2x de 20 weken echo bij een professor dus geloof wel als er iets is dat dat dan ook opgespoord word. bij ons zoontje werd er ook bij elke echo in het zh bij de gyn extra naar het hartje gekeken. Maar, al zouden we dit verleden niet gehad hebben.. zouden we ook geen combi test doen. Ook niet 2x een guo.