wel of geen groente/fruit met 5 maanden?

Discussie in 'Voeding' gestart door jo7, 18 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.258
    4.489
    113
    Ik ben zo rond de 4 maanden begonnen met bijvoeden en dat is super gegaan.
    Kylian heeft geen last gehad van krampen, we zijn niet gevoelig voor allergieën (komt in beide familie's niet voor) en ook de arts zag er geen probleem in om bijvoeding te gaan geven.

Groetjes Anita

2. Elly1979

Elly1979 Actief lid

14 jan 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    Hallo,

Ik ben begonnen met bijvoeden toen Tamara 4 maanden oud was.
    Dit op advies van het CB, want wij hebben een flinke tante!
    Ze weegt nu al meer dan 8 kilo...

En even over dat eraan toe zijn...
    Nou, dat was bij ons toch echt wel het geval.
    Tamara keek ons het eten van onze vorken af en maakte steeds hap en smak geluiden als ze ons zag eten.
    En dat zijn toch tekenen dat kinderen toe zijn aan iets nieuws.

Tamara vindt het heerlijk.
    Ben begonnen met fruit en toen met groenten en alle potjes gaan tegenwoordig bijna leeg.

Ik vind dat het ook heel erg van je kind afhangt.
    Het ene kind zal sneller aan bijvoeding toe zijn dan het andere kind.

Jij als moeder kent je kind het beste!

He succes he!

Liefs Elly.

3. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Dax weegt bijna 9,5 kg puur op melk, een nog flinkere kerel dus. Dat wil niet zeggen dat hij aan bijvoeding toe is hoor. Hij doet het blijkbaar prima op alleen zijn flesjes.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva weegt ruim 7 kilo en doet het prima op mijn melk. Over het eraan toen zijn: Eva kijkt ook aandachtig hoe ik drink en eet en hoe de cavia eet. En ze stopt alles wat ze in haar handen krijgt in haar mond en bijt erop. Maar dat zijn geen tekenen dat ze eraan toe is. Dat gaan baby's nou eenmaal doen, omdat ze het beste voelen met hun mond. Hoe kan zij nou weten dat er ander eten is, ze heeft er toch nog geen benul van? Het enige wat zij weet, is dat ze melk krijgt bij mij en uit haar fles.
    Darmen van baby's zijn in principe allemaal hetzelfde. En daarom is het verstandiger te wachten met bijvoeding.

5. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Volledig mee eens en goed omschreven!

6. Elly1979

Elly1979 Actief lid

14 jan 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    Hallo,

Ach ieder z'n eigen mening hierover!
    Dat mag gelukkig... :)

Ik ben op aanraden van het CB begonnen met bijvoeding en volgens de CB arts waren de tekenen die ik in mijn vorige post aangaf, tekenen dat Tamara wel toe was aan een hapje.
    En zij hebben er voor geleerd nietwaar!

Ik ben het niet helemaal eens met de statement dat kinderen niet weten dat er ander eten is.
    Simpel om het feit dat je niet zeker weet dat ze het niet weten...jaja.. :)
    Er zijn zelfs onderzoeken waaruit blijkt dat baby's al kunnen rekenen, dus waarom zouden ze andere dingen niet weten.

Maar dat terzijde, terug naar de bijvoeding... ;)

Tamara heeft tot nu toe nergens last van gehad.
    Dat heb ik goed in de gaten gehouden.
    Ze geniet van de hapjes en heeft bijna alle smaakjes al gehad.

Maar volgens mij worden er her en der verschillende adviezen gegeven over het starten van bijvoeding.
    Ik heb laatst aan de CB-arts gevraagd of bijvoeding voor de 6 maanden wel kon en zij zei dat het geen enkel probleem was.
    Ze zei ook dat het pas beginnen met 6 maanden achterhaald is.

Ik heb geluisterd naar de adviezen van het CB en gekeken naar m'n kindje en het gaat top!

Dus TS, zoals ik al eerder zei, kijk naar je kindje!

Liefs Elly.

7. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Ik vind dit een hele vreemde uitspraak. Maar als jij je er prettig bij voelt moet je dat natuurlijk vooral doen. En fijn dat je dochtertje het goed doet.

