Wel of geen goudvis kopen? (met kindje van 1,5 jaar)

Discussie in 'De lounge' gestart door Elleke, 11 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Hoi allemaal! Ons meisje is helemaal weg van dieren. Nu bedacht ik vorige week: is het niet leuk om een goudvis te kopen? Maar ik bedacht ook tegelijkertijd: is dat wel praktisch/handig?
    Nu ben ik benieuwd wie van jullie ook een goudvis heeft met een kindje van ongeveer 1,5 jaar en hoe gaat hij/zij ermee om?

2. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ervaring hier met de buurman, bak met vissen en kids van bijna 1,5 en 3 is: continue er aan willen zitten.
    Vind het niet echt een goeie combi.

3. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Het lijkt mij niet echt iets voor een kindje van 1,5.. Een vis is toch een diertje waar ze alleen naar kunnen kijken.. Het is geen poes,hond, cavia, konijn etc.. Daar kunnen ze wat mee..

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik denk dat je vooral de goudvis voor jezelf koopt en dat je dochtertje misschien heel wat tijd voor het glas gaat doorbrengen.. Maar misschien ook niet :)

Hier met 2 jaar hadden we een logeervis...
    De logeervis bleek een blijvertje en er zijn heel wat traantjes gelaten toen hij dood ging.

Overigens zijn goudvissen niet graag alleen en kunnen ze er slecht tegen om langdurig alleen te zijn.
    Het is ons nooit gelukt de vis te "koppelen" aan een soortgenoot nadat hij al een ruime tijd alleen had geleefd.
    En wimpie zelf is ook niet heel oud geworden.
    (Zou jezelf en je dochter een plezier doen en er meteen 2 nemen dus :) )

Inmiddels werd ze afgelopen september 5 en wilde ze letterlijk maar 1 ding voor haar verjaardag. Een nieuwe wimpie.
    En omdat mama geen zin had elke week de kom te verschonen heeft ze nu een redelijk zelfonderhoudend aquarium op haar kamer met guppies er in.
    Enige waar we spijt van hebben.. Is dat hij boven staat want stiekem vinden we het allemaal superleuk :)

5. Saskia78

#5 Saskia78, 11 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2013
    Nou ik zou mijn kind van anderhalf eerder een goudvis geven dan een hondje hoor :)

Je kunt je kind namelijk prima betrekken in de verzorging van een vis.
    Bij het schoonmaken en voeren bijvoorbeeld of als je een nieuw plantje nodig hebt.
    En tegelijkertijd leren ze meteen dat dieren geen speelgoed zijn.
    Niet te vergeten dat je een vis onmogelijk in z'n oog kunt prikken waardoor hij bijt, krabt of zich anderzins verweert :)

Met anderhalf is elk huisdier een "kijkdier".
    Eigenlijk moet je gewoon een huisdier nemen datje zelf leuk vind.
    Dan maakt het verder niet uit wat je dochter er van vind en kan het hooguit meevallen.
    Anders zit jij straks met "die stomme vis opgescheept". :)

6. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Wij hebben vissen en mijn dames vonden ze een week leuk, verder zitten ze meer in de cavia ren haha :)

7. Maia

Maia Niet meer actief

Wij hebben al jaren goudvissen en Fleur heeft het altijd wel erg interessant gevonden. Zij geeft ze tegenwoordig ook vaak eten, maar denk dat dat pas na 2,5 kwam dat ze echt interesse erin had.

8. Dunc1984

Dunc1984 Bekend lid

15 jun 2011
    532
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wij hebben ook 2 goudvissen en allebei de kinderen (bijna 3 en bijna 1) vinden de vissen uiterst fascinerend!

9. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Waarom niet?

Natuurlijk komt de verzorging van een beestje toch op jezelf neer maar als ze het toch leuk vind...
    Mijn dochtertje wil voor haar derde verjaardag graag een hamster..leuk toch!

10. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Mijn moeder heeft een mooi aquarium met meerdere soorten vissen oa goudvissen.

Erg leuk om naar te kijken, soort natuur tv :).

Al zou ik je dan aanraden niet voor 1 vis in een kom te gaan, zielig!

Persoonlijk zou ik nooit een huisdieren aanschaffen voor een kind, of deze nou 1,5 of ouder is een kind is snel uitgekeken en dan zit je als ouder "opgescheept" met een huisdier.
    Kijken dus naar wat je als ouder wil en waar je als ouder je tijd in wil steken.

