Een hond kan prima een aantal uren per dag alleen zijn, het is ook maar net waar ze aan gewend zijn hè. Wij hebben twee grote honden en ook wij werken beiden. Mijn man fulltime en ik momenteel 30 uur per week. In de praktijk komt het er bij ons op neer dat onze honden zo'n 3,5 dag per week, zo'n 8 uur per dag alleen zijn. Wel komt mijn man altijd tussen de middag thuis lunchen en laat hij ze uit, zo'n half uur. Wij denken vaak te humaan over huisdieren en vinden al snel alles zielig.... een hond heeft geen benul van tijd en vermaakt zich ws. het grootste gedeelte van de tijd dat jij er niet bent met slapen. De aandacht die het beestje nodig heeft kan je prima geven in de tijd dat jullie wel thuis zijn, ga dan lekker met de hond uit, geeft hem de aandacht, speel met m, etc. De beschikbare tijd die jullie hebben hoeft naar mijn idee het probleem niet te zijn. Wel is het goed om na te denken waar je aan begint, zeker omdat ik bij jou de twijfel lees. Je bent met hond toch wat beperkter en minder vrij om te gaan waar je wilt. Vakanties of een dagje uit worden lastiger, je zult dan op zoek moeten naar goede opvang. Denk ook aan het 'onderhoud' van je hond en de daarbij behorende kosten; voer, verzorging, dierenarts ( als je pech hebt met je hond, kan dit behoorlijk in de papieren lopen ), ontworming, ontvlooiing etc. Beschik je over de middelen om dit allemaal op te kunnen vangen? Als dit allemaal geen probleem is, zou ik er voor gaan, mits je zelf 100% overtuigd bent. Een hond brengt nl. ook ontzettend veel gezelligheid en plezier. Ik zou zelf niet meer zonder ze willen! Succes met je keuze! * zie net jouw onderschrift ts. Het klinkt misschien gek, maar de komst van onze honden heeft mij erg geholpen in de verwerking van onze ongewenste kinderloosheid. Zij hebben wat dat betreft echt het plezier in mijn leven weer terug gebracht
Wij hebben zelf ook een hond, maar op de drie dagen dat we allebei aan het werk zijn is hij bij mijn schoonouders. Dus hij is nooit een hele dag alleen en krijgt genoeg aandacht. Als dit niet had gekund hadden we niet voor een hond gekozen.
Ik sta daarbaar toch heel anders in. We hebben 12 jaar geleden een hond uit asiel gehaald, deze was 7 maanden oud toen. Nu moet ik zeggen dat ik op dat moment werkzaam was in het onderwijs, dus ideale uren had. Ik heb toen ook veel tijd in hem moeten steken, aangezien hij zwaar verwaarloosd en mishandeld was. Nu is hij ook wel eens een hele dag alleen, ook wel eens twee dagen, maar is toch echt een hele tevreden hond. Als je echt een uur van tevoren met hem gaat wandelen en die andere dagen veel tijd en energie in hem steekt vind ik het niet zo erg. Liever een hond waar veel liefde en aandacht heen gaat en wat langer alleen is, dan een hond die nooit alleen is en dan verwaarloosd wordt. Ik zou wel eventueel voor een hond gaan die geen pup meer is, en rekening houden met het ras. Een herderachtige of een beagle is bijvoorbeeld niet ideaal in jullie geval.
Mijn hond was altijd 3 dagen alleen en in de middag kwam iemand haar even uitlaten. Geloof me, het was een heel gelukkige, vrolijke hond. Ik kan begrijpen wanneer mensen zeggen dat ze het teveel vinden als een hond bv 8 uur achter elkaar alleen is. Dat zou ik zelf ook niet doen. Maar wanneer een hond een uurtje of 3 alleen is, dan uitgelaten wordt en even kan rennen, en vervolgens weer een paar uur alleen is, dat vind ik toch echt niet zielig. Het is geen kind maar een hond en honden hebben niet ieder uur aandacht nodig.
