zwangerschapsdiabetes

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by hoop28, Nov 28, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

Apr 29, 2015
    1,247
    550
    113
    Female
    Welke dames hebben zwangerschapsdiabetes en hebben jullie tips? Hoe gaan jullie er mee om en wat zijn de gevolgen voor het verloop van de zwangerschap?

Kort samengevat wordt mijn lijstje steeds langer. Placenta previa, bekkeninstabiliteit, net een blaasontsteking achter de rug, al eens flink een schouder gekneusd en nu werd ik donderdag weer gebeld. Mijn waardes waren zo hoog dat ik zsm naar het ziekenhuis moet komen. Ik heb zwangerschapsdiabetes. Op dit moment probeer ik nog steeds rustig te blijven en vermijd ik elke vorm van stress. Maar mijn emmer raakt zo wel overvol. Informatie en ervaringen zijn meer dan welkom. Ik wil graag weten waar ik aan toe ben en nog belangrijker wat ik kan verwachten voor mijn kleintje. De gynaecologen brengen alles met veel medische jargon en leggen direct de grootste gevaren aan je voor. Ik heb nu al een paar keer te horen gekregen dat mijn leven en dat van mijn kleintje in gevaar zijn wegens placenta previa en bloedingen. Op internet lees je ook vooral de rampscenarios. Kunnen jullie me een beetje vertellen wanneer het begon en hoe de zwangerschap eruit zag vanaf dat moment?

2. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    Ik had zwangerschaps suiker, we kwamen er met 26 weken dmv een suiker test mijn waarde was 9.1 maar redelijk onder controle weten te houden met een dieet

Enige dat mijn zoon had door de suiker was een flink gewicht, 36
    Weken is hij geboren met een gewicht van 3733 gram ( schijnt te kunnen komen door suiker maar ik had ook cholestase en al 3 eerdere vroeg geboren kindjes dus kan maarzo ook zonder suiker te vroeg zijn geboren )

3. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

Apr 29, 2015
    1,247
    550
    113
    Female
    Oh he Hippo, cholestase is ook niet niets! Dan heb je ook veel slapeloze nachten gehad. Ja ik zit op een waarde van 9,7. Jij stond dus ook onder controle bij de gynaecoloog. Moest je veel naar het ziekenhuis? Thnx voor de informatie!

4. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female

Ja dat is dus het vervelende, ik weet niet of ik veel onderzoeken gehad zou hebben als ik alleen de suiker zou hebben.

Ik stond namelijk altijd al onder controle van de gynaecoloog. Ivm chronische ziek zijn, ssa antistoffen en cholestaSe, daar zijn galsteen aanvallen 60 keer spugen per dag en diabetes bij bovenop gekomen bij de vierde, ja het heeft echt voor enorm veel slapeloze nachten gezorgd maar gelukkig kon mijn man veel avonden werken en mijn schoonmoeder na 17.00 uur mij helpen met de kids naar bed brengen.

Ik had elke 2 weken controle en echo, maar dat was dus niet alleen voor de suiker ik weet dus niet hoe dat zou zijn als ik de rest niet gehad zou hebben.

Loop je nog bij de verloskundige ? Ik weet niet of suiker een reden is tot overgaan op de gynaecoloog.

Bij mij was het in iedergeval goed te houden met een dieet, vond het wel moeilijk maar heb me wel eraan kunnen houden, gelukkig want ik wil niet weten Hoe zwaar hij anders geweest zou zijn haha

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb bij de tweede zwangerschapsdiabetes gehad, kwam naar voren bij een standaardcontrole. In Duitsland worden zwangeren standaard op suiker geprikt tussen 24 en 27 weken. Bij mij kwam daar dus verhoogde bloedsuikerwaarde uit. Durf even niet te zeggen hoe hoog de waarde was, aangezien ze in Duitsland ook nog met andere waarden werken.

