Nee. Ze moet haar verantwoordelijkheid nemen. Als ze eerderr actie had ondernomen had ze een betalingsregeling kunnen treffen (nu misschien nog steeds wel). Ik vind dat ze de gevolgen nu moet in zien. Geld bij jullie lenen is een te makkelijke oplossing vind ik.
Als je nu weer geld leent aan haar, dan zie je dit ook echt nooit meer terug! Want waar moet ze in godsnaam al dat geld vandaan halen om jullie ooit weer terug te betalen....?
Nee absoluut niet, wij hebben ooit eens 1500 geleend aan schoonzus en zwager. Pas na anderhalf jaar, veel ellende en ruzie, gingen ze het bedrag terug betalen. Wij gaan echt nooit weer geld lenen aan familie/vrienden.
Geen geweldig plan. Wat je wel kunt doen is met haar dit probleem oppakken. De belasting dienst bellen en als nog die belangrijke afbetalingsregeling starten. Daarnaast als dat geregeld is kijken of ze bereid is om naar een schuldhulpverlening te gaan om zo haar financiële onder controle te krijgen. Weetje als je ze met z.n groot bedrag moet helpen moet je. Je de vraag stellen krijg ik het ooit volledig terug. Vaak help je mensen van de regen in de drup. Ze heeft het zo ver laten komen en nu kijken wat er nog te redden valt. En als ze dit geregeld heeft kan je man zijn zus best helpen door middel van een bijdragen voor bijvoorbeeld een tas boodschappen zo af en toe! Dan weet je zeker dat het goed gebruikt woord en zeker als er kinderen in het spel zijn de neefjes nichtjes goed te eten hebben. Dan schep je ook geen verwachtingen om iets terug te krijgen. Dan geef je uit goedheid en help je ze als nog maar dan met een omweg.
Hell no! Zeker niet! Ze hebben een klein bedrag van 500 euro nog niet eens terug betaald laat staan 5000 euro. Zo'n document zegt ook niet alles. probeer jij maar als particulier je geld terug te krijgen. Laten ze zelf maar een regeling treffen en hard werken om de schulden af te betalen.
Vind het gewoon lastig. Vorig jaar al een bedrag van ruim 500 Euro en nu een bedrag van meer dan 5000 Euro. Het bedrag van het dwangbevel is ruim 2000 Euro. Zou haar bijvoorbeeld wel 500 Euro willen lenen zodat ze haar goede wil kan laten zien, maar dan moet ze zelf met de Belastingdienst bellen voor een verdere regeling.
Nee. Ik zal nooit een geldbedrag aan familie of vrienden uitlenen mits ik bereid ben het geld kwijt te zijn. Ik heb het weleens gedaan, maar zij zat zonder dat ze er wat aan kon doen in de problemen en ging daar verder ook eerlijk en verantwoordelijk mee om. Zodra ze kon, heeft ze me dan ook terugbetaald, iets waarvan ik van te voren al had besloten (niet tegen haar gezegd overigens) dat dat niet had gehoeven.
Als je een dwangbevel krijgt heb je gewoon helemaal niet gereageerd op eerdere brieven. Nu moet ze gewoon betalen en kan er geen regeling meer getroffen worden. Het enige wat ze kan doen is in bezwaar gaan, maar ook dan moet ze eerst betalen en achteraf zal blijken of ze het wel of niet had moeten betalen (waarschijnlijk wel, want de reden dat ze niet betaalt is waarschijnlijk dat ze geen geld heeft en niet dat het niet klopt). Als ze niet betaalt zal de Belastingdienst beslag leggen op bijvoorbeeld haar loon of uitkering. Dan wordt vanzelf afbetaald. Met dit soort dingen denk ik echt eigen schuld dikke bult. Ze had gewoon op tijd aan de bel moeten trekken voor een betalingsregeling...