Ik ben zelf erg blij dat ik heb gewacht.
    Eva heeft vandaag voor eerst een beetje wortel geproefd, maar er gaat niks boven borstje hoor. Ik zag nog net geen tranen van geluk toen ze aanhapte ;)

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat baby's kunnen rekenen vind ik een vreemde vergelijking. Rekenen doen ze naar aanleiding wat ze door waarnemen ervaren. Eten hebben ze simpelweg nog nooit gedaan. Ze stoppen wel alles in hun mond en zullen dat met eten ook doen als je het geeft. Niet omdat ze eraan toe zijn. Dat bepalen nog altijd de ouders.

Het consultatiebureau... ben daar sowieso niet altijd over te spreken, al ben ik over die van ons vaak wel tevreden, ligt eraan welke arts er is en welke wijkverpleegkundige. Hun adviezen zijn niet altijd de beste helaas. Ik zie hier op het forum vaak zelfs adviezen van kinderartsen die absoluut niet zouden moeten kunnen.

En natuurlijk moet iedereen doen wat ze denkt dat goed is. En natuurlijk doen de meeste kindjes het er goed op, als je eerder start met bijvoeding. Maar het is wel goed om er bij stil te staan waarom je iets doet. Het lijkt me geweldig om met bijvoeden te beginnen, maar voorlopig is het enige wat Eva krijgt behalve borstvoeding, de vitamine D druppeltjes. Aan een lepel is ze inmiddels wel gewend, zal wel schrikken zijn als daar straks broccoli ofzo opzit :D.

9. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Het bureau waar ik naar toe ga met Lune zegt dat het onzin is dat baby's je 'de lepel uit de mond kijken'. Dat baby's dat op een bepaalde leeftijd sowieso wel gaan doen maar dat ze dan echt nog niet 'toe zijn' aan vast voedsel. Ze kijken naar de rijping van de darmpjes en die zijn simpelweg voor 6 maanden nog niet volledig gerijpt.
    Dat, plus dat er allergieen voorkomen in de familie en Lune zelf een koemelkallergie heeft starten wij ook niet eerder dan 6 maanden. Maar ook zonder allergieen niet. Een baby onder de 6 maanden heeft genoeg aan melk. Maar goed, iedereen moet zelf weten wat hij of zij doet met hun baby. Je bent tenslotte de mama of papa ;)

10. Nijnie

Nijnie Fanatiek lid

12 mei 2007
    1.108
    0
    0
    Ik vind het wel frappant dat de adviezen per CB zo verschillen en dat het zelfs uitmaakt wie je treft binnen hetzelfde CB.
    Wij hebben wel tot bijna 6 mnd gewacht met bijvoeden, omdat we stukken aan wilden bieden. Waar ze op het CB ook zeer verschillend op reageren. De arts had er weinig mee, terwijl de verpleegkundige laatst wel geinteresseerd was... Dat vind ik wel eens lastig.
    Kijk naar je kindje en luister naar je gevoel, dan kom je volgens mij al een heel eind.

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.258
    4.489
    113
    Met alle respect dames maar de ts vraagt
    In mijn ogen heeft vraagt ze dus niet om reacties waarin wordt verteld waarom ze niet met bijvoeding moet beginnen en alle 'kwalen' die daarbij zouden kunnen voorkomen.
    Simpel weg omdat ze vraag naar ervaringen van mensen die het wel hebben gedaan.

Hier dus wel begonnen voor de 6 maanden (hij was 3 maanden en 3 weken als ik het me goed herinner) en nee hij heeft geen last gehad van zijn darmen.

Groetjes anita

12. jo7

jo7 Actief lid

17 nov 2006
    458
    0
    0
    Bedankt voor alle reacties.Ik zie dat de meningen nogal uit een lopen.Weet zelf nog niet goed wat ik ga doen.Moet volgende week naar het cb en ga het daar ook eens bespreekbaar maken.
    groetjes jo

13. Writer

Writer Niet meer actief

pluk zoals hier vaak gaat mensen ongevraagd hun goed bedoelde advies ,meiden toch lees goed wat de vraag is voor dat je andere dingen komt vertellen die niet gevraagt word :rolleyes:

14. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Hallo zeg, het is toch allemaal gerelateerd aan de vraag van de TS? Ik moet jouw opmerking overigens 3 keer lezen voordat ik snap wat er staat. Niet lullig bedoeld hoor maar het barst van de taalfouten.

15. Writer

Writer Niet meer actief

kom uit buitenland mevrouw , blij dat ik al wat kan schrijven :)

16. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ik ga deze sluiten. Ts heeft haar antwoord.

Deel Deze Pagina