Wel of geen dialect leren??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Storm, 19 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tulip

    tulip Niet meer actief

    wij geven ook al een hoop dialect mee, merk nu al dat onze dochter het makkelijk kan scheiden. Tegen de ene opa en oma zegt ze nl nooit iets in dialect, dat is alleen tegen mijn ouders.

    Het is hier in zoverre makkelijk, dat wij echt aan de belgische grens ook nog wonen, dus niet alleen brabants, maar ook belgisch, maar voor ons gevoel zijn dat gewoon normale nederlandse woorden. Ik merk pas dat het "anders" is als ik ergens in het midden of noorden van het land op vakantie ben.
     
  2. tulip

    tulip Niet meer actief

    daarbij zie ik het verschil niet met 2 taligheid. Waarom zou je je kindje wel bv turks of engels leren en geen limburgs, brabants o.i.d. Het is ook gewoon een eigen taaltje. Zo leer ik dat mijn dochter ook, daarom weet zij ook al goed het verschil denk.
     
  3. mroos

    mroos Niet meer actief

    Zijn al die dialecten dan met andere woorden enzo? Of gaat het om je kind een zachte g aanleren of niet? Of is dat weer gewoon vanzelfsprekend?

    Drents kan ik nog wel begrijpen(want dat dialect kan ik dus niet begrijpen haha) maar brabanders of limburgers praten voor mijn idee toch echt niet anders maar gewoon met een ander accent?

    Ik kom uit Rotterdam en praat toch echt ABN, alleen zul je vast aan mijn tongval, en later die van mijn kinderen, horen dat we hier vandaan komen.
     
  4. Tord

    Tord VIP lid

    26 okt 2009
    7.304
    298
    83
    Brabanders en Limburgers gebruiken wel degelijk andere woorden. Ik heb vaak genoeg gehad dat mensen boven de rivieren niks van bepaalde brabantse woorden begrepen.
    Bijv. schuif, ajuin. Ik kom nu even niet op andere voorbeelden.
     
  5. mroos

    mroos Niet meer actief

    Misschien 20-30 woorden die regelmatig worden gebruikt, maar het is geen wereld van verschil toch? Is dat dan het verschil tussen brabants en ABN? Of gaat dat ook om met of zonder de zachte g praten, dat snap ik niet zo goed.
     
  6. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.070
    308
    83
    verpleegkundige
    Mijn vrienden in Utrecht of in Brabant verstaan weinig van mijn man en mij als wij Maastrichts praten.

    In het onderdeel films en nieuws heb ik een topic geopend, "voor de limburgers". Kijk daar eens , dan zie je het verschil met gewoon ABN. Misschien versta jij het prima.
     
  7. Tord

    Tord VIP lid

    26 okt 2009
    7.304
    298
    83
    Beide. Plus bijv. "hedde gij", in plaats van heb jij. Dat zijn niet echt andere woorden, maar het is wel duidelijk een andere manier van spreken dan ABN.
     
  8. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.070
    308
    83
    verpleegkundige
    Bij ons is dat; "Höbs diech"
     
  9. mroos

    mroos Niet meer actief

    @marsupilami en tord, dankjewel, dan begrijp ik het wat beter:).
     
  10. fabsie

    fabsie Fanatiek lid

    19 jan 2010
    1.289
    0
    0
    Ik leer mijn dochter geen Achterhoeks, ik praat het zelf ook nooit. Mijn ouders spraken vroeger wel altijd Gronings tegen elkaar, maar met mij en m'n broertjes gewoon ABN. Ik kan Gronings nu dus ook niet spreken, maar wel verstaan en dat is voor mij meer dan voldoende. Voor mijn dochter vind ik het dan ook genoeg als ze het kan verstaan en ze hoeft 't voor mij dus niet te spreken.
     
  11. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113

    Fries is geen dialect.

    :D

    Naast Fries zou ik mijn kind zeker geen dialect leren. Dat is geen taal dus niet belangrijk. Ze pikken zoiets vaak in de omgeving wel op.
     
  12. Ellen27

    Ellen27 Bekend lid

    12 sep 2008
    739
    0
    0
    Ik leer mijn dochter niet bewust "plat" praten, maar ik weet zeker dat ze wel wat oppikt van mijn Brabantse dialect. Als ik met mijn moeder praat, gaat het toch snel van "hedde gij" en "witte gij". Dat gebruik ik dan weer niet als ik tegen mijn dochter praat. Al praat ik nog zo netjes, je hoort toch dat ik uit het zuiden das lands kom en dat ga ik ook niet proberen te verbergen. Ik vind het niet erg als je dat straks aan mijn dochter ook hoort.
    Ik vind het eigenlijk wel schattig dat ze haar oma uitzwaait met een oerbrabants Houdoe!
     