Ik kon het gelukkig in de hand houden door het volgen van een dieet. Al stond de diabetesverpleegkundige met 36 weken wel in dubio of ze de insuline bij me gingen opstarten ivm verhoogde nuchtere waarden.
    Nuchter mocht ik 92 hebben, en ik schommelde vaak tussen 91 en 93... toen ik vertelde dat ik vaak snachts nog een beker karnemelk dronk ivm maagzuur, werd duidelijk waar de schommelingen vandaan kwamen.
    Ik ben met 40+4 ingeleid en met 40+5 bevallen. Dochterlief zat nog zowat in mijn keel en ik had nog geen echte ontsluiting bij de laatste controle op 39+6. Ze was 4120 gram en 53 cm lang. De eerste was bij de geboorte ook al 3700 gram... dus ik weet niet of de tweede per se zwaar was door de suiker of dat ik gewoon wat grotere kinderen baarde.

6. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

Apr 29, 2015
    1,247
    550
    113
    Female
    @ Hippo, oeiii galstenen. Niet fijn. Mijn galblaas is een paar jaar geleden verwijderd maar wat een ellende waren die koliekpijnen zeg. Is jouw galblaas verwijderd?

Ik sta nog steeds onder controle bij de gynaecoloog voor mijn placenta preavia. Ik gaf met week 25 aan dat ik graag weer eens naar de verloskundige wilde omdat daar ook aandacht is voor andere zaken. (Gewicht en gewichtstoename, ontwikkeling van de baby, bloeddruk, verdere verloop zwangerschap, etc.) De gynaecologen vroegen daar niet naar en waren vooral geïnteresseerd in de stand van de placenta. Dus elke 2 weken mocht ik met de benen wijd, een lamp op mijn doos en kreeg ik allerlei echo's en gedoe. Daarna mocht ik weer gaan. De gynaecoloog begreep dat ik graag ook wat persoonlijke aandacht wilde en gaf mij de ruimte om pas over 5 weken (met week 30) naar het ziekenhuis te komen, mits ik niet meer zou bloeden of teveel harde buiken zou hebben. Dan kon ik weer gedeeltelijk naar de verloskundige. Ik heb geen idee of de gynaecoloog besluit dat ik nu toch beter onder controle bij het ziekenhuis kan blijven eigenlijk.. De verloskundige, die dus mij naar het ziekenhuis stuurde voor deze test omdat zij wel interesse had in mijn gewicht, verwachtte dat ik weer volledig bij het ziekenhuis onder controle zou komen te staan. Maar we wachten het af, dinsdag hoor ik het vonnis.

@Hopmarjanneke, hier dus ook een test tussen de 24 en 28 weken bij een verhoogd risico. Op zich zijn 7/8 ponders toch niet zo heeeel groot? Tenminste ik hoor best veel vrouwen die 8 ponders kregen. Maar klein is het natuurlijk ook niet. Hoe beviel bij jou het dieet?

Ik hoorde vandaag van een vrouw dat zij iemand kent die een 13 ponder kreeg:$ Wauw. Dat is wel jaren en jaren geleden, maar dat lijkt mij echt heftig.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Volgens mij is tussen de 6 en 8 pond behoorlijk gemiddeld inderdaad... maar mijn Duitse internist schrok nogal toen ik zei dat de eerste dus 3700 gram was en met 40+3 spontaan was gekomen. Hij vond het nogal behoorlijk :$ en dan bij de tweede dus suiker.... Nou de tweede was dus een lange slanke dame, wel 4120 dus, maar de gynaecoloog die haar controleerde bekeek haar, zag t gewicht en zei dat t niet kon... tot ze haar optilde :) Oh t gewicht klopt wel zei ze, zo "op de hand" gewogen, daarna extra controle op de weegschaal uiteraard.

Dieet viel mij op zich niet tegen, behalve dat ik niet veel fruit mocht hebben en dat ik moest oppassen met "witte" pasta en koolhydraatrijk spul. Heb vooral veel volkoren produkten gegeten. Verder kon ik het dus redelijk in de hand houden.

