Ik zou er wel eentje willen maar dan moet t huis er ook naar gebouwd zijn en er goed voor gelegen zijn. Mijn hart is gevallen voor zo'n duits systeem. Speksteenkachel/rocketstove idee. Die ook t hele huis verwarmd, waar je op kan koken, t warm water regelt en de vloer verwarmt. Ouders van een kennisje hadden zo'n systeem (platteland duitsland). Je stookt minimaal aan hout, maximaal rendement. Ding is ook absoluut niet gezellig want de enige plek waar je vlammetjes ziet is bij t controleluik. Glas is immers rendementverlies en t hele idee is om de warmte zo veel mogelijk op te slaan. Gewone open haard/houtkachel komt dit huis niet in. De locatie waar hij kan komen is ongunstig en het gaat mij om t (multi)functionele dus ik wil echt dat nagenoeg gesloten systeem of anders niks. En ik vind hout stoken zaaaalig ruiken, mits ze goed hout gebruiken.
Ja ik ook heb afgelopen week 2 heftige astma aanvallen gehad. Zit inmiddels aan de prednison want puffers doen geen bal. Gelukkig hebben de buren het heel positief opgepakt en sindsdien hebben ze alleen rond 22:00 in de avond gedaan en dat vind ik wat minder erg als 3x tot 4 x in de week