Ons zoontje is nu 5 maanden en de borstvoeding is tot nu toe altijd goed gegaan. We hebben alleen in het begin een tijdje een beetje een spuug-probleem gehad omdat ik een harde toeschietreflex had + erg veel melk waardoor hij te veel dronk. Nu heb ik eerder het tegenovergestelde. Ik ben sinds een maand weer aan het werk en ik krijg maar net genoeg gekolfd. Ik had een voorraadje opgebouwd, maar op dit moment heb ik nog precies genoeg in de vriezer staan voor mijn eerstvolgende werkdag (overmorgen) Ik heb gisteren en vandaag geprobeerd om bij te kolven naast de voedingen. Gisteren heb ik er maar één voeding bij elkaar kunnen sprokkelen en vandaag kreeg ik er niet veel meer uit dan een heel klein bodempje. Mijn borsten voelen 'leeg' aan. Onze zoon heeft vandaag niet veel gedronken. Op zich wel ongeveer net zo vaak als normaal, maar steeds erg kort. Ik heb geprobeerd vaker aan te leggen, maar hij drinkt (uiteraard) alleen als hij zelf wil. Afgelopen nachten heeft hij wel meer gedronken dan normaal. Hij drink 's avonds en 's nachts wel lang, ruim drie kwartier per voeding. Ik ben wel al sinds een paar dagen een beetje ziekjes. Dat zal misschien een rol spelen. Steeds wakker worden 's nachts helpt natuurlijk niet om op te knappen. Maar je, gezien het tekort aan gekolfde melk kan ik mijn man geen fles laten geven 's nachts. Ik hoop dat ik morgen (vrije dag) en donderdag (werkdag) toch weer genoeg bij elkaar gekolfd krijg voor vrijdag, maar ik maak me voor het eerst sinds ik ga werken wel zorgen over een mogelijk melk tekort. Heeft iemand tips? Want ik ben er gewoon echt nog niet aan toe om te stoppen met bv.
hier was dat ook rond die tijd, en bij mij kwam het vooral doordat ons mannetje veel meer om zich heen ging kijken tijdens het voeden... daardoor dronk hij nog korter (hij dronk al kort) en leek mn melk opeens wel te verdwijnen. ik heb toen weer opnieuw (had het ook al bij de 3 maanden dip) de neusspray voor de toeschietreflex gebruikt bij het kolven. na een week of 2 leek het weer over en dronk hij weer normaal! ik hoop dat het voor jou ook tijdelijk is, en mssn helpt bij jou de spray ook wel om het tijdelijk even aan te vullen... sterkte!
Bedankt voor je reactie. Ik gebruik de neusspray al, zonder krijg ik ook op werkdagen niet genoeg gekolfd. Dan voel ik dat mijn borsten wel "vol" zijn, maar komt er gewoon niet meer uit dan 40cc. Met de neusspray kan ik meestal tussen 100 en 160 cc per keer kolven. Maar ja: ik kolf drie keer per dag en kleine man drinkt 3x per dag 180 cc en de laatste tijd geeft hij aan dat dat eigenlijk al niet genoeg is. Ik heb eerst steeds kunnen aanvullen omdat ik voor ik ging werken al een voorraad had opgebouwd, maar daar ben ik nu dus echt doorheen. Omdat hij niet (meer) doorslaapt, krijg ik ook niet de kans om 's nachts een keer een goede hoeveelheid te kolven. Bah, ik baal er echt even van. Ik had dit echt niet verwacht. Ik dacht dat je dit soort problemen zou voorkomen door voeden op verzoek. Zucht.
hoi ik heb al een paar dipjes gehad, maar bij de laatst ben ik gewoon in de nacht gaan anbieden, dus zodra ik een kik hoorde, gelijk eruit gehaald en gaan aanleggen...dit heeft het wel heel snel weer opgekrikt...(hij sliep namelijk al klokje rond door gewoon) En een speentje was vaak gewoon genoeg, maar ik dacht kan beter aanleggen, wnat overdag is er bijna geen moment extra (door dutjes enz) Mijn zoontje drinkt ehct altijd als ik aanbied...al is het na een uur...en in de nacht helemaal..
Ik zou dan toch proberen om morgen te gebruiken als "regeldag" dus veel voeden en na de voeding kolven. waarschijnlijk kolf je dan misschien niet gelijk genoeg. maar met een dag of 2 meot de productie dan toch omhoog zijn. en dan zou je als het goed is zo op je werkdag misschien wel meer kunnen kolven. maar ik denk ook mede omdat je het nu spannend vind je al minder kan kolven.
Dat zal best waar kunnen zijn. Ik ga morgen gewoon na elke voeding kolven en maar gewoon accepteren dat er misschien niet veel uitkomt, maar dat het allicht helpt de productie weer wat op te krikken. Ik heb alleen altijd zo'n hekel aan thuis kolven.
bij mij is de ervaring, als je na gaat kolven, dat dat alleen het opsparen van melk helpt...maara ls je wilt opkrikken, kan je beter iets langer wahcten, zodat er een nieuwe tsr komt...dan krikt het ook ehct op
Voor mij is het (niet leuk) 'normaal' geworden om elke dag even wat bij te kolven 's avonds om mijn drie werkdagen door te komen. En hoe is je kolftechniek? Misschien vaker tussendoor een serie snelle beweginkjes maken zoals de baby dat doet bij het aanzuigen? Of twee minuutjes stoppen? En het aanzuigen verder juist zo lang mogelijk zetten als je melk stroomt. Maar dat doe je misschien al. Heb je een phiips? Dat is de enige die je echt snel en echt langzaam kunt zetten mi (behalve de hand natuurlijk!), heb zelf al deze 'trucs' ook nodig nu om er voldoende uit te krijgen. Als het afleiding is, scheelt het om met oogcontact de aandacht vast te houden door gekke bekken, liedje zingen, etc. Heb ik dat niet van jou Fafje? Hier ook al twee weken een dip en oa elke drie uur voeden weer 's nachts, grrr.