8. Mandy84

Mandy84 Actief lid

Oct 5, 2013
    271
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoop28 het zit jou allemaal niet mee zeg, heftig!

Ik heb nu voor de 2e keer zw diabetes. Bij gezondheid staat er een topic over, dat is misschien interessant voor jou.
    Ik moest beide keren sowieso over naar de gyn.
    Succes morgen in het zkh

9. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

Apr 29, 2015
    1,247
    550
    113
    Female
    Thnx mandy!

10. LadyLien

LadyLien Niet meer actief

Zitten een beetje in hetzelfde schuitje! Al 3 blaasontstekingen achter de rug, bekkeninstabiliteit, verweekte en verkorte baarmoederhals en sinds 2 weken ook zwangerschapsdiabetes...

Omdat mijn waarden smorgens te hoog zijn, zou ik toch moeten beginnen met insuline, daar heb ik morgen een afspraak voor. Kindjes zitten wel mooi op schema nu, helemaal geen zwaargewichten (misschien omdat ze met 2 zijn).

Vraag me ook waar dit gaat eindigen?

11. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

Apr 29, 2015
    1,247
    550
    113
    Female
    He Ladylien, dat is ook niet niets. Wel heeeeel leuk dat je 2 kinderen krijgt!!!! Dat gevoel niet te weten waar het gaat eindigen dat begin ik ook nu te krijgen. Mijn lichaam voelt niet meer veilig. En dat vind ik een heel naar gevoel.

Ik heb welgeteld 2 dagen zonder insuline mogen doen. Nu heb ik insuline gekregen om in eerste instantie de waardes te corrigeren. De kleine was bij mij eerst mooi gemiddeld. Maar ze is zo hard gegroeid in naar mijn beleving een erg korte tijd. Vooral haar beentjes zijn dus erg lang en zaten met 27+2 al op 29+6. En 1130 gram als ik het mij goed kan herinneren. Het is denk ik maar afwachten en hopen op het beste.

12. menneke1990

menneke1990 Bekend lid

Dec 3, 2012
    693
    101
    43
    verzorgende ig
    breda
    Hier kwamen we op vroege termijn van 20 weken erachter dat ik zwangerschaps diabetes had. Helaas met dieet niet onder controle te krijgen dus 3 maal daags insuline moeten prikken. De kleine was 2 weken groter dan voor zijn termijn. Ik had door de suiker meer vruchtwater wat wel kon betekenen dat me vliezen eerder konden breken althans volgens de gynaecoloog. Mijn vliezen zijn gebroken met 37 weken en 1 dag, 47,5 uur later is onze zoon geboren met een mooie gewicht van 3350 gram. 2 dagen in het ziekenhuis moeten blijven voor controle suikers bij onze zoon,daarna lekker naar huis. Al met al je krijgt extra controles en kan eventueel extra kwaaltjes krijgen en een grotere baby maar op zich komt het met de baby's wel goed hoor :). Tegenwoordig houden ze je goed in de gaten. Groetjes

13. ijsbeer

ijsbeer Actief lid

Feb 14, 2014
    387
    0
    16
    Hoi Ladylien, ik kon de ochtendwaardes lager krijgen door eerst iets kleins te eten en na het opstaan nog brood. Heel regelmatig eten verder...

Sterkte Hoop, niet fijn zwangerschapsdiabetes, bekkeninstabiliteit en de andere klachten. Ik kon het ook met dieet onder controle krijgen, vooral door heel regelmatig te eten en 's ochtends eerst iets kleins en uur later pas de rest. Ik hoop dat het me deze zwangerschap bespaard blijft. Ik had ook een laagliggende placenta maar die trok voldoende omhoog gelukkig. En paar keer blaasonsteking gehad. Bij dreigende blaasonsteking hielpen cranberry capsules met probiotica goed maar op eind toch twee kuren moeten hebben.

Overigens hier bij 38 weken ingeleid omdat ze te groot zou zijn. Was ze veeeeel kleiner dan de termijn, grrrr.

Share This Page