https://hondenbescherming.nl/ik-neem-een-hond/ volgens de hondenbescherming kan een hond na gewenning max. 6 uur alleen zijn. het kan dus wel. maar het is lastig omdat je de hond moet trainen alleen te zijn. doe je dat niet of onvoldoende dan krijg je ernstige gedragsproblemen. bijv. een hond die 8 uur lang blaft tot je weer thuis bent. daarnaast verschilt het ook per ras hoe goed ze alleen kunnen zijn. een volwassen hond nemen is hier niet altijd de uitkomst, die moet evengoed in zijn nieuwe omgeving met zijn nieuwe baas getraind worden om vertrouwen te hebben dat je weer terug komt. ik denk dus dat het in jullie situatie wel kan. mits je het op kan brengen om de moeite te nemen je hond fatsoenlijk te trainen.
Je kan het wel doen, maar dan zou ik inderdaad een uitlaatservice inschakelen. Worden ze mooi afgemat en als je thuis bent lekker lang wandelen en evt cursus. Ik zou wel zorgen dat als je een pup neemt dat je dat in de vakantie oid doet zodat je hem kan opvoeden
Het zou wel kunnen als je de hond elke dag dat je zo lang weg bent, mee laat gaan met de hondenuitlaatservice. Is ook nog eens hartstikke leuk voor een hond! Even snel 10 minuten uitlaten tussen de middag vind ik niet kunnen. Die paar keer dat wij beiden echt de hele dag weg zijn, komt mijn vader tussen de middag bij ons voor de hond om haar even wat aandacht te geven en goed uit te laten. Ik merk trouwens ook dat onze hond meer negatief gedrag vertoond wanneer ze minder wordt uitgelaten. De afgelopen week was onze dochter flink ziek waardoor de rondjes kleiner waren en daar werd de hond absoluut niet leuker van.
Hier is er de mogelijkheid bij dierenpensions van dagopvang voor honden. Is dat geen optie voor de dagen dat je werkt? De honden die ik ken vinden het daar fantastisch!
Ik zie geen probleem. Wel wordt het met een pup wat lastiger. Een pup kan niet zo lang alleen zijn. Wij hebben bewust gekozen voor een oudere hond. De eerste moet 4+ zijn geweest herderxnew foundlander. Na gewenning kon ze prima een werkdag alleen zijn. Daarna was het tijd voor de hond. Heel energiek dier die graag bij ons was. Met een dagje uit ging ze gezellig naar mijn schoonouders. Daarna een herder genomen 6 mnd redelijk verknipt beest. Hij is nu 4 kan goed alleen zijn. Slaapt overdag. Bij een dagje weg blijft hij thuis. Wegbrengen geeft te veel stress. Mijn moeder heeft ook bewust een jonge hond genomen van 9 mnd. Is alleen werkt 3 dagen + soms extra vergaderen. Naast werk is het tijd om met de hond te trainen en wandelen in het bos. Dus ja het kan wel. Vergis je alleen niet in de tijd die het kost. Kijk anders eens op hondenforum.
Persoonlijk vind ik dit teveel alleen thuis. Ook moet je je bedenken dat als je thuis bent, de hond echt even aandacht nodig heeft. Wij hebben sinds kort een hond en vooral de 1ste 3 maanden is het echt veel werk. Onze hond zit op dinsdag 5 uur alleen en dat vind ik eigelijk al veel. Als we een dagje weg gaan of iets dergelijks brengen wij de hond naar mijn ouders. Misschien zou je kunnen kijken voor een dag opvang voor de hond ?
