wel of geen combinatietest?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door LPMS, 2 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Diazz

Diazz VIP lid

28 dec 2014
    6.391
    3.134
    113
    Wij hebben het alle keren wel gedaan. En ook helaas 1 keer een zeer slechte uitslag gehad. Na de vlokkentest bleek ons kindje Trisomie 13 te hebben. Ik ben nog steeds blij dat ik het zo vroeg wist. Onze baby was dan ook niet levensvatbaar.Ook wij hebben wbt leeftijd geen verhoogd risico, dus bij ons was het botte pech.
    Deze keer de NIPT laten doen, met een goede uitslag :D

2. ster1980

ster1980 Lid

11 aug 2014
    34
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben ook een combinatietest gedaan. Daaruit kwam verhoogd risico op down. Spanning .... pfff. Dus NIPT test , 3 weken wachten ...spanning....daar kwam weer een tegenvallende uitslag uit ( trisomie 16) .....vruchtwaterpunctie.....3 weken wachten...spanning. Uiteindelijk 2 maanden spanning. We hebben nu een supergezond ventje van drie maanden oud. Bij een volgende zwangerschap nooit meer testen. Ik zou de keuze niet kunnen maken als het niet helemaal gezond isl. Laat de natuur het maar regelen.

3. Esje33

Esje33 Actief lid

21 aug 2013
    143
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben 35 en zwanger van mijn eerste kindje en heb er heel bewust voor gekozen om het niet te doen. Het is een kans berekening... als die hoog is kun je verder onderzoek doen... maar wat doe ik ermee? Zou ik mijn kindje laten weghalen bij slecht nieuws? Na 3 miskramen is het antwoord Nee! We hebben er alle vertrouwen in dat dit een gezond kindje is en anders dealen we er wel mee. Dan is het net zo welkom!!
    Ik begrijp dat mensen het wel doen, maar voor ons was het geen optie. Succes met je keuze!

4. LinsyVH

LinsyVH Bekend lid

17 aug 2013
    700
    0
    0
    (B)
    Wij hebben de test wel laten doen, omdat we zeker wilden zijn dat ons kindje geen afwijking zou hebben. Daar kwam toen helaas een verhoogde kans uit, waardoor we voor de keuze stonden: de dure NIPT (€460 en niet terugbetaald) die geen risico inhoudt of vruchtwaterpunctie (met risico op lekkage en/of miskraam). Wij hebben toen voor de NIPT gekozen, omdat we het risico echt niet wilden nemen om een eventueel gezond kindje te verliezen en gelukkig is daar geen afwijking uit gekomen.

Bij een eventueel volgend kindje zijn we het er beiden over eens dat we direct de NIPT zullen laten doen. Het bespaart je in ieder geval al enkele weken spanning dan. Want je moet eerst enkele weken wachten op de uitslag van de combinatietest en dan nog eens enkele weken op de uitslag van de NIPT. En ondertussen begin je je kindje dan al te voelen.. wat het nog eens moeilijker zou maken om een beslissing te nemen.

Dus nee, een combinatietest zou ik niet meer laten doen. Wel de NIPT.

Ik ben trouwens 26 jaar.

5. Suzanna1980

11 mrt 2015
    13
    0
    0
    Ook ik ben nog aan het twijfelen over de combinatietest. We worden niet heel goed geïnformeerd en ik haal hier en daar wat info vandaan. Ik kom nu net voor het eerst het woord NIPT test tegen. Toch maar wat meer googelen denk ik!

Over twee weken heb ik 10 weken echo en moest dan weten of ik die combinatietest wilde laten doen. Ik ben bijna 35. Mijn gyneacoloog raadde het af, maar vertelde niet waarom. We zijn er nog niet uit!

6. BlijEi

BlijEi Bekend lid

27 sep 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Zoals ik eerder in het topic al zei:
    De vraag is: wat ga je doen bij een slechte uitslag? Wil je verder onderzoeken? Daar moet je eerst antwoord op hebben.

7. Indy1986

Indy1986 Niet meer actief

Wij hebben het bij alle drie niet gedaan. Toen ik zwanger was van de eerste was ik 22.
    Ik had toen gelezen dat de uitslag bij jonge mensen niet altijd klopt.

8. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    niet gedaan. het is maar een kans en gezien onze leeftijd vond ik dat erg overbodig.

Deel Deze Pagina