Wel of geen houthaard

Discussion in 'De lounge' started by MissXray, Jul 15, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Achterkantvandemaan

Dec 31, 2020
    7,876
    8,040
    113
    Ja het kost enorm veel geld inderdaad. Succes met de overweging!

2. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Een haard heeft echt een rendement van ‘nul’ qua warmte, dus al een goede reden om minimaal voor een dichtte kachel te gaan. En hoewel ik het echt heerlijk vind (en gezellig) snap ik werkelijk niet waarom ze niet al verboden zijn.
    Iedereen heeft z’n mond vol over milieu en gezondheid en wat we moeten doen om de aarde te redden voor het nageslacht. En dan kiezen we er voor om qua verwarming terug te gaan naar de vorige eeuw en daarvoor. Snap ik echt niet.

3. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Bijna niemand voelde zich aangesproken. Te triest voor woorden. In zo’n wereld leven we dus :(

4. Loufoque

Loufoque Fanatiek lid

Mar 17, 2021
    1,729
    4,878
    113
    Onze houtkachels (dichte) hebben juist een enorm rendement vergeleken met onze CV. We koken er in de winter ook nog eens op dus dubbele bonus. Wij hebben de vorige winter onze verwarming bijna niet aangehad, maar lekker knus bij het haardfornuis in de keuken gezeten.
    Hier in landelijk Frankrijk zijn houtkachels overigens nog de meest voorkomende manier van verwarming, en de gemeente verkoopt jaarlijks locaal gekapt hout voor een prikkie. Merk je hier veel van de rook? Nee, om eerlijk te zijn eigenlijk niet nee. En de bevolking hier is toch wel bovengemiddeld oud en toch gezond te noemen. Maar we hebben hier dan ook nog wel een redelijke hoeveelheid natuur om ons heen. Houtkap is gewoon onderdeel van het bosbeheer.

Ik zie echt niets verkeerds aan het gebruiken van een stookmiddel wat tijdens zijn levensloop dezelfde hoeveelheid CO2 in zuurstof heeft omgezet als dat het tijdens het stookproces weer afgeeft. Probeer dat eens te beargumenteren voor gas of olie.

Waar ik dan weer echt niets van begrijp zijn mensen die denken dat pelletkachels een natuurvriendelijk alternatief zijn. Wellicht stoten die in de kachel thuis minder rook uit, maar ga eens bij een fabriek kijken waar die dingen geproduceerd worden (ja, wij hebben er één hier niet ver vandaan). Daar word je dus écht niet vrolijk van.

Tenslotte denk ik dat men twee keer na moet denken om het verbieden van een compleet natuurlijk stookmiddel te promoten. Op hout na ben je namelijk voor elk alternatief afhankelijk van producenten/overheden/het buitenland en hun nukken en grillen qua prijsstelling/beschikbaarheid.

maartje84, Edr89, Duma and 2 others like this.
  5. lindajl

lindajl Fanatiek lid

Jan 25, 2016
    1,914
    1,505
    113
    Female
    Vreselijk overlastgevend! Als ik hier in de winter buiten loop, valt er geen frisse neus meer te halen. Overal stank van die houtkachels.
    Van mij mogen ze verboden worden.

Relax, soppie, Queen and 7 others like this.
  6. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    Vergeet ook niet de prijs voor één kuub hout. Overigens zorg als je het toch gaat doen voor een schoorsteen die hoog genoeg is. Wij hadden er dus een extra lange pijp op laten zetten. Overburen hebben een te korte met een ventilator erop, werkt niet kan ik vertellen.

7. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Ik zou in ieder geval een dichte kachel doen, een open haard het geen rendement. Kachel is lekker snel aan te maken en geeft heerlijke warmte! Wij hebben hem in de koudere maanden elke avond aan.

Hout is duur. Je moet op zoek naar adresjes en het is de moeite waard om nat hout te kopen en dat gewoon zelf een jaar te laten doen in je tuin. En je moet leren stoken, goed heet, schoon hout, jaarlijks schoorsteen laten vegen.

Maar ik ben dol op mijn kachel, niets fijner dan die directe warmte.