Ik vind het reuze meevallen 3 dagen. En je man gaat tussendoor naar huis om hem uit te laten. Ligt er ook aan of je een ren gaat maken of dat ie in een bench moet. Ik heb ook altijd 3,5 dag gewerkt en onze 2 honden komen niets te kort Inderdaad die 3 dagen voor het werk en na het werk een flinke wandeling en dan wel los in huis of in een ren. De hele dag in een bench vind ik ook zielig. Ik werk nu 1 hele dag en 3 ochtenden. Maar ik ben op mijn vrije middagen ook echt niet de hele dag thuis dus is ook net wat een hond gewend is Als jullie graag een hond willen en hem een voor altijd huisje bieden met veel aandacht en liefde dan gewoon lekker doen beestje komt niets te kort dan
Ik denk ook eerlijk gezegd dat het echt een verrijking zou gaan worden in ons leven...en veel gezelligheid mee zal brengen. (hoewel het natuurlijk geen vervanging kan zijn van onze kinderwens, dat besef ik heel goed)
Ik persoonlijk zou het niet doen. Wij hebben wel een hond en werk ook 3 hele dagen. Heb gelukkig kunnen regelen dat de hond naar mijn moeder gaat als ik ga werken. Collega werkt 4 dagen (alleenstaand) heeft ook een hond. En zit dus 4 dagen per week 8.5 a 9u alleen. Word ook niet tussendoor uitgelaten. En dat gaat dus goed. (Ik vind het zielig) Als ze dan thuis komt krijgt hij alle aandacht van haar. Hond is op leeftijd. Scheelt ook. Jonge hond heeft "meestal" heel veel energie. De onze niet nl
Ik heb zelf nu geen hond maar toen ik nog bij me ouders woonde wel, Mijn ouders werkten ook, ze was ook wel eens 7 a 8 uur alleen thuis ze werd tussendoor ook even uitgelaten door me moeder rond de 15 min.. Maar mijn vader ging altijd voordat hij naar ze werk ging vroeg een uur lang met haar wandelen zodat ze lekker moe was en zeker wel een paar uur sliep tijdens de uren dat ze alleen was.. Ik vind dat het wel kan, omdat je de luxe heb om tussendoor even een rondje te lopen breekt dat toch de lange dag alleen.. in de dagen dat je vrij bent lekker veel aandacht geven, en je zal echt een gelukkige hond hebben. Zoek wel op een ras die ertegen kan, mijn ouders wouden toen graag een beagle maar die kan daar dus totaal niet tegen, uiteindelijk voor een labrador gekozen en ze was een super blije eigewijse hond. Natuurlijk ben je gebonden met vakanties en dagjes uit maar met kinderen moet je ook altijd rekening houden dus waarom voor zou dat niet kunnen voor een hond? Onze hond ging altijd mee op vakantie we gingen vaak naar zuid Frankrijk en daar had ze het helemaal geweldig elke dag rennen in het bos en zwemmen in de meer of in de zee of naar Texel had ze het ook geweldig En de tip voor uitlaatserves is al helemaal geweldig als dat zou kunnen, als je daar open staat.
Kan prima, een hond kan die tijd echt wel alleen zijn. Je zegt een uur voor de tijd te wandelen én erna, weet je hoe mega veel honden 3x per dag 5min een blokje om gaan waarvan de eigenaren (bijna) de hele dag thuis zijn? Dan is een hond beter af bij mensen die werken en daarnaast nog meer dan voldoende tijd aan de hond besteden. Waar je wel rekening mee met houden is dus dat na je werk, je hond voor alles gaat. Dus 's avonds een uitje? Eerst de hond voldoende beweging en aandacht, ook als het slecht weer is zal je er gewoon uit moeten en dat is niet altijd even leuk (of lastig als je hond net als de mijne een hekel heeft aan kou en regen). Of 's ochtends als je eens aan de late kant bent zal je hond er ook nog eerst uit moeten.
Fijn om te lezen dat het dus ook wél kan Inmiddels wat telefoontjes en informatie verder en de reacties van jullie natuurlijk. We wachten tot de zomervakantie. Dan heb ik in ieder geval alle tijd voor het beestje (5 weken). ook heb ik een eventuele dagopvang gevonden als optie, waar hij in aug. naartoe kan gaan voor de 3 dagen dat we er niet zijn, heel fijn gesprek mee gehad met deze mensen.Én een uitlaatservice die het ook zag zitten. opties genoeg dus! Inderdaad lopen wij minstens 2 uur per dag met de hond, dus beweging zal hij genoeg krijgen.
Nou die hond zal volgens mij niets te kort komen bij jullie! Heerlijk.. hadden maar meer honden die aandacht