Wel of geen fooi na etentje?

Discussie in 'De lounge' gestart door Jel, 13 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Geef je fooi als je uit eten bent geweest?

1. Ja, altijd!

2. Nee, nooit!

3. Soms...

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    danip als het 49,80 is en ik vond de service uitstekend dan geef ik 55 euro. Vind ik het maar zo zo dan 52 of 53 euro.
    Die kop koffie zou ik gewoon 4 euro geven. Anders geef je 33%

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.923
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #222 tupp, 14 feb 2012
    Laatst bewerkt: 14 feb 2012
    Ik vind het lief dat je aan ons denkt, maar zo slecht hebben we het nou ook weer niet hoor. :) Ik denk dat de gemiddelde ober of serveerster toch echt een stuk minder salaris krijgt.
    Maa goed, daar staat dan wel weer tegenover dat je er in de meeste gevallen geen HBO-opleiding voor hebt gevolgd en je aan het einde van je werkdag ook echt klaar bent met werken. Terwijl ik vrijwel elke dag werk mee naar huis neem en dat 's avonds of in het weekend nog zit te doen. Dus misschien verdien ik toch wel fooi, haha. ;)

Maar goed, ik geef dus meestal wel fooi. Onder het motto "hoort erbij". Maar dan moet alles wel goed zijn. In het buitenland geef ik meer fooi dan hier. Ik verdiep me daar altijd even in, wat gebruikelijk is.

Hierboven merkte iemand op dat het raar is dat NL-ers zo weinig fooi geven, terwijl het n het buitenland vrijwel standaard is. Dat klopt wel, maar daar zijn de prijzen ook naar. In NL zit de "fooi" al in het bedrag. In veel andere landen krijgt de bediening echt niet of nauwelijks betaalt en moeten ze het voor hun inkomen echt van de fooien hebben. Al is het maar om de winter door te komen, als er geen toeristen zijn en ze dus helemaal geen inkomen hebben. Dan zijn de fooien dus de spaarpot voor de periode dat ze niet kunnen werken een aanvulling op het loon om (net) rond te kunnen komen.
    Van zo'n situatie is in Nederland geen sprake: je krijgt minimumloon. Je werkgever en jijzelf dragen (als het goed is) allerlei belastingen af waardoor je in de ww beland als je tijdelijk zonder baan komt te zitten. Door al deze extra kosten voor de ondernemer liggen de horecaprijzen hier vaak hoger dan in het buitenland. Maar om diezelfde reden is het dus -in mijn ogen- ook absoluut niet noodzakelijk om krampachtig aan die 10 of 15% vast te houden.

Overigens merk je het feit dat de bediening in bijvoorbeeld de VS echt afhankelijk is van de fooi, ook absoluut terug in de manier waarop je geholpen wordt! Wij zijn 1x in Amerika geweest en ik heb daarna echt weer een hele tijd moeten wennen aan de manier waarop je hier behandeld wordt. Over het algemeen vind ik de obers en serveersters in Nederland niet onvriendelijk ofzo. De meesten zijn gewoon heel beleefd. Maar ik vind het merendeel geen houding hebben waar vanaf spat "Ik ben er om jou een fijne avond te bezorgen." En dat stralen de obers en serveersters daar wel echt uit. Geldt overigens ook voor de meeste cassières enzo, dus het zal ook wel een stukje cultuur zijn. Maar het verschil tussen daar en hier is wat dat betft opvallend.

3. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Ik ook meerdere keren in VS geweest en idd daar is het heel anders

Deel Deze Pagina