Wel of geen gesprek aangaan?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door sweetchocolate, 13 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misa

    misa Niet meer actief

    Daar heb ik overheen gelezen. Maar dat gaat mij ook te ver. :)
    Ik heb het wel eens gedaan hoor, of een kind gewassen/gebadderd. Maar dat is omdat ik dat zelf 'wou' (ik werk op een bijzondere locatie). Niet omdat het bij mijn takenpakket hoort.
     
  2. sweetchocolate

    sweetchocolate Niet meer actief

    Er zal inderdaad in het verleden meer gebeurd kunnen zijn, maar dat weet ik niet. Ook omdat ze zeggen dat ze niet zeker weten of ze wel of niet ontslagen gaat worden. Doe je niet na 1 incident neem ik aan? Of kdv manager wilt goed in de publiciteit komen?
     
  3. adi

    adi Niet meer actief

    Als ouder vind ik dit ook een hele heftige maatregel, ALS er geen opzet in het spel was en ALS dit het enige incident is.
    Ik vind het wel enorm kwalijk dat jouw zoontje in een zaal vol peuters verblijft waar schijnbaar niet eens een box aanwezig is!. Hij is de enige baby merk ik uit je verhaal? Voor zijn veiligheid zou de leidster dus elke minuut van de dag hem in de gaten moeten houden, omdat ze hem nergens veilig weg kan zetten.
    En dan wordt zo'n voorval volledig over de rug van de leidster afgedaan.


    Overigens over het beleid mbt. vallen. Ze geven dus toe dat hij is gevallen en dat ze die zalf hebben gesmeerd? En dat het daarna rood is geworden?
    Hier bellen ze eigenlijk ook nooit als een kindje gevallen is, tenzij er echt iets aan de hand is (bloeding of erger). Ze doen ijs op de zere plek en de ouders worden ingelicht als ze komen 's middags. Je krijgt dan een kind met een dikke bult en een zwarte plek op. Hier ook tig keer gebeurd (maar wel vanaf het moment dat ze zelf konden kruipen).
    Maar met een 3-mnd oude baby is dat natuurlijk anders, die kan dat niet zelf gedaan hebben.

    Ik zou echt een gesprek met de leidster zelf aangaan en vragen wat er nou werkelijk gebeurd is. Als mensen over een ontslag e.d. praten???
     
  4. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Ik komen bij mij nu wel een hoop vraagtekens naar boven. Zalf smeren als een kindje jouw kindje heeft geaaid? Dat doe je toch normaal met vallen? hebben ze toegegeven dat hij gevallen is?

    Als dit niet zo is vind ik de maatregel wel erg groot en niet in verhouding met het voorval! Er kan altijd iets gebeuren en dat er geen grondbox was, daar kan de leidster niks aan doen. Dat er dan in een onbewaakt ogenblik iets gebeurd kan eigenlijk iedereen overkomen. Het valt niet goed te praten wat er gebeurd is, ik zou zelf ook des duivels zijn, maar deze maatregel vind ik behoorlijk heftig!!
     
  5. Eva1983

    Eva1983 VIP lid

    2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Hele topic doorgelezen, erg naar wat er gebeurd is en ik snap je emoties.
    Wat ik echter raar vind aan het hele verhaal:

    Politie bellen? Er is toch geen misdrijf gepleegd, er is een ongeluk gebeurd.
    Leidsters mag NOOIT meer met baby's werken? Belachelijk, ieder mens maakt fouten. Ze heeft een totaal verkeerde inschatting gemaakt, en moet hier op aangesproken worden en iets mee doen. Maar uit jouw verhaal blijkt helemaal niet dat hij gevallen is, en dus ga ik er nog steeds vanuit dat er een ongeluk gebeurd is en dan vind ik het totaal onterecht dat ze misschien ontslagen zal worden. (tenzij dit natuurlijk voorval nr. zoveel is....)

    Fijn dat het beleid omtrent wippers/baby e.d. wordt aangepast en dat er naar jullie als ouders geluisterd is en jullie je gehoord voelen.

