@toet85 ik ben t wel eens mee vlinder84, dat de woorden van 1e kindje als pijnlijk ervaren kunnen worden. Ze oordeelt niet direct op iemand maar ze zijn wel erg stellig. Mijn eerste zwangerschap heb ik ook beëindigd. Niet ivm Down maar andere reden. Maar dat was nou niet bepaald weghalen "alsof het niets was" (ben toen met 16 wk bevallen). Het is een blijvend litteken op mijn hart, doch was juist mijn liefde voor hem zo groot dat ik afscheid genomen heb.
Precies. Je kunt die keuze alleen maken als je heel veel van je kindje houdt. Loslaten is de pijnlijkste vorm van liefde.
Wij hebben geen combinatie test laten doen. Ik vond de kansberekening te weinig zekerheid bieden. Hebben wel een poosje getwijfeld, niet om de kans op down maar meer om trisomie 13 en 18, welke syndromen niet met het leven verenigbaar zijn. Uiteindelijk gekozen om het niet te laten doen. Mede doordat wij met 12+6 de eerste guo hadden (en trisomie 13 en 18 ook hierop zichtbaar zouden zijn).
Wij hebben wel de combinatietest gedaan, ondanks dat we die zelf moesten betalen. Niet omdat we zekerheid wilden een gezond kindje te krijgen (bestaat niet), maar omdat we er alle beschikbare middelen voor in wilden zetten om een kind te krijgen dat de mogelijkheid had een gelukkig leven te leiden. Als een verhoogde kans zou bestaan op een kind met een syndroom dat niet verenigbaar is met het leven zouden we verder onderzoek doen, al dan niet op eigen kosten. Het afbreken van een zwangerschap lijkt me afschuwelijk, maar beter dan ook maar een dag langer hechten aan een kindje dat hoe dan ook dood gaat op zeer jonge leeftijd. Wat we hadden gedaan bij een minder erge afwijking zoals het syndroom van down durf ik niet te zeggen. Dat zou een duivels dilemma tussen gevoel en verstand zijn. Want ik denk niet dat er een moeder is die vanwege een afwijking minder van haar kindje houdt.
Hier ook bewust geen combinatietest laten doen en bij een volgende zwangerschap ook niet. Een kansberekening is nog geen zekerheid. Ook geen reden qua leeftijd en voorgeschiedenis.
Hier wordt het standaard gedaan in Spanje. Je kan vragen om het niet te doen (heeft een vriendin) van me net nog gedaan maar dan moet je heel wat papieren tekenen waarop staat dat het je eigen verantwoordelijkheid is etc. Enfin, wij hebben het dus wel gedaan en ik zou het elke keer doen. Wil toch graag weten of er iets is en als dat zo is dan me kunnen voorbereiden of een punctie laten doen. Wil niet zeggen dat je de zwangerschap moet afbreken.