Wel of geen fietshelm?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Rosao, 2 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wel of geen fietshelm

1. Ik gebruik wel een fietshelmpje

2. Ik gebruik geen fietshelmpje

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Even dan over die voorzichtigheid ;)! Al die dingen zijn enkel adviezen -> bedje laag opmaken, geen zeiltjes, niet op de buik, traphekjes, wanneer bijvoeding, waneer uit wandelwagenbak, hoe lang in maxi cosi, gordels vast maxi cosi al zit je niet in de auto, wanneer vaccineren & welke vaccinaties, geen dekbedje, etc -> al die dingen zijn enkel adviezen.

Ik vind best dat ze een helm op de fiets als "dringend"advies naar voor mogen brengen, maar ik zou het dus niks vinden als ze het gaan verplichten.

Net zoals ik het niks zou vinden als ze mij zouden veplichten om de kinderen plat op de rug te laten slapen, volgens het rvp in te laten enten, met 3 maanden te beginnen met bijvoeding, dat vind ik allemaal prima als ze het adviseren, maar ik mag daar gelukkig zelf als ouder over beslissen, ze geven alleen advies maar het is geen verplichting ;) zo zou ik dat dus graag zien met de helmpjes ;)!

2. pixie

pixie VIP lid

30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    niemand had het hier over verplichten.
    maar goed.. bedankt Dees voor je link. ik heb het in mijn favorieten gezet voor als het zover is.
    Ik vind namelijk veiligheid (voo zover IK het kan beinvloeden) wel belangrijker dan hoe stom het eruitziet.
    ja ja ik ben hypocriet want ik draag ook geen helm.. maar ja het is MIJN eigen keuze.. mijn kind heeft dat (tot bepaalde leeftijd onbewust van gevaren en gevolgen) nog niet op zo'n jonge leeftijd! Tot de tijd dat mijn kind het zelf kan inschatten bepaal ik het!
    Ik had ook een helm tot mijn 9e! NOOIT uitgelachen..maar vond zelf stom dus!!

3. polleke2210

polleke2210 Actief lid

3 jul 2008
    149
    0
    0
    Leeuwarden
    @ Bolbuikje.. Ik word toch echt liever uitgelachen met mijn gehelmde baby, dan dat ik een baby met ernstig hersenletsel heb.. Wat is er nou belangrijker?

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hm nooit echt over nagedacht maar ik denk dat ik voor mijn zoontje wel een helm ga gebruiken. Vele malen veiliger denk ik. Zeker in Amsterdam.

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hoe doen mensen dat trouwens zonder fiets? Het ding is hier echt onmisbaar! Met OV of de auto? Sportief :(

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Tot nu toe deed ik alles lopend of met het ov. En idd met de auto als we verder moeten of veel nodig hebben oid.

Denk dat ik toch maar een helm ga kopen. Denk dat ze die bij halfords ook wel hebben. Stom alleen dat ik daar niet aan dacht toen ze de 20% korting gaven...haha...

Als ik trouwens naar de resultaten kijk van de poll vind ik wel dat er maar weinig mensen een helm gebruiken. Ben het helemaal met polleke eens, beter uitgelachen dan een kind met hersenletsel!!

7. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Totaal off-topic, maar om sportief te zijn heb ik een paard en loop ik hard, daar heb ik geen fiets voor nodig. Niet iedereen woont in de stad met een supermarkt op de hoek. Ik moet daar 4 kilometer voor fietsen (voor de oppas 6 km, de dichtstbijzijnde stad 20 km...)en dan is een auto best handig!

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik fiets iedere dag 4 km naar de universiteit. In de stad is echt niet alles om de hoek. Ik ken veel studenten die iedere dag 3 kwartier fietsen terwijl ze in Amsterdam wonen. Ik snap wel dat een auto handig is, maar alsnog is een fiets toch onmisbaar?

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik zie trouwens dat de gene die zei geen fiets te hebben in Stockholm woont ;)

10. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Ik heb wel een helmpje voor m'n mannetje. Ik moet er niet aan denken dat er iets gebeurt en een helmpje is een kleine moeite om op te doen. Daarbij, nu kan ik hem er aan wennen, zodat hij straks als hij zelf gaat fietsen,het ook zal doen. Hier rijden de kids heel vaak met helmpjes op! Niks geks aan.

11. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.056
    2.193
    113
    Brabant
    hier nog niet op de fiets weggeweest natuurlijk, maar als we dalijk mogen, dan komt er zeker een helmpje! Ik zou het mezelf noooooit kunnen vergeven als er wat gebeurt en ze geen helmpje op had omdat ik het "er zo stom uit vond zien". nee sorry hoor... Bij ons is 6 maanden lang gedacht dat ze een redressiehelm zou krijgen, nou en dat ziet er nog zieliger uit, maar dat zouden we ook gedaan hebben. En een redressiehelm zou puur esthetisch zijn geweest.