    Knuffel voor je zoontje!
     
  6. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Sneu voor je mannetje hoor, schrok ook van de foto's.
    Ben het wel eens met de dames hier voor mij. Vind met name de gevolgen voor de leidster echt overtrokken. Helemaal als het kdv niet de juiste materialen heeft aangeschaft om jouw kindje goed op te kunnen vangen. Fout ligt echt bij hen wat mij betreft!
     
  7. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wat een naar gezicht, die foto.. Zeker voor zo'n kleintje..

    Ik denk dat die leidster wel meer aantekeningen in haar dossier heeft, anders kunnen ze haar niet zo makkelijk ontslaan. Alleen vervelend dat jou kindje dan de laatste moet zijn.

    Moet wel zeggen dat de vlekken ook wel een beetje lijken op de vlekken die mijn neefje krijgt. Hij reageert behoorlijk heftig op stoten/vallen. Mijn zoon en mijn neef (3 en 2) zijn weleens met de koppen tegen elkaar gestoten. Mijn jochie had 10 seconden een rode vlek, mijn neefje urenlang een dikke bult. Van dezelfde botsing..
    En die callendulan verklaart dan ook wel iets..
     
  8. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.392
    113
    tjeetje wat een overtrokken reactie van de manager zeg.
    ( en ook van de vader om de politie te bellen zeg)

    Heel stom dat er geen grondbox maar daar moet een leidster niet de dupe van worden.

    Onze Fleur heeft pas bij de gastouder een ongelukje gehad. Heeft een zondagsarmpje opgelopen toen ze viel of toen de man van de gastouder waar ze heel gek mee is haar oppakte aan haar armpjes.
    Harstikke vervelend. Gelukkig stond het op de ehbo weer goed maar had ik dan de politie moeten bellen om dat ze buiten speelde en van het terras kukelde.
    De man van de gastouder voelde zich echt heel rot en was zich rot geschrokken.
    Een week later viel Fleur bij mij zelf van boven naar beneden van de trap. Ze schoot onder mijn arm door.
    Ze heeft twee weken bont en blauw gezien. Ongelukje zit dus in een klein hoekje en is geen reden zo overdreven te reageren.
     
  9. Juudje81

    Juudje81 Fanatiek lid

    14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Het is vervelend voor het kind én voor de leidster, als dit in het laatste geval de enige keer is dat er iets is voorgevallen bij haar. Maar goed, dat weten wij nu niet.

    Wel grappig: toen ts haar verhaal hier in het begin deed, kreeg ze ook behoorlijk heftige reacties terug (hebben er een aantal ook gezegd dat ze aangifte moest doen). M.i. heeft dat e.e.a alleen maar erger gemaakt en veel meer overtrokken (ik zou me iig nog bozer voelen door de reacties hier)

    Zoals het er nu naar uit ziet is de leidster de dupe van het hele voorval en lijkt het erop dat het met Jayden erger leek dan dat het uiteindelijk is (gelukkig!). En wil je dit soort dingen voorkomen: tja, dan moet je denk ik huismoeder worden (en dan nog zal er wel eens een ongelukje gebeuren....)
     
  10. sweetchocolate

    sweetchocolate Niet meer actief

    Jammer dat ik in herhaling moet vallen dus zeg het nogmaals (geloof 3e of 4e keer jammer genoeg): Het was niet mijn idee om de politie in te schakelen!!!! En... Misschien is dit niet het enigste incident van deze leidster dat men tot dit besluit is gekomen!!! Ik hoop dat dit nou eindelijk eens duidelijk is, want heb niet veel zin in herhaling. Alsof het niet erg genoeg is ofzo. Dat het alleen maar erg is voor leidsters en kind. En ouders? Ach, boeiend. Die zijn niet belangrijk. Het is net zo erg voor de ouders hoor!!!! Als het meisje had besloten om op een andere plek te slaan of met iets anders te spelen lag ons kind tussen 6 planken! En dan is het zeker ook: Ow, wat erg voor de leidsters. En ouders? Ach, die maken wel een nieuw kind. Sorry, schiet mij echt in verkeerde keelgat dat hier enkel wordt gesproken over ow wat erg voor de leidster en het kind. nee, het is net zo erg voor de ouders. Tuurlijk, ook heel vervelend voor de leidster.Ja, er is aangifte gedaan, maar omdat wij, de ouders, zoveel rare verhalen horen laatste tijd over KDV. En nogmaals: Het was niet mijn idee. Magt dat duidelijk zijn.

