Wel of geen dialect leren??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Storm, 19 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mijn man is een Zeeuw en bij hem thuis spreken ze ook Zeeuws. Mn man spreekt bij ons thuis nederlands maar als hij moe is, of er zijn veel zeeuwen praat hij ook dialect. Ik neem dus ook aan dat ons meisje later ook zeeuws gaat leren.
     
  2. babyhope

    babyhope VIP lid

    23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    hahha leuk topic..

    mijn vader en broer zijn in weert(limburg geboren.
    mijn moeder en ik allebei in helmond..
    paps praat limburgs bij familie en thuis abn.
    mam en ik praten plat helmonds..
    dus wa zee-de gij? hedde gij da gezien?? en die dingen..
    ik heb nu een angolese vriend die praat abn en portugees.
    dus hier word dadelijk portugees en abn gesproken. sorry vind het er totaal niet uitzien als mijn dochter (halfbloedje) hetzelfde als ik en mijn moeder ga praten haha
    nee nee echt niet. ik heb mijn moeder al gewaarschuwd dat ze straks op haar taal moet letten.
    maar dat vond ze niet zo leuk hahaa!! en toch wil ik het niet hebben, bijvoorbeeld een woordje tussendoor oke maar niet dat ze het zelf ook gaat spreken hoor..
     
  3. Storm

    Storm Niet meer actief

    Maar dialect is geen verdraaien van woorden. Wordt vaak gedacht dat het een verbastering is van de nederlandse taal, maar dat is niet zo. Het zijn gewoon de 'talen' die in het oude Nederland in die streken gesproken werden. Alleen toen de handel en wandel op gang kwam en alle deelstaatjes samengevoegd werden tot wat nu bekend staat als Nederland hebben ze de taal die nu bekend staat als algemeen Nederlands tot voertaal gemaakt om te zorgen dat iedereen elkaar kon verstaan. Voor hetzelfde geld had iedereen nu drents, limburgs, zeeuws of tukkers gesproken.

    Maar ik denk dat mijn zoontje en straks de tweede ook wel een deel dialect mee gaan krijgen en het uiteindelijk ook wel over zullen nemen. Mijn ouders spreken het, mijn schoonvader kan gronings, mijn schoonmoeder spreekt twents. (als ze wil). Hier op het KDV wordt ook veel in dialect gesproken.
    Dat kinderen moeite hebben met omschakelen denk ik niet. Ik heb dat tenminste nooit gehad. Het enige dat ik wel heel moeilijk vind is inderdaad AN te spreken tegen bv mijn familie, maar soms moet dat wel omdat er nogal wat familie uit het westen bij is gekomen. :)

    Maar het zou toch eigenlijk jammer zijn als die streektalen verloren zouden gaan?
     
  4. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.070
    308
    83
    verpleegkundige
    dat bedoel iech, de geis toch dien täöl dee ste mit eederein kalls neet verleere. Mien maedsje is mijn pröpke. Menne jong is men batteräöfke.
     
  5. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Wel ´grappig´ eigenlijk, mijn man heeft al verschillende keren een opmerking gehad wanneer het in het openbaar wat Turks sprak tegen onze dochter ('We zijn hier in Nederland hoor!') maar een dialect waar de helft van Nederland ook niks van begrijpt is wel leuk/goed/toegestaan.
     
  6. mamadolly

    mamadolly Actief lid

    16 aug 2008
    425
    0
    0
    Mijn man en ik zijn beide drents maar ons zoontje krijgt van huis uit gewoon abn mee. Hij leert bij z`n opa`s en oma`s wel drents, want hier wordt meestal niet anders gesproken dan alleen drents. (hoewel ze wel eens een slag abn proberen hoor..haha)
    Vooral mijn man hamert er heel erg op dat hij abn leert. Juist omdat hij dit zelf van huis uit niet mee heeft gekregen.
    Eerder was dat geen probleem, maar nu hij ouder is en een baan bij de overheid heeft wil het wel eens een obstakeltje zijn.
    Ik kan zelf gelukkig heel makkelijk overschakelen van enorm plat naar netjes abn.
    De bedoeling is om er straks ook engels bij op te pakken.
     
