Rond altijd wel af op terras enzo en als we echt uitgebreid uit eten gaan geven we wel fooi maar niet een verplicht percentage oid beetje hoe het uit komt... want eigenlijk vind ik het dikke onzin, maar doe het meestal 'omdat het zo hoort' Geef trouwens geen fooi als de bediening slecht is.
Ik was er nooit zo bewust mee bezig tot ik mijn huidige vriend leerder kennen. Die vond het zó raar dat ik daar nooit aandacht... Als wij uit eten gaan geeft mn vriend vaak wel fooi. Zelf vind ik het niet nodig, zoals al vaker gezegd word. Iedereen werkt hard voor zijn/haar salaris. Daar is mijnsinziens niks anders aan in de horeca. Toen ik nog als verzorgende werkte kreeg ik ooit 10euro van een mw in mn handen gedrukt. Heel lief,maar heb t niet aangenomen, omdat het niet mocht.... Of je nou achter de kassa zit, in de zorg werkt, op kantoor zit, tuinen aanlegt, huizen bouwt of zorgt dat de riolering blijft werken, je krijgt allemaal salaris en elk werk is zwaar op zijn of haar manier. Daar zit voor mij geen verschil in met de horeca. Van iedereen wordt verwacht dat zij goed werk afleveren en daar krijgt niemand iets extra's voor als in fooi, dus waarom in de horeca dan wel?
het ligt eraan hoe lekker het eten was en hoe de service is geweest... bij de frituur krijgen ze bijvoorbeeld tot een euro fooi als het bedrag het toelaat (het afronden ) maar als we echt gaan uit eten dan geven we meestal wel wat meer fooi... Maar als we de prijs/kwaliteitverhouding niet juist vinden dan geven we ook vaak genoeg geen fooi hoor
niet nodig, klaar punt uit. ik ga ook niet om geld bedelen als ik iemand zn haren ga knippen. daar vraag ik toch al een bedrag voor?! ga ik niet nog meer geld proberen te krijgen, dan gooi ik mn prijzen wel omhoog als ik t zo hard nodig heb. tis t beroep dat je heb gekozen, klaar. leef ermee of zoek ander werk als het salaris je te laag is
wij geven altijd fooi.. ik vind t niet netjes om niks te geven. Het hoort er gewoon bij. Als de bediening nou heel slecht is dan geef ik niks..
Dat is toch niet horeca-mensen-gericht? Stel je bent verzorgende.. Dan vind je het toch ook fijn om te horen van een cliënt dat ze bijv. blij met je is? je doet net alsof mensen in de horeca daarom vragen.. Het is toch voor iedereen fijn om te weten dat mensen waarderen wat je doet?
Dan doe je dat toch? Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand in de horeca tegen me zegt dat ik vergeet fooi te geven..
Eigenlijk altijd wel mits het tegenviel natuurlijk. Als het eten erg lekker was laten we ook een complimentje doorgeven aan de kok.
Ja ik geef altijd fooi. Werk zelf in een hotel en hoewel hier veel zeggen fooi te geven valt dat in werkelijkheid wel mee. Maak hotel kamers schoon maar doe ook regelmatig bediening. Als een op de 15 fooi geeft is het veel. Meestal is het dan 1 à 2 euro. Wij doen alles in een pot en verdelen dat eind van het jaar. Dit haar hadden we ieder 30 euro fooi en zijn met 7
Wij geven altijd fooi, behalve als het heel slecht was. Of bij een kleine bestelling als twee drankjes laat ik het wel eens zitten. Mijn man geeft zelfs dan het liefst een flinke fooi, hij heeft wel eens bij twee drankjes a 6 euro een tientje gegeven! Nou toen was ik wel boos op m hoor. Maar hij voelt het op een of andere manier echt als een verplichting, zelfs als het niet zo heel goed was wil hij eigenlijk nog een aardige fooi geven, dat ligt dan aan het gevoel dat ze hem bediend hebben zegt hij, hij is heel bescheiden en vindt dat dan heel wat dat iemand hem bediend. Daar ben ik heel anders in, dat is nu eenmaal hun werk! Dus wat mij betreft gewoon afronden op een rond bedrag, max. twee euro. En eventueel meer als er iets bijzonder goed was. Toen ik ooit achter de bar werkte was ik wel heel blij met de fooien die ik kreeg, want inderdaad minimumloon en wel keihard werken. Maar zou het verder niemand kwalijk nemen als ik het niet kreeg.
Wij geven meestal wel wat fooi, maar meer omdat ik het gevoel heb dat dat moet. Eigenlijk vind ik het nergens op slaan, ze worden toch gewoon betaald? Ik werk in de zorg, heb zwaar werk en werk vaak 's avonds/'s nachts. Ik krijg toch ook geen fooi?
altijd. Tenzij het echt zwaar bagger is maar dat maak ik gelukkig eigenlijk nooit mee dus verder geef ik standaard fooi.
de ene keer wel en de andere keer weer niet. Hoe het uitkomt eigenlijk. En ga vaak naar dezelfde gelegenheid, dan weer voor lunch, dan weer diner en dan weer alleen ff wat drinken. Het feit dat ik daar zo vaak kom is al een teken dat ik het er prima vind, maar geef dus soms wel en soms geen fooi.
Als de service goed is geef ik normaal gesproken wel fooi. Maar niet extreem veel. Hooguit 2 a 3 euro... De laatste tijd pin ik alleen veel, en dan vergeet ik het gewoon.
Ik geef altijd fooi, als het echt goed was een beetje meer dan gemiddeld, om mijn waardering te laten blijken. Ik vind het altijd een beetje een non-argument "ik doe xyz als werk en dat is heel zwaar en ik krijg ook geen fooi". Tsja, in de horeca is het van oudsher de gewoonte dat de salarissen laag zijn en dat de fooien daarop een aanvulling vormen. Ik vind het leuk om dan een fooi te geven (ongeveer 10% meestal). Ook "het is allemaal al duur genoeg" vind ik een beetje onzin, zo vaak ga ik niet uit eten, en als ik ga, dan ga ik naar een restaurant waar ik eten plus fooi kan betalen en niet alleen afgepast een hoofdgerecht en twee drankjes.
Ik vind het soms ook wel lastig wat voor bedrag je dan moet geven. Als ik 2 koffie heb besteld op een terras en het is maar 3,80 (bv) moet ik er dan 5 euro van maken? Vind dat wel veel op zo'n klein bedrag. Maar om nou 20 ct te geven, dat doe ik ook niet. Of als iets bv 49,80 is, wat moet je dan doen? 50,- of doe je dan wat meer? Bij mij is het dus meer knulligheid als ik het niet doe. Meestal geef ik wel fooi, maar wel altijd gekke bedragen dus (maak er maar 6,40 van )