Hoihoi. Even een vraagje wat is een goed VCM. Die van mijn man is 16. Zijn zwemmers zwemmen niet goed a 3% AB 16% omdat de hoeveel heid veel was kwamen ze dus op die 16 uit. Nu gaf de gyn aan dat het inderdaad niet super is maar als mijn HSG goed is we gewoon nog maals 6 maanden moeten proberen omdat we nog jong zijn en al een kindje hebben dus de prognose goed is. Vind het best een domper natuurlijk hebben we een kindje en zijn daar super blij mee maar in het verleden behaalde resultaten hebben toch geen geranties voor de toekomst?
Alles beneden de 20 miljoen zaadcellen wordt als een verminderde zaadkwaliteit beschouwd. Met 16 miljoen zit je dus iets beneden de norm, maar niet zodanig dat je er niet zwanger door kunt raken. Hoe vaak is er zaadonderzoek gedaan? Succes in het verleden is inderdaad geen garantie voor de toekomst. Hoe lang zijn jullie al bezig?
Nog maar 13 maanden. Ze gaf aan dat als we geen kindje gehad hadden we in aanmerking voor vruchtbaarheids behandelingen kwamen omdat de beweegbaarheid slecht was a 3 en ab 16 procent. Nu alleen een HSG waar van ze uit ga dat die goed is maar ze zien dat je dan 3x meer kans heb er na.
De kans op een zwangerschap is bij ideale omstandigheden ongeveer 20% per cyclus. Het HSG-onderzoek kan je vruchtbaarheid soms wat verbeteren, omdat eventuele belemmeringen in je eileiders weg gespoten worden tijdens de ingreep. Als de oorzaak van het niet zwanger worden daar lag, kan het onderzoek soms de oplossing zijn. Maar helaas gaat dat niet altijd op: Bij ons dus helemaal niet, omdat ik geen belemmeringen had en de oorzaak bij ons ergens anders lag. Maar je hebt sowieso niet een drie keer grotere kans om zwanger te worden, jammer genoeg. Dan zou je op 60% zitten, die kans heb je bij IVF niet eens. Dus dat klopt niet helemaal. Als jullie zaadkwaliteit structureel onder de norm ligt (meerdere zaadonderzoeken met tussenpozen van 3 maanden) en je bent minimaal een jaar bezig, dan zou je in principe in aanmerking komen voor verdere onderzoeken en behandelingen. Het feit dat je al een kindje hebt, maakt niet zoveel uit. Je weet niet hoe de situatie toen was. Misschien was de zaadkwaliteit toen wel perfect. Misschien ook wel niet en was het een gelukstreffer. Dat zegt helemaal niks over nu, je kunt het niet vergelijken. Succes!
Dat vind ik dus ook. maar de gyn denkt er anders over. We zullen zien wat er uit de HSG komt. Want door de kz van onze zoon konden er verklevingen zijn had ze het over.
Als er na de hsg niks veranderd zou ik echt op je strepen gaat staan bij de gyn. Bij een normale' cyclus heb je trouwens 15% kans en bij een vruchtbaarheidsbehandeling 30%.