babel, LOL jaaa werkt hier nog steeds bij de borst ja hihi...alleen sinds kort flesjes drinken, gaat een wereld voor em open, hij breekt zn nek bijna daar werken mijn geintjes niet meer
Hier is het niet meer nodig, ze drinkt weer behoorlijk goed en geconcentreerd! Misschien ook wel omdat ik een dip heb, heeft ze al haar aandacht nodig om genoeg te krijgen Het scheelt ook dat ik iets minder snel de borst aanbied, ik probeer haar weer rond de 3 uur ertussen te laten houden, omdat ze dan ook weer beter slaapt tussendoor.
Ik heb inderdaad een philips kolf, omdat die helemaal regelbaar is en makkelijk om te bouwen tot handkolf. Op mijn werk 'vermaak' ik me wel tijdens het kolven. Ik heb een iPad, dus ik kijk lekker naar een filmpje van mijn zoon, lees een boek of speel een spelletje. Ideaal! Zou ik thuis ook kunnen doen, maar dan heb ik er ineens het geduld niet voor. Maar ik kolf vandaag gewoon een paar keer na een voeding en tussen de voedingen door. Ik rust lekker veel uit. Dit zou de productie toch op moeten krikken.
hoi meiden, zo herkenbaar wat ik lees! Ik schiet ook een beetje in de stress als het gaat om mijn voedingen.. op een werkdag kolf ik de eerste keer 200ml, de keer daarna 130-150 ml. Terwijl ik hem 2x 180 meegeef (drinkt hij ook echt op!). Ik ben ook door voorraad heen.. Ik heb zelf het idee dat ik uur na voeding kolf en hij komt twee uur later dat ik dan onvoldoende in borst heb zitten.. als ik nl na 4 uur kolf ipv na 3 uur zie ik dat ook in de opbrengst. of is dat een rare hersenspinsel van mij? soms kolf ik thuis na de eerste voeding (die van 200ml) nog 50 omdat hij 200 ml niet drinkt op de dagen dat hij thusi is. Ook ik heb het idee dat onze zoon veel meer uit fles drinkt dan uit borst. ´s nachts komt meneertje ineens ook weer elke 3 uur... ik geef hem nu nog iets van 100 ml extra bij na de laatste voeding van 20u... dit haalt hij dus niet uit de borst! Om 20u heb ik dus echt te weinig voeding voor meneertje. ik heb van nutrilon twee pakjes KV gekocht om hem te geven zodat ik voorraadje weer even kan opbouwen.. Meneertje is nu ruim 5 maanden.. ik zie het zelf als nog twee weken even zo doorknallen met veel kolven etc want verwacht dat als hij vast voedsel erbij krijgt hij minder bv nodig zal hebben toch? hoe doe je dat eigenlijk op het kdv, krijgt hij dan ook een banaantje bijvoorbeeld en geef je dan minder bv melk mee?
Kindjes schijnen wel meer uit het flesje te drinken dan uit de borst omdat het flesje zo makkelijk en snel gaat. De "beste" hoeveelheid voor ze kan best die uit de borst zijn!! en niet wat ze uit het flesje naar binnen lurken ... Ik kan me wel voorstellen dat ze er vervolgens aan wennen om die (te) grote hoeveelheden te drinken, en dan uit de borst meer willen, of thuis ook nog een flesje naast de borst weg te klokken. Dat hoeft niet te zeggen dat ze dat echt nodig hebben volgens mij. Maar waarom zou je een voorraad willen opbouwen van het witte goud bv door je kindje kv te geven?? Hou die kv lekker in voorraad voor als er eens echte nood is, en geef je kindje alle bv die je hebt, zou ik zeggen. Je zou ook eens kunnen kijken wat er gebeurt als hij op het kdv maar 160 krijgt ofzo. Misschien is hij prima tevreden en komt niet sneller (overdag dan). Haha, ik werk lekker een beetje door tijdens het kolven! Kan ik er vervolgens een iets korter dagje van maken en thuis nog een x extra voeden. Bovendien vind ik mijn werk leuk en voel ik mij lekkerder als ik wat meer gedaan heb. (Bedoel niet dat jullie je werk niet leuk vinden hoor.)
Ik gaf hier gewoon mee wat ik had. En daar moest ze het maar mee doen. Ik verdeeld het over de voedingen die ik meegaf. 's Morgens kolf ik altijd nog voor ik wegga, dan had ik ook een voeding extra. De bewaarbekers 'spoel' ik ook altijd goed om met water en even schudden zodat de vet- en melkrestjes goed opgelost werden en zo heb ik dan weer een beetje melk, zij het misschien wat wateriger, extra.
Ik zit ook al 3 weken in een enorme dip (moet elke dag domperidom nemen of het loopt gewoon helemaal terug)... weet niet hoe het komt!! Heb vorige week een kolf besteld, en ben van plan om ook wat extra te kolven, misschien helpt het. Frustrerend in elk geval! (domperidom doet wel wonderen, als ik teveel neem is het echt milk-overload!)