  7. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.070
    308
    83
    verpleegkundige
    Tja Turks is nu eenmaal geen dialect dat in een bepaalde streek van Nederland wordt gesproken. Maastrichts hoort bij Maastricht. Fries hoort bij Friesland. Drents bij Drenthe. Turks bij...... Turkije.
    Alhoewel ik vind dat als je man tegen je dochter Turks praat, hij daar eigenlijk niet over aangesproken hoeft te worden. Tenzij dat het zo gebeurt dat mensen het storend kunnen vinden omdat zij erbij betrokken worden maar het niet kunnen verstaan. Dan heb je gewoon ABN te spreken vind ik. Ook wanneer het een dialect betreft.
     
  8. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja daarom, maar mensen kunnen zo enorm zeiken terwijl de meeste mensen die ons erop aan spreken zelf niet eens correct Nederlands spreken of denken dat een dialect (in onze omgeving dan plat Rotterdams) abn is.. Onze dochter zal perfect Nederlands leren spreken naast wat Turks wat ze van haar papa leert. Maar veel mensen spreken zo ontzettend plat Nederlands zonder dat ze het uberhaupt doorhebben en soms niet eens anders kunnen..
     
  9. Storm

    Storm Niet meer actief

    Nou, van mij mag het hoor. :D
    Onderling is het toch geen probleem? Waar mensen al niet over kunnen vallen. En tegen mij mogen ze ook best Turks praten, ze zullen alleen geen antwoord krijgen. Ik versta het best, maar begrijp er niks van :p.
     
  10. cookiediva

    cookiediva Actief lid

    6 mrt 2009
    309
    1
    16
    Ik vind het juist mooi dat je dochter tweetalig wordt opgevoed, en dat je man iets van zijn cultuur doorgeeft aan haar.

    Maar zo zie ik het ook met dialect spreken. Dialect is niet 'plat Nederlands' waarin woorden worden verdraaid. En een zachte g is ook geen kwestie van 'wel of niet aanleren', het is gewoon wat historisch zo gegroeid is. En in ieder geval niets minderwaardigs, integendeel, het is cultureel erfgoed om trots op te zijn.
    Wij spreken daarom met onze zoon bewust uitsluitend dialect. Het is onderdeel van de streek waarin hij opgroeit en van wie wij zijn. Ik ben ook in het dialect opgevoed en opgegroeid, en ik spreek uitstekend ABN. Ik kan de twee heel goed van elkaar scheiden en heb van beide voordeel. Dialect spreken schept een band met een bepaalde bevolkinsgroep, wat kan daar mis mee zijn? (En nee, mensen die dialect spreken zijn niet achterlijk of dom, zoals helaas vaak beweerd wordt).

    Ik kom helaas wel hele hordes mensen tegen die dialect spreken tegen kinderen en dan ieder derde woord in de zin in (slecht) Nederlands spreken. Dat vind ik pas echt een gruwel. Je spreekt dialect of ABN, maar ga het alstublieft niet mixen, want dan spreekt je kind uiteindelijk geen enkele taal fatsoendelijk.
     
  11. tulip

    tulip Niet meer actief

    in mijn geval zijn de woorden soms totaal anders, maar buiten dat is het idee toch hetzelfde. Op het kdv (in een andere plaats) wordt het dialect zoals wij dat doen helemaal niet gesproken, dus daar praat ze ook ABN. Ik zie er geen enkel probleem in, aangezien onze dochter dus nu al het verschil ziet tussen de opa's en oma's.
     
  12. kimke77

    kimke77 Bekend lid

    24 feb 2009
    526
    0
    0

    :D ;)

    En eh...iemand die opgroeit met dialect, leert automatisch schakelen tussen de twee. Dat er af en toe een streekwoord/dialectwoord door het ABN gaat, dat is toch niet erg? Ik vind het zelf wel charmant! Elke streek zijn woorden en uitdrukkingen, het heeft wel wat.
     

Deel Deze Pagina