Wel of geen fooi na etentje?

Discussie in 'De lounge' gestart door Jel, 13 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Geef je fooi als je uit eten bent geweest?

1. Ja, altijd!

2. Nee, nooit!

3. Soms...

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Eigenlijk altijd. Tenzij ik echt geen muntgeld heb en het bedrag pin.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Voor degene die naar het buitenland op vakantie gaan en normaal nooit fooi geven: zou dr wel rekening mee houden dat het in veel landen zo is dat de serveerster of obers het grotendeels moeten doen van de fooi en het dus niet zo is als hier in NL. Dus als je ergens gaat eten, houdt er rekening mee als je met een beetje een goed gevoel dat restaurant wilt verlaten.

3. mroos

mroos Niet meer actief

Dobbel, ik zou als ik Jou was lekker naar bed gaan, je voelt je persoonlijk aangevallen om iets dat heel anders bedoeld is. Haar man heeft niet verzonnen dat 50 cent als gierig wordt gezien, dat is nu eenmaal zo. Boeiend. Kan mij het schelen wat de bediening van mij vindt:).

4. sweetbel

sweetbel VIP lid

27 jan 2010
    5.519
    0
    0
    Dobbel, rustig aan! Ze legt toch uit hoe het gelezen moet worden!

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het ergens wel raar dat sommige beroepen wel een fooi "horen" te krijgen en anderen het niet eens mogen aannemen. (Denk bijvoorbeeld aan verpleging, dat zijn over het algemeen ook mensen doe hard werken voor weinig geld!)

Ik geef over het algemeen wel fooi als we echt uit een gaan of als we een hele avond in dezelfde kroeg hebben gezeten. Maar dan moet ik wel het gevoel hebben dat het keukenpersoneel en de bediening echt hebben bijgedragen aan een leuke avond. Dus goed eten, leuk opgediend, vriendelijke bediening, schone toiletten etc. Ja, sorry voor mijn eisen-lijstje, haha. Maar ik kijk echt naar het totaalplaatje wat dat betreft. Je betaalt in de meeste horeca gelegenheden vrij veel, tegenwoordig. En ja, ik weet dat je niet alleen betaalt voor de cola maar ook voor alles eromheen. Prima, maar dan wil ik dus wel voor zo'n bedrag wel het idee hebben dat ik beter heb gegeten dan thuis.

Ik werk niet echt met percentages. Als ik voor weinig geld echt lekker heb gegeten en heel leuk ben geholpen, zal ik een hogere fooi geven dan wanneer ik 42 euro betaal voor iets wat ik thuis ook van de barbecue had kunnen plukken.

6. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Wij geven alleen fooi als alles naar wens is geweest.. werk zelf in de horeca en het verdiend echt niet geweldig hoor ;)

Maar ik kan me echt niet storen aan mensen die geen fooi geven hoor.. zolang ze wel tevreden zijn geweest ben ik allang blij..

7. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Ik zie fooi niet als extra geld. Als ik naar een restaurant ga bedenk ik van tevoren dat ik ook de fooi moet betalen. Als het me daardoor te duur wordt, kies ik een goedkoper restaurant zodat ik de fooi ook kan betalen.

8. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    wil je me rekening nummer? ik veeg ook best je kont af voor 14 euro extra :) ben er voor opgeleid....
    oe laat die fooit maar komen :D

nee misschien beetje flauw dat ik dat zo zeg maar sta hier dus wel van te kijken! Mij flitsen allemaal extra boodschappen door me hoofd als ik 14 euro fooi zie staan! Hier moet ik 2 uur voor werken.... 14 euro!

9. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    umm
    klopt idd frankrijk geven we ook vaker fooi maar moet zeggen dat daar bedragen ook wel lager liggen dan hier...
    maarrr dan nog.....

vash
    als je geld genoeg hebt idd....

tupp
    idd en als wij {zorg} 'fooi' ook maar aan durven te nemen al is het een doos bonbons kunnen we het aan de stok krijgen met onze werkgever!

10. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ach meid, maak je niet druk ;)
    Ik maakte maar een grapje... je reageert zo heetgebakerd. Ik maak ook zat spelfouten waarschijnlijk, t is geen spellingswedstrijd... daarom ook die :p erachter.
    Ik probeerde te typen en te telefoneren, daarom zo onduidelijk.
    Mijn man voelt zich niet te goed voor het bedrag 50 cent maar meer om het signaal wat het geeft. Mensen die vaak in de horeca komen die geven bijv. 50 cent )of 5 cent) als signaal dat ze niet tevreden zijn.
    Sja... het is mijn man he ik niet... maakt mij geen reet uit of iemand fooi geeft :D

11. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    moet je dan 500 euro afrekenen? Dat is wel een erg duur restaurant dan...
    wij moesten laatst geloof ik 220 euro afrekenen en toen wilde mijn man er 250 van maken. Nou echt niet dus he... 230 euro vond ik goed genoeg (waren met zijn vieren hoor)

12. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ja, zoiets, is ook al meer geweest maar we gaan wel met 6 en heel soms met 8 man. Daarom ook maar 1 of 2x per jaar.
    En je hebt gelijk, 30 euro vind ik dan ook al teveel, het is duur genoeg zoals ik zei en ik krijg ook nooit fooi op mijn werk.

