net 2 jaar: zindelijk worden of nog te vroeg?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Annemeis, 26 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Dag dames,

ons meisje is net 2 jaar en gaat al een keer of 4/5 per dag op het potje of op de wc maar eigenlijk komt er dan nooit iets. Wel geeft ze aan dat ze moet poepen of plassen maar vaak is het dan al te laat.
    Vandaag rond laten lopen zonder luier, ze zegt dan: o, plas! En laat het dan meteen lopen. Ze loopt dus niet naar het potje.

Na 3 vieze onderbroeken maar met de billen bloot laten lopen.
    Ze heeft in de tuin 5(!) plasjes gedaan in 5 kwartier tijd. Dit vind ik heel lastig, is ze op deze manier wel zindelijk te maken? Waarom zou ze 5 plasjes in 5 kwartier moeten doen? Kan ze het nog niet ophouden tot een grote plas?

Wat vinden jullie? Doorzetten of over een maand weer proberen? Het zou fijn zijn als ze zindelijk is voordat ze na de zomervakantie weer naar de gastouder moet (over 7 weken) maar ik wil er ook geen druk achter zetten.

Hoe deden jullie dat? Hoe oud was je kindje? Hoe lang duurde het voordat het goed ging?

alvast bedankt!

2. tuc

tuc Niet meer actief

Die kleinere plasjes is normaal n het begin hoor..zo leren ze juist de controle over de blaas te krijgen. Dat lukt niet in 1 keer vandaar die kleine plasjes. Ik zou zeker doorgaan zo..je zult zien dat ze er vanzelf langer tussen laat.

3. Balou

Balou Fanatiek lid

27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Ik vind net 2 jaar erg vroeg om al zindelijk te "moeten" worden. Ik zou nog even wachten.
    Onze zoon zoon is nu sinds 2 maanden helemaal zindelijk, hij is nu 3,6 jaar. En dat is uit zich zelf eigenlijk gegaan. Heb de luier gewoon af gedaan en hem laten lopen, hij heeft die dag 3 x een schone broek en onderbroek moeten hebben en dag 2 heeft hij 1 x in de broek gepoept. Vanaf dag 3 was hij zindelijk, ook s'nachts. Sommige mensen vinden dit misschien laat maar hij was er niet eerder aan toe.
    Bij onze dochter ging het net zo en was ook rond deze leeftijd "pas" zindelijk.

4. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Balou, waarom zou dat te vroeg zijn? Je moet niet naar leeftijd kijken maar naar het kindje zelf. Kan ie praten en dus aangeven als ie moet plassen en poepen? Dat is oa belangrijk en neit de leeftijd. Zoontje is zindelijk geworden met 26/27 maanden. Dus ook net twee.

Die vele kleine plasjes zijn idnerdaad normaal. Inmiddels nu een maand verder en hij doet een paar grote plassen per dag in plaats van een heleboel kleine plasjes. Dat gaat allemaal vanzelf.

Als je denkt dat ze het begrijpt, kan aangeven en er aan toe is kun je zeker beginnen en je nie tlaten tegen houden door haar leeftijd. Denk je dat ze er nog niet aan toe is, niks van de po/wc moet hebben etc kun je het nog even laten.

5. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Als je het ziet zitten zou ik doorgaan. Ik heb het ook geprobeerd, maar ze werd ziek, huilde om haar luier op een gegeven moment. Toen ben ik maar gestopt. Dat vond ik een beetje te sneu. Nu heeft ze zelf de pop zindelijk gemaakt:) dus ik ga over een paar weken nog een keer beginnen. Mijn zus heeft beide kids rond 2 jaar zindelijk gekregen. Succes!

6. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113

dat klopt, en als je naar dit kindje kijkt is het er blijkbaar nog niet klaar voor. Ik vind het ook erg vroeg! Het gaat er ook zeker niet alleen om of ze kunnen praten, het gaat ook om het kunnen aan komen voelen, ophouden en dit vooraf naar de ouders communiceren. En dat gaat blijkbaar nog niet. ik zou nog even heeeel rustig aan doen, als je er nu druk achter gaat zetten heb je de kans dat het een heel negatieve ervaring wordt voor je kindje, en dan ben je verder van huis. Succes!

7. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Net heeft ze een uur op de wc gezeten en er kwam niks. Doe ik de luier om en meteen doet ze een plas. Ze vindt het erg leuk om op het potje of de wc te zitten maar verder komt het niet. Kga ze gewoon een paar keer per dag erop zetten en verder zien we het wel. Heeft vandaag 6x naast het potje geplast totaal en niks erin. Ze kan al wel heel goed praten en wil mmeteen een schone luier als ze gepoept heeft. Maar ze is gewoon niet onder de indruk als ze in haar broek plast.

8. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Ik vind het niet leeftijd gebonden maar kind gebonden. Mijn dochter was met 22 maanden zindelijk (overdag) Wou zelf geen luier meer aan dus besloten die af te laten. De eerste week veel ongelukjes gehad, daarna had ze het door. Ik zou het nog even aankijken

9. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Ik kan daar niet over oordelen of het te vroeg is voor dit kindje. Mijn zoontje liet ik al geregeld de luier uit ivm erg gevoelige huid. De teee weken voorafgaand aan dat hij zindelijk werd heeft hij zoveel plasjes op de grond gedaan. Maar ik nam het voor lief omdat een luier om hem zoveel pijn deed. Geen twee weken later ging hij gewoon op het potje erwinl hij er niets van moest hebben. En dit dus ook op 2 jarige leeftijd. Ik twijfelde wel of ik moest doorzetten maar ben blij toe want sindsdien is hij dag en naht zindelijk. Hij is nu 27 maanden.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zoon 23 maanden, in 10 dagen
    dochter 24 maanden, in drie dagen (maar wilde niet poepen op de wc... was wel zindelijk maar vroeg een luier)
    waarom zou dat te vroeg zijn?

