Ok... manlief is er heilig van overtuigd dat onze zoon (3,5 en al tijden zindelijk tijdens middagslaap maar snachts nog met luier om) binnen nu en een week of 2 snachts zindelijk zal zijn. Dus... hij gaat ervoor. Haalt hem rond 23u slaperig uit bed, laat hem plassen en legt hem weer terug. Dat gaat dus prima. Maar dan denk ik: volgens mij, als ons zoontje er lichamelijk klaar voor zou zijn zou hij de boel kunnen ophouden tot de volgende ochtend?! De praktijk leert anders, als we hem rond 03u snachts niet laten plassen, plast hij in zijn bed en verslepen wij bepieste lakens op onmenselijke tijden. Hier heb ik dus echt geen zin in..... Dus.... wat denken de ervaren mama's hiervan? Toen jullie kindjes snachts zindelijk werden, hadden jullie toen ook zo'n midden in de nacht plas moment? Of redden ze het met (alleen) een avondplasje rond 22/23u? Heeft dit volgens jullie zin, of is hij er gewoon nog niet klaar voor? Ik hoor het graag! Alvast bedankt!
Ik heb mijn dochter nooit wakker gemaakt om te plassen, als ze moet plassen wordt ze zelf wakker, maar dat is zelden, alleen als ze na het eten nog drinkt. Ik zorg er normaal gespoken voor dat ze overdag genoeg drinkt zodat ze na het eten niet meer hoeft te drinken. Want anders is het logisch dat ze 's nachts moet plassen. Verder is het gewoon vanzelf gegaan.
En wanneer en waarom heb je besloten haar snachts geen luier meer om te doen? Omdat ze bijv. droge luiers had sochtends? Dank je wel voor je reactie trouwens! Edit: hier drinkt hij tijdens het avondeten soms een halve beker water en na het tandenpoetsen 1 slok, geloof niet dat dat extreem veel is waardoor hij veel zou moeten plassen snachts..
Nee dat is inderdaad niet veel. Toen ze een week lang een droge luier had gehouden heb ik hem idd maar gewoon uitgelaten. Maar ze werd gewoon spontaan ook zindelijk s 'nachts toen ze overdag zindelijk werd. 1x wakker maken voordat je zelf gaat slapen lijkt me wel te doen, maar als ik er 's nachts de wekker voor zou moeten zetten zou ik persoonlijk nog lekker een luier omlaten.
Ja, dat was ook mijn idee, helemaal omdat ik (ookal gaat manlief eruit snachts) er wel wakker van word... Even aankijken maar, mijn man is zo positief, ik laat hem dan zijn gang maar even gaan, of ga een nachtje op zolder slaap in halen... Nogmaals bedankt voor je berichtjes! Als er nog andere moeders zijn met andere ervaringen/adviezen? You're welcome!!!
Hier de luier uitgelaten 's nachts, toen ze een week ;s morgens een droge luier had. Geen enkel ongelukje gehad. Hier laten we haar plassen als ze naar bed gaat en dan pas weer de volgende morgen, maken haar dus niet wakker in de nacht. Met 2 jaar en 3 maanden was ze helemaal zindelijk..Heerlijk!! Ik denk overigens wel dat het beter is om ze hun eigen tempo aan te laten houden. (mits ze al 6 jaar zijn) Wij hebben alls heel erg op zijn beloop gelaten en het is helemaal vanzelf gegaan, zonder problemen. Succes
Mijn zoontje was rond 3 jaar ineens dag en nacht zindelijk, in een paar dagen tijd uit zichzelf. Daarna ging het een paar keer mis tijdens de feestdagen en toen wilde hij zelf weer een luier aan 's nachts. Twee weken geleden waren de luiers op en hij wilde geen babyluier van zijn broertje, dus toen moest hij zonder luier en sindsdien gaat het ineens weer goed. Hij plaste er ook bijna nooit in hoor, het was alleen voor zijn gemoedsrust dat we het nog deden. Soms wordt hij 's avonds laat of 's nachts wakker omdat hij moet plassen, maar meestal pas 's ochtends rond een uur of 7. Hier is het dus eigenlijk gewoon vanzelf gegaan.
Loco en Luppy, dank jullie wel voor jullie reacties. Ik denk toch ook echt dat die van ons er nog niet aan toe is. We hebben een tijd gehad met bijv. 3 ochtenden in de week bijna lege luiers, maar die tijd is voorbij. Nu zitten ze steenvast bomvol plas sochtends. Volgens mij gewoon nog een tijdje die luier om snachts..... kan ook geen kwaad natuurlijk, hoewel het altijd natuurlijk leuker is als het ook snachts lukt.
Hoi, Mijn zoon heeft tot zijn 8ste in zijn bed geplast, als we hem 's-nachts niet wakker maakte om te gaan plassen. Mijn dochtertje daar in tegen was met 2 jaar en 2 maanden dag en nacht zindelijk. Zonder haar ooit ook maar een keer wakker te maken. Dus het ligt ook wel aan je kindje.
Hoi, Wendy, mag ik vragen wanneer je ermee begon om je zoontje zonder luier te laten slapen? En toen je dat besloot, had hij toen wel snachts droge luiers?
Toen onze zoon (nu bijna 3 jaar) nog luiers droeg, was hij 's morgens altijd al droog (eerder dan overdag). Toen hij overdag zindelijk werd, ging het overdag en 's nachts tegelijk goed. We laten hem nooit 's avonds of 's nachts plassen en hij drinkt nog een hele beker voordat hij gaat slapen (naar bed om 19:30 u) Ik kan je dus niet echt adviseren, behalve dat je kindje zo te horen een beetje meer tijd nodig heeft om het 's nachts door te krijgen. Misschien zou ik zelf in jullie situatie een tijdje door gaan met de luier 's nachts: scheelt je een hoop gedoe. Succes!
