Wel of geen hoofdbeschermer?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Vlerkje, 1 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlerkje

Vlerkje Actief lid

14 jun 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Hoi Allemaal,

Wat ik me nu afvraag: Is een hoofdbeschermer nu wel of niet toegestaan? In de tijd dat mijn neefjes en nichtje werden geboren was het ineens een taboe volgens de kraamverzorgende... Maar tegenwoordig zie ik ze steeds vaker.

Hebben jullie er eentje? En zijn ze tegenwoordig wel toegestaan?

Groetjes

2. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Bedoel je in een ledikantje of wieg? Die worden inderdaad nog steeds afgeraden i.v.m. een verhoogde kans op wiegedood.

3. Juff

Juff Actief lid

14 okt 2006
    203
    0
    0
    Juffrouw
    Niks is verboden, je moet het helemaal zelf weten. Tot een maand of drie kan je wel een hoofdbeschermer gebruiken, zulke kleintjes kunnen nog zo weinig. Mijn zoontje is nu drie maanden en beweegt erg veel nu, af en toe ligt hij overdwars in bed. Dan lijkt mij een hoofdbeschermer niet meer zo veilig. Maar in Duitsland bijvoorbeeld heeft iedereen zo'n hoofdbeschermer en snappen ze niet dat wij ze gevaarlijk vinden. Je moet zelf een beetje kijken of je het wel of niet veilig vindt.

Xx Juf

4. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    hangt ook van je kindje af of het nut heeft. onze zoon bleef de eerste maanden aardig goed liggen zoals wij hem in bed legden. maar na die tijd ging hij in de meest vreemde houdingen en ook vaak met zijn mondje tegen de spijlen aan. als je dan een hoofdbeschermer hebt, lijkt me dat niet veilig toe. en de periode eraan voorafgaand zouden wij er niks aan gehad hebben aangezien hij keurig bleef liggen.
    dus naast dat het leuk is om te zien heeft het ook niet altijd nut

5. Ylona

Ylona Actief lid

31 jan 2008
    109
    0
    0
    Tegenwoordig zijn die dingen toch me een safety vent systeem waardoor een kindje er neit meer in kan stikken toch?

6. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Wat ik dan niet snap. Als je kindje de eerste maanden stil blijft liggen, dan heb het toch helemaal geen hoofdbeschermer nodig?

7. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Nee. En daarna in mijn ogen ook niet. Baby's moeten ook leren wat het is om hun hoofd te stoten of eens met een armpje of beentje tussen de spijlen door te zitten. Daar worden ze juist handig van. En als ze dat al vroeg overkomt, gaat het meestal juist veel zachter dan wanneer ze ouder zijn en veel sterker. Dan stoten ze hun hoofd b.v. veel harder. Ik heb zelf liever dat ze al jong leren, als het nog zachtjes gaat, dat het geen lekker gevoel is.

8. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    wij vonden een hoofdbeschermer idd overbodig. wat wij wel handig vonden, was het afschermen rondom. wij hadden een heel open ledikantje, en merkten dat hij veel rustiger sliep als het dichter was dan alleen spijlen.

9. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

Hi,

Volgens mij blijven die dingen gevaarlijk....
    en in het begin blijven baby's idd stil liggen...
    Je maakt het bedje ook kort op... dus ze komen helemaal niet zo gauw bij de bovenkant.....

Trouwens aan de Spijltjes kunnen ze ook hun hoofdje stoten als ze dwars gaan liggen.... dan kan je het hele bedje wel inpakken.....

Ik doe het niet dus... bij nr 1 ook niet gedaan...

10. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    En dat gebroken armpje van onze zoon, daar wordt hij zeker ook handig van?
    Hier wel een hoofdbeschermer, mijn man is een Amerikaan en daar kennen ze het niet anders.

En even ter info, die gebroken arm kreeg hij toen hij met zn arm vast zat in de spijltjes van een bedje op een kinderdagverblijf, een goedgekeurd bedje dus met de juiste spijlafstand.