Als ik een kindje zie met een helmpje op, dan denk ik"slimme papa of mama". En als ze dalijk zelf gaat fietsen krijgt ze ook een helm op hoor!!
    En pesten... en kind met hersenletsel zal wel meer gepest worden....
    Oja, ik ben wel voor verplichten, net als autogordels, brommerhelmen etc.

Taliaa

12. Dominique71

Dominique71 Bekend lid

25 mrt 2006
    978
    0
    0
    Volgens mij ben ik nog nooit uitgelachen, hoor ... Maar ik krijg soms wel een beetje bekijks.

En Marcje is ontzettend trots op zijn helmpje - heel schattig!

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

Wat betreft dat pesten. Het is over het algemeen de persoonlijkheid van een kind dat het pesten uitlokt (zichzelf niet kunnen verweren oa). Dus als het niet vanwege een helmpje zou worden gepest, zullen kinderen wel iets anders vinden. Een kind dat zelf een helm normaal vindt en dat op die manier ook uitstraalt naar zijn of haar leeftijdsgenootjes, zal echt niet per definitie worden gepest.

14. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Begrijp ik het goed? Voorop de fiets een helm dragen?
    Dat heb ik nog nooit gezien eigenlijk, of van gehoord. Het was ook nooit bij me opgekomen. :oops:

Nee dus. Ik gebruik geen helm en ben het ook niet van plan om eerlijk te zijn...

15. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ja, dat is idd wat ik bedoel: als Thijmen bij mij voor op de fiets zit in zijn stoeltje.

16. naatje070

naatje070 VIP lid

24 jul 2007
    5.531
    0
    0
    huisvrouw
    Den Haag
    Ik gebruik nog geen helm, maar ik ga er zeker 1 halen hoor.
    Al woon je in een rustig dorpje, overal kun je van je fiets gereden worden.

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Niet? Nou dan zal ik dit hieronder zeker wel verkeerd gelezen hebben ;)! Die schreef dat ze niet snapte dat het niet verplicht is, oftewel, volgens mij ging dat dus over verplichten ;)!

18. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ieder mag daarin gelukkig zijn/haar eigen keuzes maken. En nee, een baby met hersenletsel gaat hier niet gebeuren. Overigens, niet tegen jou bedoeld ofzo hoor, maar als je met de kinderwagen loopt kan je ook omver gereden worden door een auto, in de wandelwagen zet ik ook geen helm op hoor ;) of als ik gewoon loop met kleintjes op mn arm of met ze in de maxi cosi of in het winkelwagentje als ik oversteek om van het parkeerterein naar de winkel te lopen! (overal kan je aangereden worden). En stel dat ik ga fietsen als ik weer een fiets heb, fiets ik op precies dezelfde wegen als waar ik nu wandel ik zie daar dus totaal geen extra gevaar in ;)!

Hoe wij dat doen zonder fiets? Nou idd dus met de auto. Openbaar vervoer is hier niet te doen, 1 keer in het uur komt er een bus, en op zondag om de 2 uur een bus. Maar de eerste supermarkt is hier bijna 15 kilometer vandaan, om naar de stad te gaan zijn we ruim een half uur onderweg, zelfs het consultatiebureau is 20 minuten rijden (das dan alleen heen, ook nog 20min terug). Verder gingen en gaan we straks weer veel wandelen. Maar hier hebben we het wel gezien, dus nemen we de auto en gaan we naar het strand of lekker naar een bos en gaan we daar een paar uur wandelen. Tja, totaal niet onmisbaar dus die fiets hier. En ik zou nu niet eens weten hoe ik met drie kinderen op de fiets moet ;)! Tja een fietskar of een bakfiets, maar naast helmpjes vind ik die beide oplossingen ook geen gezicht ;)! Ik ben gewoon een mieperd ik weet het ;)! En dat pesten, tja heb je gelijk in, maar toch denk ik dat het een extra rede kan zijn als je de enige bent met zo een helm ;)!

19. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ bolbuikje: in wat voor een gehucht woon jij dan? ;)

20. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Maar juist omdat het fietsland nr1 is, zijn de fietsen hier 'normaal' in het straatbeeld. Dus wordt er rekening mee gehouden. In landen waar dat niet zo normaal is, en waar minder faciliteiten zijn (fietspaden etc) vind ik het eigenlijk logischer dat er helmpjes gedragen worden.
    Wat niet betekend dat ik het niet goed vind dat er helmpjes gedragen worden, zeker wel hoor :) , maar ik vind het niet zo gek, ondanks dat we fietsland nr 1 zijn ;)

Deel Deze Pagina