11. Saskia78

@edelhertje: ik heb er dan ook veel tijd in gestoken om dochter te overtuigen dat een hamster leuker is dan een vis.. *schaam*
    Maar ze wilde echt een vis. Nouja, nu hebben we vissen dus.
    Op d'r eigen kamertje en onder eigen verantwoording. (Nouja.. We vragen elke avond of ze eten hebben gehad.. Dus eigenlijk niet echt eigen verantwoording maar zo voelt het voor haar wel.)

Maar goed.. Eigen verantwoording is met 1,5 nog niet zo van toepassing he :)
    Sommige mensen zullen dat ook vinden van een 5-jarige vrees ik.
    Maar de visjes hebben het prima hier dus ben ik tevreden en dochterlief steekt er ook nog wat van op.

12. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    tja.. ik zou nee zeggen
    ik vind vissen in een kom altijd zielig maar dat is weer een andere discussie ;)
    Ik zou dan gaan voor een aquarium als je het zelf ook leuk vind.
    meerdere visjes, plantjes etc, voor je kindje ook erg leuk om te zien denk ik

13. Saskia78

Eh.. Kind heeft niks gevraagd dus hoef je ook geen nee te zeggen :)

En onze visjes.. Mocht je daar toevallig op doelen zitten inderdaad in een aquarium. Ik vond een kom (of vierkante "kom" zonder verwarming/filter) namelijk geen optie. :)

14. Chaii

Chaii Niet meer actief

Het is eigenlijk mijn goudvis, hij heet 'Freddie'.
    Mijn dochter van bijna 2 is ook gek op dieren maar echt heel intessant vind ze hem niet.
    Ja afentoe zeggen we samen, hallo Freddie!!
    En dan zegt zij 'hallo Eddieeeeee'. :p

15. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Wij hebben hier ook twee goudvissen.
    Eerste weken wat het leuk. Nu kijkt ze er niet meer naar om.

Ze weet trouwens heel goed dat je er niet in mag komen. En alleen mag aaien. ( glas)

16. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Als je het doet, dan moet je bedenken dat ze er verder weinig mee kan.. Dus na een weekje staren naar dat glas, mag je er verder zelf van genieten ;)

Wij zijn het ook aan het overwegen voor mijn kleuter, maar dan wordt het echt zijn huisdier. Of een hamster/gerbil, maar daar mag hij nog wel een jaartje ouder voor zijn..

En er wordt afgeraden om een aquarium op de kamer van een (klein) kind te zetten. Als avontuurlijke kindjes er op hun hoofd /in gaan hangen, kunnen ze verdrinken.. Het gebeurd natuurlijk niet veel, maar was een waarschuwing van een kind&huisdier voorlichter..

17. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Mijn dochter krijgt voor haar tweede verjaardag twee goudvisjes. Ze is gek op visjes dus zal het leuk vinden om naar te kijken.
    We hebben een grote rechthoekige bak met deksel en die komt in de woonkamer te staan waar ze er zelf niet bij kan, verder mag ze elke dag helpen voeren en helpen schoonmaken (grint wassen enz). We hebben al.een hok vol dieren (hond, kat,konijn en hamster) en dat vind ze ook geweldig.om te helpen met voeren/uitlaten en onder begeleiding aaien en vasthouden dus komt vast goed. Ik zou het doen, heel goed.om al op jonge leeftijd de verantwoording van het dierverzorgen te leren, ook al is het "maar" een vis.

18. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    hier staat een aquarium in de kamer en 1 vis heeft D tot zijn eigendom beschouwt :p (degene met de grootste staart). Ook is hij nu telkens op zoek naar de garnaaltjes.
    L. vind het wel leuk om naar te kijken maar is er niet echt mee bezig

19. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Bedankt voor jullie reacties! :)

20. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    vergeet niet dat een goudvis minimaal 50 liter water nodig heeft, per 2 vissen heb je dus al minimaal 100 liter water nodig (hier 3 sluiers en een bak van 1 meter lang)

vissen zijn altijd leuk voor kinderen,hier heeft dochterlief 1 visje de rest is van ons, 1 konijn en 2 cavias, afentoe gooit ze er een wortel of ander groente/fruit in, de rest doet mama (99%)

Deel Deze Pagina