Wel of geen combitest?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Roosenzo, Jul 16, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wat zou je doen als de uitslag zorgwekkend is? Zou je dan overwegen om het kindje weg te laten halen, of is het kindje hoe dan ook welkom bij jullie?

Als je het kindje weg wil laten halen, dan kan je zeker kiezen voor de combi test. Als het kindje hoe dan ook welkom bij jullie is, willen jullie dan van te voren weten hoe groot de kans is op down syndroom, of ben je bang dat je je dan alleen maar extra zorgen maakt?

Wij hebben er voor gekozen om geen prenatale screening te laten doen. Ons kindje is welkom, hoe dan ook! Als de Heere leven schenkt, is het leventje bij ons welkom, hoe het ook geschapen is. Een kindje wat niet levensvatbaar is, zal vanzelf sterven, en andere handicaps; tsja makkelijk zal het niet zijn maar ik werk met ernstig meervoudig gehandicapten en weet hoe verschillend de familie van onze clientjes zijn; sommigen hebben amper familie of ze krijgen nooit bezoek, anderen zijn zo geliefd, ondanks hun handicap... Ons kindje zal geen liefde tekort komen ;)

2. babs38

babs38 Actief lid

Jun 17, 2010
    486
    0
    0
    instructrice creatieve en culinaire workshops
    Utrecht
    Ik kan me voorstellen dat de meiden die jong zijn, geen medische reden en geen problemen in de familie hebben, ervoor kiezen om het niet te doen. Ik ben echter 38, ben hiervoor zwanger geweest van een dochtertje met het syndroom van Turner, die absoluut niet levensvatbaar was door ook een enorme afwijking aan haar hoofd. Dit alles was niet te zien op de echo en wij hebben uiteindelijk zelf de zwangerschap af moeten breken met 16 wkn, omdat de natuur niet ingreep. Stel je voor dat ik nu geen test zou kunnen doen, dan zou mijn kindje 9 mnden in de buik van een onzekere en gestresste moeder zitten. Want dat vergeten veel mensen....waarom wordt de aandacht steeds gelegd op het negatieve aspect van deze test....dat je de besluit om de zwangerschap af te breken bij een bepaalde 'verkeerde' uitslag..waarom niet de nadruk op hopen op een goede uitslag zodat ik als moeder me geen zorgen meer hoef te maken en kan genieten van de zwangerschap..daar is mijn kindje ook bij gebaat.

3. Gizje

Gizje Fanatiek lid

Feb 11, 2010
    1,661
    0
    0
    Wij hebben het niet laten doen, zit ook niet in de risicogroep.

De 20 weken echo gaan we wel doen

4. Yasmijn78

Yasmijn78 Niet meer actief

Helemaal mee eens. Ik heb vorige week de combitest laten doen, aangezien ik 33 ben. Ik val nog niet onder de risicogroep, maar ik wilde de test toch graag laten doen. Het heeft ons veel moeite gekost om zwanger te raken, dus in feite zou je blij moeten zijn met alles, maar het geeft mij meer rust als in eerste instantie alles goed is. Natuurlijk geeft deze test geen garanties, maar dat heb je in het leven nooit. Mocht dan toch blijken dat er behoorlijke afwijkingen te vinden zijn waardoor het kindje niet normaal kan functioneren, dan is een eventuele ingreep bij 12 weken altijd nog beter dan bij 20... Heel eerlijk gezegd weet ik niet of ik een zwaar gehandicapt kindje aan zou kunnen... Ik zou dan ook echt niet weten wat ik zou doen... Daarom geeft de goede uitslag van mijn test mij goede hoop op een gezond kindje, wat de 9 mnd zwangerschap iig prettiger maakt, ook al zijn er geen garanties.

Share This Page