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Als de bediening goed was/is en het eten natuurlijk geef ik wel fooi ja. Zo'n 5-10%, ligt er aan hoe goed het was.

Anniek: die 14 euro moet dan wel even door 10-20 man gedeeld worden he ;)

Mijn zusje had gemiddeld 50 euro bovenop haar (minimumloon)salaris aan fooi per maand. Das toch lekker, aangezien ze wel 2 keer 12 uur per weekend daarvoor moest werken.
    Tja, ik ben dan toch blij dat ik voor een ander beroep heb gekozen. ;)

14. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Ik geef ook bijna nooit fooi en dat komt omdat ik zelf in de zorg werk. Hard en zwaar werken voor een karig loontje, wij krijgen ook geen fooi en mogen niet eens wat aannemen (en terecht hoor!)

Als mijn man er bij is geven we wel altijd fooi want hij staat er op, en dan vind ik ook prima als het maar leuk blijft.

Even een vraag hierop, ik meende echt dat een paar jaar geleden de fooi veranderd is en dat er vaak al 10% in de rekening doorberekend is? Soms zie ik dit ook wel staan op een rekening?

15. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Mijn moeder is verpleegkundige op een chirurgisch afdeling en je moest eens weten hoeveel fooi zij ophalen. Ze staan er ook wel om bekend de meest gastvrije afdeling van het ZKH te zijn overigens. Dit gaat in een pot en een paar keer per jaar wordt er wat leuks mee gedaan of krijgen ze cadeaubonnen (bijv. met de dag van de verpleging). Dit mag in dit ziekenhuis gewoon, ik weet natuurlijk niet of dat overal zo is.

16. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Ik geef wel (bijna) altijd fooi of de bediening moet echt zo slecht zijn, dan kunnen ze de pot op. Ik heb jaren m'n benen uit m'n lijf gelopen in de bediening en altijd m'n uiterste best gedaan het mensen naar hun zin te maken, dat verwacht ik dus ook van anderen.

17. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Heb zelf veel in de horeca gewerkt en moet zeggen dat je het echt van de fooi moet hebben.
    Wel vindt ik dat er steeds meer ongeschoold personeel is die totaal niks van gastvrijheid of waarden en normen omtrent de horeca weten,erg jammer,want het is een mooi vak!
    Als ik fijne en nette bediening heb gehad,geef ik een fooi...wat ik wel bloed irritant vindt(ff oftopic) is dat je op 1 avond verschillend obers aan je tafel krijgt....heb je net drinken besteld,komt de volgende vragen of je nog wat drinken wilt....

18. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    @pinter; Ik ben het helemaal met je eens, dat is ook bloedirritant en ze hebben er inderdaad vaak totaal geen kaas van gegeten, heel jammer.

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik moet wek zeggen dat ik me wat betreft normen en waarden ook wel aanpas aan de prijzen op de menukaart hoor! Als ik in een restaurant zit waar ik voor zo'n 20-27 euro per hoofdgerecht eet, dan kun je op fooi rekenen als de bediening vriendelijk is, het restaurant schoon en het eten goed klaargemaakt. En dan mag de serveerster best een notitieblokje gebruiken of de mannen eers bedienen.
    Maar als ik naar een restaurant ga waar ik aanzienlijk meer betaal, dan verwacht ik ook dat de serveerster alles netjes uit het hoofd doet en aan de juiste kant staat als ze het eten serveert. Ook daar betaal je tenslotte voor, vind ik.

Niet dat wij nu zo vaak duur uit eten gaan. Maar als ik naar een duur / chique restaurant ga, dan verwacht ik ook echt een klant is koning mentaliteit en dan wil ik de hele mikmak erbij, van jas aannemen tot de rekening bij de juiste persoon neerleggen.

20. Senais

Senais Fanatiek lid

27 jul 2008
    3.089
    0
    0
    Als de service goed is geven wij zeker fooi. Zo ben ik opgevoed en vind dat ook normaal. Ook als ik moet pinnen, dan pin ik de fooi erbij. Geen 10% trouwens.

OOK als de pizzabezorger komt krijgt hij een euro. En als we eens bij 1 van de "berenrestaurants" bestellen, dan krijgt hij zelfs 1.50 euro. Dit omdat ik het zo sneu vind dat ze zo voor l*l moeten rijden met die achterlijke berenoren op de brommerhelm! :D

Deel Deze Pagina