11. liesje1981

liesje1981 Actief lid

25 sep 2006
    176
    0
    0
    hiero ook een hoofdbeschermer
    hij is tien maanden en hij ligt er nog steede in
    alles is zo verandwoord gemaak!
    als het echt gevaarlijk zou zijn waaren ze vast niet tekoop!

12. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Ik koop er voorlopig geen, omdat het door de kraamzorg afgeraden is. Maar als ze dadelijk onder de blauwe plekken komt te zitten kan ik daar heel anders over gaan denken.

Nou, volgens mij worden zaken verkocht waaraan verdiend kan worden en of dat nou gevaarlijk is of niet, kan een producent niet altijd evenveel schelen, dus dat is helaas geen argument voor mij.

13. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Heeft hij zijn arm zelf gebroken om los te komen? Of hebben de leidsters dat per ongeluk gedaan toen ze hem 'bevrijden'?

14. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Je wilt niet weten wat er allemaal te koop is wat gevaarlijk is :rolleyes:.

Een erg simpel voorbeeld is misschien ... tabak?

15. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Dat heeft hij zelf gedaan, de leidsters kwamen binnen toen ze hem hoorden schreeuwen en toen was zn armpje al gebroken. Hij was toen 5 maanden oud.

Naar mijn idee is Nederland nogal paranoia, Amerika is het land van de schadeclaims en rechtzaken, denk je nou echt dat ze het zouden riskeren iets op de markt te brengen wat ze een claim van een paar miljoen op zou kunnen leveren?

16. Yvonne02

Yvonne02 Actief lid

19 feb 2008
    332
    0
    0
    Wij hebben er ook een gekocht. Kraamzorg vertelde dat het niet mocht i.v.m wiegendood. (nouja niet mocht, dat het werd afgeraden)

@Ylona: Het is inderdaad gemaakt van safety vent systeem. Ze zeggen daar over dat het goed is....

Hier hoorde ik ook dat je een hoofdbeschermer kan gebruiken tegen het zweten. Mocht een kindje hoog gaan liggen en wat zweten dan kan het het hout aantasten van het bedje. De hoofdbeschermer neemt dan het vocht op. Ik heb er geen ervaring mee verder dus ik kan er niets zinnings iover zeggen eigenlijk...
    Ik vond de hoofdbeschermer leuk staan, maar heb hem er nu wel uitgehaald...... MNisschien komt ie er wel weer in...

17. liesje1981

liesje1981 Actief lid

25 sep 2006
    176
    0
    0
    zo bedoel ik het niet
    het gaat over wiegendood

als een hoofdbeschermer echt wiegendood zou veroorzaken
    zou het niet tekoop zijn!

18. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    bron: http://www.wiegedood.nl/modules/content ... section=25
    Daar staan overigens meer producten die verkocht worden en onveilig zijn.

Enne... tabak oftewel rokende ouders veroorzaakt ook wiegedood. Toch wordt tabak nog steeds verkocht.

19. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik vind hoofdbeschermers echt heel gevaarlijk, zeker als ze van een zachte dikke stof zijn gemaakt. Ik heb Lianne meerdere keren overdwars in het bedje gevonden en dan lag ze met haar gezichtje vrijwel tegen het hoofdeinde aan. Als ik daar een hoofdbeschermer had gehad, had ze er met haar gezicht in gelegen... We hebben wel de eerste maanden aan één zijde van het bedje een handdoek aan de spijltjes vastgetapet en flink onder het matrasje gestopt. Die kant van het bedje stond namelijk voor een deuropening, dus dan kreeg ze steeds een vlaag tocht over zich heen als de deur openging. Maar dit is dunne stof en daar kan ze niet met haar gezichtje in liggen. Van de week heb ik de handdoek weggehaald en nu is het bedje gewoon weer open.

Je kunt wel bescherming gebruiken, maar dan echt alleen de eerste 1,5 maand ofzo. Dan woelen ze nog niet het hele bed door, dus dan is er vrijwel geen risico. Maar daarna zou ik het echt weghalen!

Deel Deze Pagina