OVer een aantal weken ga ik een weekje naar Center Parcs. Nu wil ik daar natuurlijk uitgebreid gaan zwemmen met mijn zoontje. Maar wat heb ik hier allemaal voor nodig?!
Toen mijn zoontje zo klein was ging ik vaak maar kort zwemmen, half uurtje. Het is snel te koud en vermoeiend. Ik ben ook iemand die voor safe gaat en dus snel (te) veel mee neemt.. Zwembroekjes 2x 1 of 2 hydrofielen (afdrogen) Flanellen doek (droog en schoon op aankleden) Omslagdoek (als je uit het water komt) Verzorgingsproducten Schone kleding Luiers Eventueel voeding en fles (en heet en koud water) Eigen kleding, zwemkleding, handdoek, verzorgingsproducten Veel plezier!
Het wordt aangeraden pas te gaan zwemmen als je kindje 3 maanden oud is. Voor die leeftijd kunnen ze hun warmte nog niet goed genoeg vasthouden in het water. Maar zwemmen met je kindje is echt heel leuk! Wel behoorlijk inspannend voor ze de eerste keren, maar je zal zien dat wanneer je regelmatig gaat zwemmen met je kleintje ze er snel aan wennen! Wij gingen vanaf 3 maanden ieder weekend, in het begin maar een half uurtje, na 3 maanden zaten we op anderhalf uur! Toen ging het mannetje al trappelend en brabbelend in zijn zwemband op eigen kracht tussen ons op en neer! Echt superleuk!
Officieel mag je gaan zwemmen als kindjes hun eerste spuitjes hebben gehad. Ik ben met C. ook met 3 maanden gaan zwemmen, maar eigenlijk was ze nog veel te jong achteraf. Een kindje van 3 maanden heeft al genoeg aan pootje baden. Wil je toch gaan zwemmen, houd het dan bij een kwartiertje, maar dat is mijn mening hoor.
Voor een kindje van 3 maanden is het in centerparcs wel redelijk koud. Meeste centerparcs parken hebben ook een les babyzwemmen. Dan is het zwembad en water meestal verwarmd. In een koud zwembad zou ik het op die leeftijd (zeker als het de eerste keer is) een kwartiertje doen. Een baby kan snel ongemerkt onderkoelt raken. Dus ik denk dat uitgebreid zwemmen niet zo een goed idee is. Ik zou mee nemen: Een badcape voor als je kindje uit het water komt en 1 of 2 hydrofielen om mee af te drogen. Als je klaar bent met zwemmen en je blijft nog in het zwembad zou ik je kindje gewoon aankleden. (Of alleen een romper als dat warm genoeg is). Verder natuurlijk zwemluiers en gewone luiers. Voor een kindje is het ook wel fijn om het chloor even af te spoelen dus ik douche altijd even met mijn zoontje na afloop met een beetje zwitsal. Owja even voeden na het zwemmen is voor kleintjes ook fijn wat zwemmen is zo vermoeiend op die leeftijd. Dus in geval van flesvoeding daar spullen voor meenemen. (Ik geef borsvoeding en ik ga na afloop altijd even met mijn zoontje in zo een kleedhokjes zitten)
Let er trouwens wel op dat zwemluiers dus wel plas door laten (anders krijg je zo'n gigantisch volgezogen luier in het water haha). Dat je dus rekening houd als je in het huisje al omkleed dat ze dan wel natte kleertjes kan krijgen als ze plast en jij een natte schoot als je haar op je schoot hebt hihi.
Vaccinaties is niet nodig hoor. Vanaf 3 maanden is een mooie leeftijd, maar wel met een extra verwarmd bad. In een normaal bad hield onze vent het 10/15 minuten vol en daarna had hij het echt koud. Wat ik meeneem: Zwemluier (2 wegwerp) en zwembroekje (eventueel) Twee hydrofielen om af te drogen Een badcape (ook het zwembad in meenemen om hem warm te houden tussen het zwemmen door) Schone normale luier Makkelijke kleertjes ivm aan en uitkleden, ik had hier een zacht joggingpakje, alles is toch klammig Een zwemband om in te drijven Iets te eten (borst of fles) En niet de zwemluier te vroeg aandoen, ze laten wel gewoon urine door
Het is wel vroeg, ik zou dus vooral de kinderwagen(bak) meenemen en zorgen dat je zoontje kan slapen. Zwemmen zal hij niet lang volhouden.
ow dank je wel voor alle tips!!! Ik kijk er al heel lang naar uit om te gaan zwemmen met mijn babytje! We hebben een center parcs met tropisch zwembad, dus meestal is de temp daar wel goed!! ( ok dat was vroegr zo, toen ik zelf als kleintje daar heen ging) waar kan ik die zwemluiers kopen? gewoon bij de kruidvat ofzo? en daarover doe je dan een gewoon zwembroekje? en wat voor drijfding moet je hebben dan? Zo'n rondopblaasding zekr?
Zwemluiers kan je kopen bij de kruidvat of van huggies. Zo een zwemband heb je niet nodig denk ik want hij moet er wel een beetje in kunnen zitten.
Zwemluiers kan je idd bij het kruitvat kopen, trekpleister, etos. Ik vind zelf die van het kruitvat erg fijn en die van huggies. Is wel persoonlijk welke je fijn vind en welke niet. Ik vond bij deze 2 dat ze goed aansloten, ik had geen brede baby's haha. Zo'n zwemband waar ze in kunnen zitten kan je halen bij een babyzaak, maar in het begin konden onze beebs er nog niet goed in blijven zitten. We hebben ze er dan altijd een beetje opgelegd zodat ze er goed in bleven en ze er niet uit vielen. Ze zakken dan met hun kontje erin zeg maar.
@MammavanJordy: hahah mijn kindje is ook niet zo breed dus dan zal ik ook maar even bij de kruidvat gaan kijken naar de zwemluiers! Lijkt me echt super leuk! Maar moet nog ffies wachten tot het zover is
ik heb vandaag van die zwemluiers gekocht. Zijn wel vanaf 6 kilo... en dat is mn zoon nog niet Maar we gaan pas over 2 maanden weg
Dan is je zoontje al bijna 5 maanden dat is al een heel verschil met nu. Wij zitten momenteel in centerparcs en mijn zoontje van bijna 5 maanden en vindt het zwemmen geweldig. Hij gaat wel al elke week zwemmen dus is wel al meer gewend aan het water. Wij hebben deze babyfloat gekocht: http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/00003960152443/T/340x340/C/FFFFFF/url/babyfloat-wehncke-76x76.jpg. Deze is voor kindjes tot 1 jaar, die gele die je vaak ziet is vanaf 1 jaar en is echt nog veel te groot bij 5 maanden. Hij zit goed stevig in de band en vindt hem erg leuk dus zeker de moeite waard. Verder misschien handig om een keertje het zwemmen uit te proberen bij een zwembad in de buurt, zodat het wat minder vreemd is gezien je zoontje ook al in een vreemde omgeving zit.
Hai Anna, dank je wel voorr de tips!!! Is idd een goede tip om eerst eens een keertje te proberen Welke center parcs zit je? Geniet er van!