    Inmiddels zijn we ongeveer 5 dagen verder. Is het gesprek al geweest en zijn wij al weer op weg met het opbouwen van de vertrouwensband en laten dit achter ons. Aangezien we allemaal door moeten.
     
  11. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Wat een overtrokken reactie zeg. ;) Slaat ook kant noch wal.
     
  12. zo79

    zo79 Fanatiek lid

    27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Maar Ts, het blijkt nu toch allemaal mee te vallen met je mannetje? Tuurlijk is het schrikken, maar zeker nu het mee blijkt te vallen, tja, blijf je er dan nu niet een klein beetje in hangen? Ja, het is heel vervelend, maar ook weer niet het einde van de wereld.


    De "wat-alsen" moet je echt uit je hoofd zetten anders heb je geen leven meer...met kinderen gebeuren nou eenmaal ongelukjes. Niet om te bagetalliseren, maar om te denken dat "als hij op een andere plek was geraakt dan had hij tussen 6 planken gelegen" vind ik wel een beetje erg doorschieten.


    Overigens vind ik de maatregel naar de leidster toe echt buiten proportie als dit het enige is wat er gebeurd is. Kan het me ook haast niet voorstellen dat een kdv dit doet zonder dat er meer aan de hand is.


    Sterkte met je kleine mannetje.
     
  13. tulip

    tulip Niet meer actief


    ik denk dat er al heel vaak gezegd is dat het vreselijk voor jullie is, daar is zo ongeveer iedereen zn bericht mee begonnen hoor.;)

    Dat je man zo resoluut gehandeld heeft kan ik mij ook ergens wel voorstellen hoor, het is gewoon heel erg als je ziet dat er zoiets met je kindje gebeurt is.
    Maar als later blijkt dat het iig niks ernstigs is en er hangt de leidster een ontslag boven het hoofd plus dat ze niet meer met baby's mag werken, dan zou ik toch nog wel even met de manager gaan praten of dit het enige is of dat er in het verleden al meer gebeurt is?? Je kunt iig aangeven dat je deze maatregelen te heftig vind voor een eenmalig iets, want ik denk dat ze jullie ook nooit precies zullen vertellen of er al eerder iets voorgevallen is. Want misschien is er idd wel niks gebeurd en doen ze dit als gebaar naar jullie toe.

    deepfreeze, als zij nog geen vaste aanstelling heeft, maar een contract voor bepaalde tijd (wat in de kinderopvang heel veel voorkomt) dan is dat zo gebeurt helaas.
     
  14. Pooh28

    Pooh28 Actief lid

    12 jun 2009
    228
    0
    0
    Duitsland
    Ik denk dat sommigen hier zichzelf een beetje teveel verplaatsen in de leidster in kwestie.
    Ik kan mij absoluut niet voorstellen dat als dit het enige incident is geweest, dat er dan zulke maatregelen getroffen werden.
    verder mag het best zijn dat ongelukjes gebeuren, maar als mijn 3 maanden oude baby die ik in vertrouwen naar een kdv breng er bij het afhalen zo uit zou zien zou ik ook echt niet mild zijn qua reactie.
    Kom op zeg, bij een kindje die kan kruipen of lopen kan je een blauwe vlek verwachten, maar dit soort krassen bij die leeftijd....
     
