Afhankelijk van het ras kan een hond prima een paar uur per dag alleen zijn. Vooral als ie tussendoor nog een keer uitgelaten wordt. Daarbij is het ook maar net wat de hond gewend is. Toen wij alleen nog onze boxer hadden, en ik nog 32u werkte, bracht ik haar wel naar mijn schoonmoeder want zij had veel beweging nodig. (De hond dan he ) Nu hebben we ook een bordeauxdog erbij maar die maak je echt niet blij met veel en lang wandelen hoor. Beest ligt liever lekker in de tuin. Overigens is onze boxer ook te oud voor lange wandelingen dus nu gaan we vaak zonder honden wandelen, haha.
Het kan, maar dan moet je op de werkdagen wat regelen voor de hond. Ik heb een oppashond 3 dagen in de week (ma, woe, vrij) omdat het baasje 3 dagen per week werkt. Ik krijg een tientje per dag ervoor, dus een leuk extra zak centje. Ik doe het graag en het baasje is er heel erg mee geholpen! Dus ik zou zeggen het kan mits je wat regelt voor de hond.Als de hond echt goed bij jullie gewent is of als jullie een pup nemen en die ouder is kan je het misschien ook wel redden met alleen een uitlaatservice. Maar ook weer niet iedere hond is daar geschikt voor.
Ik heb altijd 2 honden gehad en werkte daarnaast fulltime, tussen de middag ging ik naar huis om de honden uit te laten en dan weer naar het werk, zelf at ik lopend met de honden een boterham, Dit heb ik jaren gedaan, toen ik werk verder weg kreeg en tussen de middag niet naar huis kon gingen de honden naar de dagopvang, ik had daar gewoon een sleutel van, honden hun eigen hok en die man zag wel of ze er waren en hoelang ze er waren. Ik liep in de ochtend vaak al om 7 uur met de honden in het bos, tussen de middag even uitlaten en rond rennen en zodra ik in de avond weer thuis kwam dan gingen we eerst naar het bos en daarna ging ik eten voor mijzelf maken, in de avond voor het slapen gaan nogmaals naar het bos en 3x per week trainde ik met beide honden, dus ja ik vind dat het best kan . En vast schandalig volgens velen als ik eens keer een dagje weg ging lagen ze gerust een keer 12 uur alleen, in de nacht kunnen ze ook 12 uur overliggen dus incidinteel, zo'n 2x per jaar kon dat overdag ook prima.
Let goed op dat àls je een hond hebt, dat het karakter past bij 'tussen de middag even een kwartier uitlaten'. Wij hebben een beagle die (na de eerste 3 energieke jaren), langzaam steeds luier wordt, maar heel erg van gezelschap houdt. Hij zoekt echt je aanwezigheid op en daarom zou ik hem nooit langer dan 4 uur alleen laten, met een uitzondering 5. Zeker niet 2 keer op een dag weg zoals jij de situatie op je werkdagen schetst. En dan hebben we ook nog een klepje in de achtertuin met een plasplekje in de hoek. Ik wil maar zeggen dat de honden van bepaalde rassen met minder energie niet per se ook graag en goed alleen kunnen zijn. Ook weet je nooit welk individu een beestje is. De gezondheid bijvoorbeeld. Onze hond heeft een rasafwijking waar ook een zwakke blaas bij hoort (vandaar dat hondenluikje). Weet goed waar je aan begint, het kan wel eens anders zijn dan dat je in je, strakke, planning had bedacht.
Hmmm blijkbaar zijn wij zwaar ontaarde hondeigenaren want ik werk ook 3 dagen en dan zit mevrouw alleen, soms kunnen we haar uitlaten maar vaak ook niet. Ze ligt bij mooi weer in de tuin, met overkapping dus altijd mogelijk om droog te liggen en anders gewoon in de woonkamer. Hier gaat dat prima, ik heb echt totaal niet het gevoel dat we haar te kort doen. Ok, we zijn niet perfect, ik snap dat ze het nóg beter zou hebben als ik altijd thuis ben en tijd voor haar had. Maar ja. Ze komt dagelijks in het bos, wandelt minimaal een uur, wordt mee gespeeld, denkspelletjes, de training, ze mag er altijd bij zijn etc. Ik denk dat ze echt een heel gelukkige hond is hoor. En de dagen dat ik wel thuis ben ligt ze grotendeels te liggen, het is niet zo dat ze dan wel 8 uur geëntertaind wordt. Ik heb ook nog andere dingen te doen. Ik denk dat mits de hond voldoende aandacht en beweging krijgt het prima kan, 3 dagen alleen. Wel rustig aan laten wennen, steeds een beetje langer alleen laten zijn en niet opeens een hele dag gaan werken, maar dat lijkt me logisch .
Het ligt aan het ras. Nu ben ik thuis, maar tot vorig jaar april werkte ik fulltime of ging vier dagen in de week naar school. We hebben een labrador en een heidewachtel en ze vinden het dikke prima. Tussen de middag liet mn moeder ze altijd even uit. Daarvoor had ik twee Australian cattle dogs, die waren overdag ook alleen alleen zei gingen elke dag een uur met een uitlaatservice naar het bos. Ging allemaal prima. Als je het dier er aan laat wennen en in jullie geval een hond kopen die niet enorm veel energie en uitdaging nodig heeft. Ik zie het probleem niet ☺
Denk ook aan jullie buren! Onze vorige buren hadden een hond die zogenaamd makkelijk alleen kon blijven, maar zat de hele dag te janken, vreselijk irritant.