8. Achterkantvandemaan

Dec 31, 2020
    7,876
    8,040
    113
    Wij hebben helaas geen plek in de tuin om nat hout te laten drogen. Dus we zijn genoodzaakt om gedroogd hout te kopen. Ik wil alleen eikenhout, betaal daar nu 190 euro de kuub voor. Absurd. 3 jaar geleden was dat nog 60 euro de kuub.

9. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

Mar 28, 2020
    9,461
    8,611
    113
    Female
    Van mij mag er ook een verbod op komen. Vreselijk die stank in de winter. Slaapkamer, woonkamer, alles is begeven in de winter.

merah and Martini like this.
  10. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,028
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    Mamafiets and puzzelstukje like this.
  11. Loufoque

Loufoque Fanatiek lid

Mar 17, 2021
    1,729
    4,878
    113
    OMG, zijn er serieus mensen die dit soort shit serieus nemen? Denk aub nog eens heel hard na voordat je je sterk maakt een basisrecht te verkwanselen. Hout is zo ongeveer de enige manier van verwarming zonder tussenkomst van de grootindustrie/ overheid/ belastingen...

mutskuh, Edr89 and Marihi like this.
  12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,147
    23,230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Eens, maar dat wil niet zeggend at het gezond is of geen overlast kan geven.

13. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Voor jou is het makkelijk praten, je woont in landelijk gebied. Als je in een woonwijk woont in de randstad van Nederland piep je wel anders. In de winter met neerslaand weer is het niet te doen buiten. En weinig mensen die rekening met het weer houden tijdens het stoken, want tja, het is hun recht he:|

Vulpen, evaleana and Bloempjelief like this.
  14. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,028
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    Mijn gezondheid is me zeker wel meer waard als mijn portomonnee ja en dat vind ik zeker geen "shit". Dan maar een tussenkomst van wie dan ook, ik adem liever schonere lucht in als de "shit" die mijn buren uitstoten.

Mamafiets likes this.
  15. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,045
    2,182
    113
    Brabant
    Dat snap ik dus echt niet..

Los van dat ik een houtvuurtje lekker vind ruiken(vuurkorf bv) ruik je bij ons echt niks als we stoken.
    Ik zeg niet dat je geen last hebt als je copd hebt, want dat weet ik niet.
    Maar ruiken, nee echt 0

Merlino, maartje84 and Loufoque like this.
  16. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

Aug 5, 2019
    2,439
    4,367
    113
    Van mij mogen ze verboden worden, ik heb astma en klap gelijk helemaal dicht van rook en vuur, heel vervelend.

17. Spectre

Spectre VIP lid

Nov 5, 2015
    19,819
    18,533
    113
    Female
    Eens. Onze buren hebben zo'n pelletkachel en merk het nauwelijks wanneer deze aan staat. Qua gedoe en kosten geen idee. Maar vind zo min mogelijk overlast wel belangrijk.

18. Spectre

Spectre VIP lid

Nov 5, 2015
    19,819
    18,533
    113
    Female
    Een vuurkorf niet ruiken? Ligt er misschien aan wat er gestookt wordt, maar ik vind het absoluut niet lekker ruiken. Buren die met hun tuin op de straat grenzen pal naast ons huis, stoken ook graag. Ik kan alle roosters en ramen dan wel dichtdoen want die geur hangt binnen no time door het hele huis. Zeker wanneer de wind onze kant op staat. Ik vind het best aso om geen rekening met je buren te houden qua stankoverlast.
    Zelfde met geluidsoverlast etc.

Martini likes this.
  19. lindajl

lindajl Fanatiek lid

Jan 25, 2016
    1,914
    1,505
    113
    Female
    Hier dus wel. Blijkbaar stoken ze hier verkeerd.

20. Zuul

Zuul Fanatiek lid

Aug 19, 2020
    2,831
    3,589
    113
    Female
    Ik vind een open haard mooi en gezellig. Wij hebben ons huis ervoor gekocht, het is echt het hart van ons huis. Toen we afgelopen winter in de kou werden gezet door onze voormalige "aannemer" waren we maar wat blij met de open haard:oops:

MissXray likes this.

Share This Page