  15. fafje

    fafje Niet meer actief

    ja ik vidn dat de leidster bij deze leeftidj van de baby juist niet zo'n "foutje" mocht maken..
    wat was nou precies het verhaal?

    dat de leidster ergens anders moest kijken en de baby dus op de grond alleen liet.??
    Ik vind dat eigenlijk heel raar, zeker als de baby de enige was..
    Je laat een baby die nog niet kan rollen ook niet alleen op de commode...


    en natuurlijk is het mss een hele grote maatregel, maar kan me niet voorstellen dat het dan een eenmalige incident was...dan moet die leidster al vaker wat slordigheidsfoutjes hebben begaan, en dan is zo'n baby van 3 mnd wel de druppel, kan k mij voorstellen...


    En dan nog "niks ernstigs" ...dat kon eigenlijk nog niemand zeggen totdat de plekken verdwenen en de baby weer vrolijk werd...maar als de leidster niets heeft gezien wat er gebeurd is dan kan dat andere kindje weet ik veel hoe hard geslagen hebben...
     
  16. Snowtje

    Snowtje Fanatiek lid

    6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb niet exact elk bericht gelezen, maar heb een beetje de toon gevolgd.

    Ik vind het erg vreemd dat iedereen zo snel overstapt van 'zielig voor de baby en ouders' naar 'zielig voor de leidster'.
    Het kan naar mijn mening echt niet door de beugel wat er gebeurd is! Als ik mijn kindje zo zou ophalen dan zou dat voor mij wel bijna het einde van de wereld zijn!! Dit kan gewoon echt niet. Ja fouten worden gemaakt, maar de ene fout is groter dan de andere. En daar zijn de 'straffen' dan ook naar. En ik ga ervanuit dat de manager weet hoe de leidster functioneert en hier dan ook adequaat op kan reageren met passende maatregelen. Hoogstwaarschijnlijk zal dit dus niet de 1e keer zijn dat er iets is gebeurd.
    En als ik dit mee zou maken als ouder dan zou ik dus ook echt geen goed woordje voor de leidster gaan doen! lijkt me echt de omgekeerde wereld voor getraumatiseerde ouders!!

    Als een fout te erg/groot is kan iemand ook direct hard aangepakt worden: zo worden artsen bv. ook geschorst na een grove fout, ook als is dit de eerste keer. Zo worden criminelen ook direct in de gevangenis gezet als ze een ernstig misdrijf plegen. Niet iedereen krijgt bij de eerste fout een waarschuwing, of komt er alleen maar met de schrik vanaf. Zo gaat het overal..

    Sorry, maar dat is mijn menig. Sommige dingen zijn ontoelaatbaar.
    Ik vind dit persoonlijk een zeer schokkende gebeurtenis voor het gehele gezin. En ik zou me verder niet bemoeien met de straf van de leidster, dat regelt de leiding en het personeel daar zelf wel.

    Succes met het opbouwen van een vertrouwensrelatie. Hoop dat het allemaal goed komt.
     
  17. Juudje81

    Juudje81 Fanatiek lid

    14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    #117 Juudje81, 17 apr 2011
    Laatst bewerkt: 17 apr 2011
    Dit soort krassen kunnen juist zo makkelijk als er geen grondbox is en dus lopende dreumessen bij de baby's kunnen komen..... en aangezien dreumessen nog wel eens lange nagels kunnen hebben en met hun vingertoppen aaien...... (ik begreep dat de rode plek door zalf kwam, dus die reken ik even niet mee).

    Kan me ook helemaal vinden in tulip's reactie

    Iemand reageerde met een baby alleen op de grond laten, dat dat niet zou kunnen: ehm, dat doe ik thuis ook, als ik iets moet pakken en kind ligt op de commode. Alleen, dan kunnen er geen dreumessen met scherpe nagels bij. Daarom zijn er ook grondboxen op het kdv, juist om een baby een veilige omgeving te geven.
     
