Eerste tijd had ik deken + laken in bed. Nu gebruik ik daarnaast een slaapzakje omdat mevrouw het steeds leuker vindt de deken van zich af te gooien.
Wij hadden in begin in de wieg dubbel dekentje en lakentje. Daarna en slaapzakje erbij omdat ze regelmatig het dekentje eraf trappelde
In bedje de eerste weken dekentje lakentje, dan of de puckababy met lakentje of slaapzakje met lakentje. Zodra beeb gaat bewegen gaat t lakentje er ook uit.
Regelmatig krijgen wij de vraag waarom het gebruik van een dekbedje eigenlijk wordt afgeraden voor babys. De voornaamste reden hiervan is dat een dekbed veel te warm is voor een baby. Een dekbed bestaat namelijk uit een tijk met daarin een laag vulling. Het dekbed wordt vervolgens in een dekbedhoes gestopt, en dat maakt dat het dekbed in totaal uit 5 lagen bestaat. Namelijk de eerste laag van de dekbedhoes, de eerste laag van de tijk, de vulling van het dekbed, de tweede laag tijk en tenslotte de tweede laag dekbedhoes. Zoveel lagen, maakt een dekbed veel te warm, en aangezien het te warm toedekken een risicofactor is voor wiegendood, raden we het gebruik van een dekbed af. Daarnaast is een dekbed een losliggend stuk beddengoed, het is door de afmeting lastig in de stoppen aan de zijkanten. Daardoor kan een kind gemakkelijker onder het beddengoed terechtkomen, waardoor het niet goed kan ademhalen. Vanaf 2 jaar is het wiegendood-risico geweken en kun je je kind met een gerust hart onder een dekbed laten slapen. Gebruik geen hoofdbeschermer, een gewatteerde opstaande rand langs de spijlen van het bedje of de box. Het staat misschien gezellig, maar het kan gevaarlijk zijn voor je baby als hij of zij er met het gezichtje tegenaan komt te liggen. Dan kan het de ademhaling belemmeren. groet, Digna VeiligheidNL
Ik had een dunne deken over de rand van de bank hangen. Als draak overdag in de box in slaap viel, legde ik deze over hem heen. Het was in de woonkamer ook warmer dan in zijn slaapkamertje dus kon die dunne deken ook makkelijk. Sommigen doen trouwens een (dunne) deken in het dekbedhoes, ipv een dekbed. dit zou in principe het zelfde werken als een dekentje + lakentje. Wij zijn hier pas de slaapzak gaan gebruiken toen draak besloot dat de dekens niet waren om onder te liggen, maar om OP te liggen.
Onze zoon is nu vijf maanden en rolt al een week of twee zijn box door. Hij komt soms ook met zijn gezicht tegen de spijlen. Vast biet comfortabel, maar ook niet gevaarlijk. Zo'n zachte opstaande rand is dat wel. (ze kunnen dan niet meer ademen) Ik zou dat dus ook nooit in een box doen. Vaak zit je er natuurlijk wel bij als je baby in de box ligt en zie je het wel. Maar de box is juist ook een fijne veilige plaats om je baby te laten liggen als je naar de wc gaat of bijv. boven even iets moet doen. Ik zou hem dus zo inrichten dat het ook echt veilig is. Om die reden hangt er bij ons ook geen dekentje meer over de rand van de box (eerste weken wel.)