  13. MamaMars

    MamaMars Niet meer actief

    Zelfde hier. Ze kent sinds kort ook houdoe, erg schattig.
    Daarnaast ben ik er zelf heilig van overtuigd dat ik hardstikke abn spreek, maar blijkbaar zijn er een hoop dingen die typisch brabants zijn, waarvan ik zelf overtuigd ben dat dat ABN is, ook al begrijpen mensen van boven de rivieren dat niet. :)
    De vader van mijn kinderen komt uit Amsterdam, en zo zijn er dus wat dingen die hij niet begrijpt.
    Dingen als hedde gij, witte gij etc zeg ik zelf eigenlijk nooit, behalve als ik wat gedronken heb, maar dat zullen de kinderen dus ook niet oppikken.
    De zachte g kan ik echt niet helpen, ik KAN hem gewoon niet anders, krijg dat echt mijn strot niet uit. Brabants zit in mijn bloed, dus dat valt onder aanleg.:p Moet ook eerlijk toegeven dat ik er eigenlijk nooit op gelet hebben wat voor g mijn dochter heeft, dus dat zal wel zacht zijn, anders was het me wel opgevallen. ;)
    Ik leer ze dus niet bewust abn of brabants, maar simpelweg zoals ik denk dat het hoort, en dat wisselt dus tussen abn en brabants.
     
  14. Thyrza89

    Thyrza89 Actief lid

    1 jan 2010
    403
    9
    18
    Deze mama spreek bijna altijd dialect..
    VInd het zo lastig! Wil graag dat mijn kinderen ABN kunnen, maar hoe gaan we dat aanpakken.. :)
     
  15. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Mijn vriend spreekt altijd gewoon Nederlands tegen ons meisje, ik spreek Nederlands/Drents/Gronings. Mijn ouders praten ook Gronings tegen m'n dochter.

    Tja, we wonen hier nu eenmaal, vind het dus normaal dat ze opgroeit met dialect. Heb zelf nooit moeite gehad met omschakelen naar Nederlands of Engels, als mensen dat tegen mij spreken, ga ik automatisch schakelen. Maar bij familie kan ik dus geen NL spreken, die spreken allemaal dialect :)
     
  16. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik vind heel plat praten met het verdraaien van woorden iets heel anders als een kind een tweede taal op correcte manier bijbrengen. Ik zie persoonlijk dialect niet als een aparte taal.
     
  17. wendyw80

    wendyw80 Fanatiek lid

    8 jan 2009
    2.189
    24
    38
    zeeland
    Wij proberen ons dochtertje Abn mee te geven maar als rasechte zeeuw en brabantse ontkomen we er niet aan om bepaalde woorden in dialect te zeggen.
    Mijn schoonouders zijn echte zeeuwen en praten eigenlijk alleen maar zeeuws tegen mijn dochertje.
    Mijn ouders komen uit brabant en daar hoort ze weer brabants.
    Wij zeggen altijd ons dochtertje wordt 3 talig opgevoed:D
     
  18. Sisa

    Sisa VIP lid

    13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Wij voeden ons kind geheel in het dialect op (maastrichts). We spreken het hier thuis, onze hele familie en vriendenkring spreekt het, dus voor ons was het geeneens een punt van discussie. Mijn man en ik spreken (uiteraard) ook ABN, tussendoor spreken we ook woorden en zinnen in het ABN tegen haar. Zo kent ze nu al heel veel woorden in beide varianten, gaat perfect. Ik verwacht dat ze straks ook gewoon nederlands maar ook volledig maastrichts spreekt.
    Op het kdv wordt ook dialect én ABN gesproken, ze leert dus spelenderwijs de taal en ook het dialect.
     
  19. kimke77

    kimke77 Bekend lid

    24 feb 2009
    526
    0
    0



    Mestreech is neet laank mer waal breit:D

    Ick kom oet Limburg, mien man oet Utrecht en veer wonen noe in Brabant. V´r kalle allebei Nederlands taege os zoon, mer ich num ´m waal mien klein batteräöfke en vötje. Zoe houd ich ´t toch nog ´n bietje d´r in :D.
     
  20. kimke77

    kimke77 Bekend lid

    24 feb 2009
    526
    0
    0

    Tuurlijk, waar ik vandaan kom, spreekt ook iedereen dialect. En reken maar dat iedereen ook prima Nederlands leert spreken. Is niet verwarrend, wordt er met de paplepel ingegoten. En dat er af en toe wat dialect door het Nederlands wordt gegooid is toch niet erg? Dat maakt die streek ook die streek, vind ik.
     

Deel Deze Pagina