wel of geen cursus..

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Hoopto, 20 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoopto

Hoopto Actief lid

5 sep 2008
    181
    0
    0
    Ik heb een vraag..
    Ik weet niet of ik een zwangerschapscursus moet gaan volgen..
    Heb er eigenlijk geen zin in.. en ik weet ook niet zo goed wat ik er nou uiteindelijk aan heb..
    Ik hoor van veel dat ze het doen, maar niet wat ze eraan gehad hebben..
    Ik hoorder zondag van een meisje dat ze het niet had gedaan en eigenlijk trok mij dat ook wel..
    kijk....; puffen kan ik ook al: inademen en dan puf puf puf...:)

ik wil graag ervaringen horen.. en bovenal van degene die eigenlijk niets gedaan hebben..

ik ben trouwens 18 weken zwanger van mijn eerste kindje

2. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Ik doe wel een yogacursus, maar ik geloof dat als je een dvd of iets haalt of een boek als 'duik in je weeen' dat je echt wel genoeg weet. Een vriendin van mij kreeg te horen dat ze goed had leren puffen en ademen terwijl ze nooit wat gedaan had... dus ik denk dat het best iets natuurlijks kan zijn - wat vrouwen dus van nature wel aanvoelen. Ik doe de cursus meer zodat ik een uurtje per week tot rust kom. Heb een erg drukke baan die ik nog weleens mee het weekend in nam, nu kom ik op vrijdagavond helemaal tot rust en dit bevordert mijn weekend behoorlijk...

3. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.421
    446
    83
    Limburg
    IK ben nu bezig met een cursus, nog niet bevallen dus. Maar ik krijg ook tips enzo die ik tijdens bevalling denk ik wel kan gebruiken. Maar denk niet dat ze echt nodig zijn om te kunnen bevallen. Het is toch ook een eigen gevoel wat je erbij hebt.
    Verder vind ik het ook leuk om met andere zwangeren die ong net zover zijn als jijzelf in contact te komen.
    Of ik er veel aan heb dat weet ik dus nog niet.

4. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    In tegenstelling tot wat je denkt, een cursus is over het algemeen meer dan alleen een beetje puffen. Sterker nog, dat omvatte misschien 20% van de cursus die ik gedaan heb. De andere 80% ging over o.a. thuis of in het ziekenhuis bevallen, manieren van bevallen, weeën herkennen, de verschillende fases van de bevalling, complicaties bij de bevalling, vormen van pijnstilling, anatomie van het vrouwelijk lichaam etc.

5. Bibi23

Bibi23 Actief lid

4 jan 2008
    403
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Ik vond het vooral leuk om contacten op te doen met andere meiden die rond dezelfde datum uitgerekend waren.
    Moet zeggen dat ik aan de cursus zelf niet veel heb gehad, maar het was wel heel gezellig! We spreken nog regelmatig af met elkaar.

Deze keer ga ik die cursus niet doen. Ben wel van plan om iets anders te gaan doen, maar weet nog niet wat. Denk persoonlijk dat je het niet echt nodig hebt voor een bevalling als je je goed inleest vantevoren.

Dus als je geen zin hebt; lekker niet doen! :D

6. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoi,
    Ik heb géén cursus gedaan. Ik had er gewoon geen zin in en had bovendien van verschillende kanten gehoord dat je er meestal bar weinig aan hebt. Tot nu toe weet ik prima waar de VK het over heeft en ik heb niet het gevoel dat ik 'onvoorbereid' de bevalling in ga straks. Er leiden meerdere wegen naar Rome ;) en ik heb wel een boek gelezen over zwanger zijn en de bevalling en ben actief op dit forum.
    Moet wel zeggen dat ik helemaal niet zo van de cursussen ben waar je naartoe moet. Ik leer het liefst uit boeken en dat is tot nu toe altijd goed bevallen (tja, woordspeling ;)) dus ik hoop dat het straks ook letterlijk goed bevalt!

7. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

7 nov 2007
    2.717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    mijn schoonmoeder heeft een cursus gedaan en die werd helemaal benauwd tijdens de bevalling. en mijn moeder heeft geen cursus gedaan en die heeft bij alle drie bevallingen erg genoten dus ik denk dat het aan je zelf ligt hoe je reageert. en hoe je het doet. het is misschien wel leuk voor de contacten maar echt de cursus hoor ik van heel veel dames hebben ze niet heel veel aan gehad.

ik ga niet ik denk maar zo het is er ook ingekomen dus het komt er op wat voor manier ook wel weer uit!hihi.

liefs

8. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Ik heb bij de vorige een cursus gedaan, verschrikkelijk!
    40 minuten luisteren naa geklaag van andere ne 20 minuten oefeningen waar ik niks aan had...
    en het puffen kunnen ze jou in het ziekenhuis ook wel voordoen!
    Bij deze ga ik dus ook geen cursus doen...

9. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Als je er geen zin in hebt, gewoon niet doen. Ik heb het toch maar wel gedaan, maar behalve dat het een leuke groep meiden is heb ik er verder niet zoveel aan. Beetje neuzen op internet ofzo leert precies hetzelfde.

Liefs,
    Wup

10. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Je moet iig doen wat jou het beste lijkt.

Ik heb in die periode geen cursus of zo gedaan (ben daar echt het typ niet voor), ook heb ik geen boek gelezen of op internet gekeken.
    Ik heb me ook 9 maanden nergens zorgen over gemaakt en ging alleen even naar de vk voor controle, en ook daar was ik binnen 5 minuten weer buiten, omdat ik ook nooit vragen had.
    Ik heb tegen mezelf gezegd dat het allemaal wel los zou lopen en als ik teveel zou opzoeken op internet en in boeken dat ik dan teveel op dingen ga letten (ik heb dus ook geen boek aangeraakt ;)).
    En tot op de dag van vandaag gaat alles nog steeds op rolletjes.
    De zwangerschaps verliep vlekkeloos, en ook de bevalling.
    Mijn dochtertje doet het nog steeds kei goed, en is altijd tevreden en huilt bijna nooit en slaapt al door met de 4 weken.

Maar zoals ik al zei, je moet doen wat jou het beste lijkt, iedereen is hier anders mee.

11. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Nou, hier een beetje dubbel...

Mijn vorige VK zei dat een cursus helemaal niet nodig is en dat je het puffen snel genoeg doorhebt.
    Oke, dacht ik. Geen cursus gevolgd. Had er ook helemaal geen zin in.

Maar mijn huidige VK geeft aan het jammer te vinden dat ik geen cursus heb gevolgd. Omdat: het mijn eerste kindje is en alles is dus nieuw is. Omdat: je thuis de weeen zelf opvangt, de VK komt af en toe langs om te checken. Omdat: als je niet goed weet hoe je je weeen op moet vangen, je sneller in paniek raakt en dus de ontsluiting niet vordert.

Zit wel wat in.
    Maar ik voel me nu dus wel rot dat ik geen cursus heb gevolgd.
    Vooral omdat ik thuis wil bevallen!!!!

12. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    Ik heb beide keren een cursus gedaan en bij mijn bevalling heb ik niet veel aan het cursusmateriaal gehad.
    Wat voor mij heel belangrijk was om een avondje in de week heel bewust met je lijf en de baby in je buik bezig te zijn.
    Je holt jezelf zo voorbij en dat is toch zonde in zo een bijzondere tijd.

een cursus echt als stuen bij de bevalling???
    nee dat is bij mij niet zo

13. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    hier precies zo, geen zin en behoefte aan. Dus ik doe het niet, ik zie het allemaal vanzelf wel, vk/gyn. en je man/vriend loodsen je wel door de bevalling denk ik dan...

14. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Ik ben dus 3,5 maand geleden thuis bevallen van onze eerste, en ik moet zeggen dat ik er geen last van had dat ik geen cursus had gevolgd. Ik vind het een beetje raar dat jou vk dat heeft gezegd, het is toch ieder voor zich?
    Volgens mij is het toch wel een beetje instinct wat je moet doen met de bevalling (teminste dat was bij mij zo). Ik had zoiets van: Go with the flo en het komt wel goed, en het is ook goed gekomen.

15. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Ik heb zwangerschapszwemmen gedaan, en dan wel met meiden die allemaal ongeveer even lang zwanger waren, dus echt 10 weken georganiseerd.
    Vond het erg leuk om contacten op te doen, het zwemmen was heerlijk en je bent lekker een uurtje met je baby bezig..
    zou het zo weer doen!

16. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Zelfs mijn twee poezen wisten hoe ze moesten puffen en die hebben echt geen cursus gehad :p
    Was mooi om te zien hoe dieren instinctief weten te puffen..

Ik denk dat wij diep van binnen dat instinct ook hebben..

Ja mijn VK die gaf me zelfs vorige week nog adressen mee van pufcursussen.. maar om nu nog een cursus te gaan doen?!

Na ja, ik vertrouw erop dat mijn lichaam het zelf aangeeft. En gelukkig heb ik mijn vriend naast mijn zijde (alhoewel hij niks snapt van het puffen natuurlijk :p)

17. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Ik ben vorige week begonnen met de eerste cursus. Vond het best ontspannen (de eerste 10 minuten). Tot er iemand binnen kwam lopen waar ik het dus vroeger totaal niet mee kon vinden en die mij heel erg gepest heeft als kind omdat ik vanuit de stad in "haar" dorp kwam wonen. Nu zat ze recht tegenover me. Ik dacht laat me niet kennen maar ze negeerde me volkomen en keek expres steeds de andere kant op. Ik zij haar nog netjes gedag maar zelfs dat deed ze niet. Had daar de tranen in mijn ogen staan dus twijfel ook of ik er wel mee door moet gaan.

Verder lijkt het me wel nuttig.

18. nairam

nairam Actief lid

8 okt 2008
    403
    0
    0
    oost-nederland
    Geen idee, of ik het wel of niet ga doen.
    Toen mijn schoonzuster was bevallen, van de 2e, zei ze wel gelijk, mocht je ooit zwanger worden:
    Ga naar yoga en niet naar gym !!
    Ze is bij de 1e naar zw.gym geweest en de 2e naar zw.yoga.
    En daar had ze véél meer aan gehad.
    Dus als ik iets ga doen, dan zal het yoga zijn.
    Maar goed, wat ik al zei, ben er nog niet over uit.

19. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik heb yoga gedaan en vond het zalig! of ik er tijdens de bevalling iets aan heb weet ik nog niet, maar het was het geld al meer dan waard.

20. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Ik heb wel degelijk wat aan de yoga gehad tijdens de bevalling. Ik wist toch m'n ademhaling wat beter te reguleren en pijn goed door te ademen. Deze keer ga ik weer 'n opfriscursusje doen in elk geval, nu samen met m'n man...

Ik heb 'n aantal bekenden die in de 'babyhoek' werken en die zeiden ook dat je de 'yoga vrouwen' er tijdens een bevalling zo tussenuit haalt, omdat ze vaak een stuk rustiger zijn. Geen idee natuurlijk, 'k ken alleen m'n eigen bevalling...
    Wel is 't natuurlijk zo dat yoga al eeuwen gebruikt wordt om te ontspannen en beter met pijn en stress om te kunnen gaan...

Maar iedereen moet 't zelf weten natuurlijk. Ook voordat er ooit yoga- of andere bevallingscursussen gegeven werden werden er al kinderen geboren immers, hihi..

Deel Deze Pagina