  18. Daro

    Daro Fanatiek lid

    1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Zoiets wilde ik ook schrijven. Dat is toch niet aan de ouders om zich mee bezig te houden? Da's wel de omgekeerde wereld! Dat kan het kdv zelf wel regelen... en ik zou als ouder denk ik juist opgelucht zijn dat deze leidster niet meer op deze groep staat.. dat zou bij mij in ieder geval meer vertrouwen geven.

    Ik vind de laatste reactie van TS wel een beetje flauw, bijna iedereen heeft juist gereageerd met hoe vervelend dit is voor het kind maar ook voor de ouders! En je kunt ook overdrijven, ongelukken komen voor en fouten worden gemaakt. Ook door leidsters op een kdv. Zelf kun je je kindje ook een seconde uit het oog verliezen. En zelfs al let je de hele tijd op je kind, dan nog kan hij of zij vallen, uitglijden, etc. De zin over dat het kindje dood had kunnen zijn vind ik dan ook erg overdreven. Ik begrijp ook niet goed waarom de politie is gebeld. Maar iedere ouder zal waarschijnlijk een andere eerste reactie hebben.. en dat mag ook. Maar ik vind het wel raar om dan je partner de schuld te geven, jullie zijn toch beide ouders? Ik zou het in ieder geval niet fijn vinden als mijn partner me zo zou afvallen om iets dat ik gedaan heb met de beste intenties voor mijn kind.

    Toen ik de foto zag, schrok ik erg. Zeker omdat het zo'n klein kindje betreft. Als ik mijn zoontje (die nogal druk is en ook hier thuis wel eens ongelukjes heeft omdat ie teveel en te snel wil) op zou halen en hij zou er zo uitzien, dan zou ik wel het verhaal willen weten en er een gesprek over willen, maar waarschijnlijk zou het daarbij blijven. Maar dit is een kindje van 3 maanden oud! Dat verandert de zaak wel vind ik. Als dit mijn zoontje was overkomen toen hij nog zo jong was, en toen hij nog maar zo kort op het kdv zat waardoor er sowieso al minder vertrouwen is.. tja dan weet ik niet of dat vertrouwen ooit nog goed zou komen. Want eigenlijk is nu nog steeds niet duidelijk wat er precies gebeurd is en waardoor de rode vlekken en krassen ontstaan zijn. En dat zou me dwars blijven zitten, dat er geen goede uitleg is gegeven.
     
  19. adi

    adi Niet meer actief

    Maar weten jullie wat er nou precies gebeurd is? Is je kleintje gevallen of is die geslagen door een dreumes?
    Ik hoop eerlijk gezegd niet dat je ook zo extreem gaat reageren als jouw baby straks een dreumes is en jullie een tweede hebben. Je wilde je zoontje juist in een verticale groep hebben om hem te leren omgaan met babys? Dan gebeuren dit soort dingen, ern je hebt nou eenmaal maar twee ogen.
    Ik snap dat je de schrik erin hebt en dat je blij bent dat hij ' niet onder de 6 planken ligt', maar op een kdv beschikken de kleintjes niet over het speelgoed om elkaar mee dood te slaan. Ik zou het toch proberen iets te relativeren, dat is beter voor jullie vertrouwen in het kdv.
     
  20. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    We mogen daar toch zeker wel een mening over hebben? Als dit het enige incident is van deze leidster, vind ik de straf gewoon buiten proportie. Klaar. Bovendien is het helemaal niet duidelijk wat er precies is gebeurd en schoot de leiding van het KDV juist zelf te kort doordat het niet voor de juiste faciliteiten heeft gezorgd. Ik heb gewoon mijn twijfels bij het hele verhaal. Of de leiding van het KDV probeert de schuld af te schuiven omdat het al niet goed bekend staat (hoe komt het uit de inspectierapport?) of ze houden iets achter en heeft de leidster een grovere fout gemaakt dan ze nu doen voorkomen. Het hele verhaal rammelt naar mijn mening en het lijkt me juist belangrijk voor de ouders dat ze het werkelijke verhaal te horen krijgt.
     

Deel Deze Pagina