Ik weet niet of hij een beetje stil ligt of het hele bed door woelt 's nachts maar is een zeiltje over de lakentjes heen en dan een (dubbelgeslagen) badlaken erover niet een idee??? Dit alsware een soort steeklaken dus overdwars op het bed zodat je het aan beide zijkanten goed in kan stoppen onder het matras. Zo hoef je 's nachts alleen het badlaken te verschonen en blijft het bed (hopenlijk) droog.
He, dat is een goed idee! Vannacht gelukkig droog gebleven maar wel 1x snachts naar de wc. Nu dus even afwachten, mocht het binnen een aantal dagen lukken zonder nachtplasje, dan is het prima, zo niet, dan proberen we het over een aantal maanden weer eens. We vinden het niet redelijk om hem hier, met 3,5 jaar, nachtenlang (weken maanden?) snachts voor wakker te maken. Dank voor de goede tip!
Ik heb via de schoolarts wel begrepen dat zo'n plasmoment voor jullie naar bed gaan, handig zou kunnen zijn... maar dit ging over een ander kindje. Onze zoon had gewoon steeds vaker een droge luier en gaf uiteindelijk op de vraag of we zijn luier maar af zouden laten bevestigend antwoord. Hij was toen ongeveer 3 jaar en 2 maanden. Wij maken/maakten hem nooit extra wakker. Hij komt heel af en toe zelf zijn bed uit als hij moet plassen en gaat dan ook zelf weer zijn bed in.
Als je een kind slaperig laat plassen dan leert het kind juist dat de plas laten gaan in de slaap gewoon is. Een kind moet juist leren om wakker te worden als het moet plassen. Alleen dat is niet te leren. Dat is een kunstje dat ze vaak ergens tussen 3-7 jaar door krijgen. Dus als je je kind om 23 uur uit bed haalt, zorg er dan in elk geval voor dat het echt even wakker wordt en benoem dat het nu mag plassen. Goed en nu mijn ervaringen: de oudste zoon had het kunstje snel door, met 3,5. Daar hoefden we weinig voor te doen. We lieten hem om 23 uur wel plassen maar hij werd goed wakker daarvan. Hij kwam dan prima de nacht door. De tweede zoon is nu ruim 5 en we zijn net aan poging 16 begonnen. Dat gaat nu heel goed. Alle natte bedden heeft hij al voor 23 uur gehad. Om 23 uur laten we hem plassen. Hij heeft wat meer moeite met wakker worden, maar wil het wel graag. We laten hem bij het naar bed gaan eerst een half uur in bed boekjes lezen. De meeste urine wordt aan het begin van de avond/nacht gemaakt en juist wanneer ze ontspannen. Als we hem na dat half uur laten plassen en dus om 23 uur dan komt hij de nacht droog door. We zijn nu 3 maanden bezig en heeft 1 natte nacht gehad. Verder een stuk of 15 natte bedden in de avond.
@Jenny, dank je wel voor je reactie. Voor 23uur hier nooit een nat bed gehad, maar juist rond 02/03 u snachts nadat we hem om 23u laten plassen. Dat plassen om 23u gaat goed, hij is wel slaperig maar heeft geloof ik wel door hoe en wat. Hij is trouwens 3,5 jr. Gisteren die van 23u een half uurtje uitgesteld, vanavond weer iets later en dan kijken hoe en of hij de nacht doorkomt. Het interessante eraan is wel dat als hij dus rond 03.00 plast snachts hij sochtends echt geen haast maakt om weer naar de wc te gaan... Jij hebt ze dus nooit midden in de nacht wakker hoeven maken om te laten plassen? Als dat wel het geval was geweest, wat had je dan gedaan? Ik heb namelijk nog steeds erge twijfels. We kijken het nog even aan, kijken of we dat avondplasje door nog een paar dagen wat uit te stellen als laatste plasmoment kunnen krijgen. Zo niet, dan is het voor nu even game over. Dan proberen we het over een aantal maanden nog eens. Ben erg benieuwd naar wat jij zou hebben gedaan in onze situatie?
Hier slaapt ze ook nog met luier maar als ik haar wakker ga maken snachts dan is het feest. Of ze is zo chagrijnig dat ze echt nie tgaat plassen dus ik laat het nog maar lekker zo met luier.
Tanja, dan zou ik haar ook lekker nog een luier aanhouden, dat lijkt me geen doen! Hier ging het buiten gewoon goed vannacht. We hadden het avondplasje uitgesteld tot precies 12 uur vannacht, toen ging mijn man ook pas naar bed, dus we hoefden er niet voor op te blijven of ervoor ons bed uit. Hij plaste en ging weer lekker verder slapen tot.... 08uur sochtends!!!!!!!!!! Wat een actie, ben echt trots! Nu houden we het een paar dagen op 12u snachts plassen en dan gaan we het langzaam afbouwen, steeds wat eerder totdat het hopelijk goed gaat vanaf het moment dat hij naar bed gaat rond 07.30u. Dit is denk ik de beste manier toch?
Steven werd zindelijk (overdag) 3 jaar en 3 maanden. Na 4 maanden heb ik s'nachts de luier afgelaten, en dat ging super goed, nooit nog geen 1 ongelukje gehad. Ik maak hem s'avonds ook niet wakker om te plassen. Ik heb op een gegeven moment gewoon aan hem gevraagd, zal ik vanacht je luier aflaten, en toen zei hij; dat is goed mama. Dus ik heb het gewoon met hem afgesproken. Succes, je kind moet er duidelijk wel echt aan toe zijn.