Dat kun je doen. Maar ben je 1) bereid die 500 kwijt te zijn en 2) er zeker van dat ze haar verantwoordelijkheid nu wel neemt? Lief dat je wilt helpen hoor, maar soms help je iemand meer door het ze zelf op te laten lossen. Ik neig toch naar het laatste in het geval van je vriendin.
Met 500 bereik je niets in dit stadium. Ze moet nu het volledige bedrag betalen en als ze dat niet doet (ook al betaalt ze 4999) legt de Belastingdienst beslag. Ik zou haar probleem bij haar laten. Van fouten kan je leren.
Wat mij vooral tegen houdt in zo'n situatie is hoe laks ze de vorige keer zijn omgegaan met het afbetalen van de 500 euro. Als ik jou nou 500 euro leen en je betaald mij keurig elke maand het afgesproken bedrag af, of als het een keer niet lukt je even een app of telefoontje doet dan is het al een ander verhaal. Dan weet ik dat je bereid bent om alles terug te betalen en hier ook je best voor doet en er elke maand aan denkt (door het of over te maken of even te bellen/appen). In dat geval zal ik veel meer geneigd zijn om jou het geld te lenen wetend dat hoe lang het ook duurt ik het wel terug krijg en jij je best doet. In dit geval moeten mensen geld lenen, betalen ze niet af, en moeten ze opnieuw geld lenen. Tja geval eigen schuld dikke bult had je met respect om moeten gaan toen ik je het de eerste keer leende.
Omdat de accountant had gezegd dat ze beter alles in 1 keer kon betalen i.v.m. de rente die ze er overheen betaald. Heb trouwens de Belastingdienst zelf ook even gebeld net en die waren eigenlijk vrij coulant. Alleen ze moest zelf met de Belastingdienst bellen voor een verdere regeling. Dus er zijn nog mogelijkheden voor haar. Snap niet dat ze niks heeft geregeld met de Belastingdienst...
Dan heb je je antwoord al meteen. Ze is laks. Te laks om nu actie te ondernemen ze dacht van zo ik leen ergens anders wel het geld! Dan ben ik er van af en is het op gelost en zie wel hoe ik die ander wel of niet terug betaald. Laks is het woord gemak dient de mens.
Nee ik zou het niet doen. Ze is niet voor niets nu zo in de problemen gekomen. Ik zou haar helpen met een betaliingsregeling te treffen bij de bd. En hoe ze het beste met haar uitgaven en inkomsten om kan gaan. Maar tot daar en niet verder. Ooit 800 Euro geleend aan een goede kennis, ook met papier en beide handtekeningen enz... Heb er bijna drie jaar overgedaan om het terug te krijgen met hulp van bureau rechtshulp enz... Succes met je beslissing.
Dan zou ik het geld echt niet lenen. Ze kan het met de belastingdienst dus oplossen dus laat haar dat maar doen. Ze heeft aan jullie bewezen dat ze niet terug betaald en wie weet stimuleer je haar alleen maar door steeds haar problemen op te lossen. Ze weet al bij julie aan te kloppen. Dus nee dit gedrag moet je niet belonen.
Nee nooit aan niemand niet. Daarnaast blijkt dat ze laks is want je kunt met de belastingdienst altijd een regeling treffen zodra je de rekening hebt gehad
Nee ik zou het zeker niet doen. Ik leen geen geld aan wie dan ook. Als familie in de problemen zit kunnen ze gerust komen eten of een doos boodschappen krijgen maar geen geld. Bij de meeste mensen met oplopende schulden klopt er iets niet in het inkomen-uitgaven patroon en hebben ze andere hulp nodig dan leningen (uiteraard zijn er hierin uitzonderingen)
Lateeeer, ect niet. 500 euro al niet terug betalen en dan het lef hebben om te vragen of ze 5000 euro kan lenen. Voor je een dwangbevel van de BD krijg moet je ver gaan en heb je minimaal al 3 keer de kans gehad te betalen of een regeling te treffen. Kennelijk heeft ze dat allemaal op zijn beloop gelaten en dacht ze misschien: O van TS kan ik vast geld lenen. Grappemaakster.