Zijn er dingen die je niet kunt missen bij een prematuur geboren kindje. Wij worden binnen nu en X aantal weken ouders van een prematuur kindje en vroeg me af of er dingen zijn die echt handig zijn om te hebben.
Alles wat je nodig hebt, hebben ze in het ziekenhuis in principe ook. En als jullie (hopelijk dan snel!) ontslagen worden, ben je helemaal op de hoogte gebracht van wat eventueel nodig is om aan te schaffen (wel/geen inbakerdoek of bepaald type flesje die meeste prematuren goed pakken, etc.). Wat ik zelf heel fijn vond was het hebben van ons eigen dekentje en hydrofiele luiers in het ziekenhuis. Zo was de couveuse/bedje toch persoonlijk en rook naar ons. Verder raad ik het veelvuldig gebruik van een camera aan, achteraf gezien had ik meer foto's van ons samen willen hebben. Wat ik ook heel fijn vond waren passende kleertjes. Toen ze eenmaal een romper en kleertjes aan mocht, had ik speciaal kleine passende kleertjes gekocht. Ze leek toen echt al gelijk een gezonde, grote meid. Dit zal zeker voor iedereen anders zijn trouwens, maar ik merkte dat het mij hielp. Nog een tip: neem eens een kijkje op de site van stichting Early Birds, misschien vinden jullie het fijn een fotoshoot met hen te doen. Mocht je jouw ei kwijt willen, voel je vrij om me te pb'en. Ik heb dat contact met andere ouders tijdens onze opname best gemist. Ik wens je veel sterkte de aankomende tijd, hopelijk blijft jullie kleintje nog eventjes zitten!
Ik vond passende kleertjes idd fijn, hier droegen ze veel Noppies, die hebben maatje 44 en het valt klein! Ook wij hadden een knuffeltje, hydrofielen en omslagdoeken (Koeka!) van thuis in de couveuse liggen. Ik had een schriftje waar ik dingen in op schreef want op het moment zelf word je nogal geleefd en vergeet je dingen snel. Kook vaste voren en vries maaltijden in. Dit scheelde hier heel veel want tussen het racen van en naar t ziekenhuis toe had ik echt geen zin om ook nog eens te koken. En qua spullen heb je niet echt hele andere spullen nodig dan een aterme baby geloof ik, wij niet iig. Wel hadden we veel warme omslagdoeken en dekens etc want op temperatuur blijven was wel een dingetje in het begin.
Ja, inderdaad! Ik vergeet gewoon het meest belangrijke . Dat schriftje was zo fijn om alles op te schrijven en terug te kunnen lezen. Bij ons ziekenhuis kregen we een leuk couveusedagboek.
Een verzamelboxje hadden wij al klaar staan om alles uit het ziekenhuis te bewaren. Niet alleen haar spullentje s eerste flesje infuusje etc maar ook voor alle medische formulieren. Zo hadden we alles in een keer bij de hand vond ik toen heel erg fijn. En wat de andere indd zeggen eigen spulletjes
Dank jullie wel @Tuttebella we hebben nu inderdaad kleertjes in maat 44 besteld dus die komen deze week binnen. Goede tip van het schriftje, die ga ik zeker klaar leggen voor als de kleine geboren is. Momenteel schrijf ik in het 9 maanden dagboek. Qua eten scheelt dat de buren nu voor mijn man en dochter koken. Even kijken hoe t gaat als de kleine is geboren, zal een deel ook thuis zijn ivm dochter. Zal hier nog paar doekjes/knuffeltje van thuis neer leggen voor in de couveuse straks. @amy2015 we hadden al een bewaarbus klaar staan voor de eerste spulletjes na de geboorte.
Ik typte elke dag een stuk in Word, dat is mij nu heel dierbaar! Goede tip van dat eten invriezen, je hebt echt geen tijd voor dat soort dingen. Maak naast foto's ook wat filmpjes. Ik kan me niet goed meer herinneren hoe het echt was, en op film zie je soms toch meer. Ik had elke dag een spuugdoekje in mijn beha, die ik 's avonds onder zijn hoofd legde. Was een tip van het ziekenhuis. Fijn idee dat hij 's nachts mij kon ruiken. En verder... Succes. Ga heel veel buidelen en geniet van die momenten. En vier elke overwinning.
Baal dat ik hem niet had er is speciaal prematuren mijlpalen boek. Verder vond ik draagdoek erg fijn en hadden we extra kruiken nodig en dr brown fles met prematuur speen. Voor thuis kolfapparaat als je borstvoeding wil geven
@juf21 ik had nog helemaal niet nagedacht over filmpjes maken en de spuugdoekjes, die ga ik opschrijven. Op dit moment vieren we elke dag dat de kleine nog in mijn buik zit en gaan als de kleine er is zeker genieten van alle momenten. @jolien 1986 draagdoek ben ik ook fan van, heb er al 2 thuis. Kolf heb ik nog van de eerste zwangerschap.
Wollen kleding zou ik me eens over inlezen. Wol/zijde reguleert heel goed de temperatuur dat lijkt me heel fijn voor zo'n kleintje
Overslagshirtjes en rompers. Prematuurtjes hebben zulke dunne armpjes dat dat fijner aankleed. Ik vond het doodeng om mijn dochter aan te kleden in het begin
Boxpakjes waren echt ondingen. Mijn dochter was zo mager dat complete been tussen de drukkers door viel. Zag niet uit en warm hield het haar ook niet
Hou er wel rekening mee dat als je kleintje nog niet uit de borst kan drinken, en je de borstvoeding op gang gaat brengen dmv kolven, de “standaard” kolf niet voldoet. In het ziekenhuis staat waarschijnlijk een Medela Symphony, en die kan je ook huren (aha, zei mijn (ex)vriend,na de geboorte van de 2e, daar hebben we de melkmachine weer!). Vreselijk ding maar hij doet z’n werk
Ik kan de kolf van het ziekenhuis blijven gebruiken zolang de kleine hier is. Op dit moment in het plan dat ik nachts, zeker de eerste week nadat ik ontslagen ben bij de kleine blijf. Daarna kijken we of t voldoende op gang is gerkomen voor de gewone kolf
Oh ja, kleine krabwantjes. Om te voorkomen dat ze de sonde (etc) kunnen lostrekken. Dochter kreeg zo'n gehaakt inktvisje maar wist toch elke keer de sonde te grijpen.