Ervaring met zonwerend HR++glas? Of toch rolluik of screen?

Discussie in 'De lounge' gestart door vlinderCN, 14 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Wij gaan een dakkapel laten plaatsen waar de zon rond het middaguur op staat en het in de zomer dus heel warm wordt.
    We vinden rolluiken lelijk (maar kijken er zelf niet tegenaan want zijkant) en ongezellig zo donker en als je dan savonds rolluik openzet voor frisse lucht heb je sochtends weer geen verduistering. Dus dachten we een zonwerende coating en nog plissé met zo'n aluminiumlaag (qua prijs komt dat op zelfde neer) of nog een optie is screens maar daar heb je ook gordijnen bij nodig en die optie wordt dan veel duurder.

    Ervaring met zonwerend glas en werkt het?
     
  2. Annie24

    Annie24 Fanatiek lid

    2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Hier hr++ glas alleen zonder zonwerend gebeuren en een screen. Raam is 6meter breed en 3 meter hoog. Het 1e jaar zonder screens werd het 34 graden in huis, maar dat was bij iedereen in het blok dus ik denk dat hij niet hoger kon. Nu met screens 31 graden, maar zo voelt het niet.

    Door de goede isolatie koelt het ook niet af. Fijn in de winter, maar minder in de zomer.

    Ik weet niet of je dat hr++ glas zo kan kopen met zonwerend laagje, maar bij ons werd er tijdens de oplevering 6 jaar geleden gezegd dat er ruimte moest zitten tussen de raambekleding en het raam en er geen folie op mocht omdat anders het raam de warmte niet kwijt kan en er kans is dat het raam stuk gaat.

    We hebben in de zomer de zon van ongeveer 12 uur tot hij onder gaat op dat raam staan.
     
  3. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Het is een speciaal soort glas dacht ik, niet echt een folie, wordt i.i.g. zo geleverd door dakkapelboer dus ik denk niet dat het dan gevaarlijk is (we gaan nog kijken) .
    Maar als ik het goed begrijp ben je dus niet enthousiast over screens? Omdat het niet kan afkoelen, bedoel je dan savonds? Want kun je deze dan niet omhoog halen?
     
  4. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.886
    16.244
    113
    Geen screens nemen hoor! Hier hebben wij die ook, het scheelt misschien een paar graden maar meer ook niet. Wij hebben trouwens de helft van de slaapkamers en in de woonkamer de zon pal op het zuiden.

    Ik zou dan echt voor rolluiken ga daar hoor en lees ik veel betere verhalen over om kamer koel te houden.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  5. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.552
    7.367
    113
    Wij hebben zonwerend glas in een lichtstraat, het werkt wel, maar ik vind de felheid van de zon wel vervelend, doordat we er geen raambekleding voor hebben schijnt hij nog wel eens recht in je gezicht.

    Er werd ons wel gezegd dat de zonwerende kracht in de loop van de jaren afneemt.

    Daarnaast hebben we op de bovenverdieping rolluiken op de zuidkant. Echt super! Als het warm is zet ik de rolluiken op een klein kiertje met het raam open, wil prima. In de winter ook heerlijk warm, een luchtlaag aan de buitenkant van het glas scheelt echt.

    En in de zomer is het ook echt donker op de slaapkamers, dat vind ik (,,vooral voor de kinderen) wel erg fijn.
     
  6. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    De felheid maakt me niet uit want er komen nog gordijnen bij maar dat de functie afneemt is wel kwalijk :( ik.ga dat navragen bedankt voor de tip.

    Ja met kleine kinderen vind ik die rolluiken ook nog wel oke maar als ze ouder zijn en alleen op hun kamer gaan zitten dan is t of donker of helemaal open..of hebben jullie er ook gordijnen voor? Kan me voorstellen dat pubers dat wel fijn vinden :D
     
  7. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.715
    1.526
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou gaan voor rolluiken , ook nog eens een goede inbraakpreventie!Een huis met rolluiken blijft veel koeler als alleen hr++ glas met zonwering en screens. Mijn moeder heeft al tig jaar rolluiken en daar waar het in mijn woonkamer 29graden was in de zomer was het bij haar 22graden....slaapt echt een stuk fijner.Evt overgordijnen of inbetweens voor de privacy op de kamers.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  8. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.552
    7.367
    113
    Wij hebben fijne Luxaflex (van die jaloezieën) voor de ramen en overgordijnen. Die laatste laten wel licht door, als het echt donker moet doen we de rolluiken wel naar beneden ;)

    Maar dat ziet er al een stuk gezelliger uit dan een kaal raam ja! En dat geeft overdag ook wat privacy wat betreft inkijk van buitenaf.
     
  9. Annie24

    Annie24 Fanatiek lid

    2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Ik ben wel tevreden over de screens, want het wordt niet zo heet als zonder. Het kan alleen niet afkoelen door de goede isolatie. Het huis is nu 6 jaar oud en was toen nieuwbouw. In de winter is het fijn die goede isolatie, want ik stook heel weinig (vloerverwarming gaat 2x per week aan en staat standaard op 20 graden, maar zo laag komt het nooit in huis),maar door de isolatie blijft de warmte hangen in de zomer en dat is vervelend. Komt ook mede door het grote raam. Zodra de zon er op staat is het gelijk 2-3 graden warmer en dat gaat niet weg.

    Rolluiken konden hier niet, want 6 jaar geleden zaten we nog aan de architect vast en die keurde rolluiken af en alleen screens werden toegestaan. Moeilijk uit te leggen, maar onze eengezinswoning hoort bij een vve complex en daardoor konden en kunnen we niet zomaar iets veranderen aan de buitenkant.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  10. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Vraag me nu wel af of je dat probleem dan ook niet met rolluiken hebt (dat het niet kan afkoelen)..?
     
  11. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Rolluiken! Als je ramen neemt die naar binnen open kunnen, zet je snavhts gewoon t raam open achter je rolluik. Evt alleen de gaatjes of je rolluik gedeeltelijk open en je hebt snachts frisse lucht maar wel donker
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  12. Onje

    Onje Niet meer actief

    Het simpele zonwerende glas gaat je niet helpen. Plissé gordijnen zitten officieel te dicht op je glas waardoor je een thermische breuk kan veroorzaken. Je zal ze dan een stukje verder van je raam moeten plaatsen. Je kan ook gaan voor isolatieglas in welke vorm dan, wel of niet zonwerend, met plissé (of iets anders) tussen je glas in.
     

Deel Deze Pagina