11. misa

misa Niet meer actief

Hier hebben we het net voor haar tweede verjaardag ook geprobeerd en precies hetzelfde verhaal. Wij hebben het na 2 dagen gestopt. 1 of 2 weken lang elke dag zo vaak plassen en zoveel ongelukjes... Dat kan vast anders. ;) We wachten nog wel even en proberen het over twee maandjes nog eens.

Onze zoon was nog net geen 2,5 jaar en was in een ochtend zindelijk...! ;) :)

12. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    wij hebben het ook zo gedaan... blote billen laten lopen en op t potje als ze moest...
    Ging wel eens mis... geen probleem van maken "kan gebeuren" ...;)
    Op n gegeven moment plast ze op t potje en dat is natuurlijk een klein feestje (liedje zingen, dansje doen samen etc.) ...
    Maar vooral geen druk erop leggen... (niet over 7 weken moet ze zindelijk zijn :()
    T gaat wel al of t gaat nog niet.. no pressure!

13. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    In niet te jong hoor, onze dochter was ook vroeg zindelijk.
    De vraag is alleen of je kind er aan toe is, dat heeft niets met leeftijd te maken.

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mijn zoon is 23 maanden en gaat al lange tijd een paar keer per dag op de wc. Als zijn zus gaat wil hij ook vaak en zowizo 's ochtends en voor het slapen en bij het verschonen gaat hij op de wc en plast dan bijna altijd. 's ochtends vroeg roept hij me wakker, "mama plas!" toch laatst voor het eerst zn luier ook uitgelaten en toen plaste hij in een half uur 2x de bank nat dus toch maar weer een luierbroekje aan.

15. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Dank voor de reacties.
    Toch veel kinderen die met 2 jaar al zindelijk zijn dus.
    Laat ze morgen (bij mooi weer) maar weer buiten spelen zonder luier en dan zie ik vanzelf wel of ze een keer het potje pakt.

16. Balou

Balou Fanatiek lid

27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Ik ga uit van mijn eigen kids toen ze net 2 waren en dat was voor hun te vroeg. Mijn kids gaven aan dat hun luier nat was en toen heb ik de luier af gedaan.
    Het ene kind is het andere niet he.

17. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Hier met 20 mnd begonnen. Zij begon steeds met uitkleden en luier uit. Ze wilde dan ook geen luier meer om.
    Thuis zegt ze wel wanneer ze moet of ze rent naar haar potje. Als ze dwars is moet ik haar erop zetten met veel protest.

Op de opvang geeft ze niks aan en doet ze gewoon de plasrondes + extra tussendoor. Ze blijft wel droog :)

18. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Onze oudste was 26 maanden. Hij is zindelijk geworden in de kerstvakantie. We konden hem toen een week thuis houden en alle tijd besteden aan het plassen/poepen op het potje.

In het begin veel kleine plasjes en iedere 10/15 minuten heen moeten. Inmiddels ruim een half jaar verder en hij laat er met gemak 2/2,5 uur tussen. Ben blij dat we er toen hebben doorgezet (ook al moesten we veeeel schoonmaken en wassen de eerste dagen)

19. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ons zoontje plast en poept al een paar weken elke dag op het potje maar nog steeds geeft hij het niet zelf aan. Hij is vaak in de ochtend droog en plast op potje. Hij heeft meerdere dagdelen zonder luier in onderbroek gelopen maar dan plast hij alleen als hij erop gestuurd word en verder alleen maar ongelukjes. Nu luierbroekje aan en belonen met stickers plakken elke keer als hij plast en poept. Vanochtend had hij op zijn verzoek (hij wilde een sticker plakken en moest daarvoor eerst dus plassen) geplast en daarna liep hij nog even in zijn blote billen rond. Ik zag dat hij moest poepen en had er al even voor op potje gezeten (10 sec) maar hij wilde niet. Ik denk 2 minuten later zie ik dat hij moest poepen en hij liep uit zichzelf naar het potje, gaat erop zitten en poept. Dit heeft hij dus niet met luier en onderbroek zonder luier aan. Ik denk dat hij het misschien nodig heeft om een paar momenten in zijn blote billen te lopen en zonder dat hij wat uit moet doen op het potje kan gaan zitten als hij moet. Weet het ook niet maar ik vind het de moeite van proberen waard. Vooral omdat hij al best lang regelmatig op potje plast en poept. Vind hem niet te jong en hij weet precies wat hij moet doen alleen moet hij het zelf goed aan gaan voelen en er ook mee komen. Zet er verder geen druk achter en als hij niet wil dan hoeft hij ook niet. Maar ik merk nu wel dat het sticker plakken en belonen wel werkt.

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Maar wat is de functie van het stickers plakken? Ik bedoel, een kind word toch wel zindelijk als het er klaar voor is, dan is onderbroeken en geen luier meer aan toch genoeg beloning? Als het kind nou bijna 4 is en het wel kan maar niet wil, dan lijkt het me dat je een andere manier gebruikt als bij een normale situatie waarin het kind toch genoeg beloning krijgt uit het feit dat het goed lukt. Want als het dan een ongelukje heeft, dan mag het geen sticker, en het baalt al want natte onderbroek, mama mopperen, speelgoed nat, omkleden....

Deel Deze Pagina